اسد دستور تشکیل سه کمیته را صادر کرد

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهور سوریه دستور تشکیل سه کمیته برای تدوین قانون مبارزه با تروریسم به جای قانون حالت فوق‌العاده و تحقیق درباره کشته‌شدگان درعا و لاذقیه و حل مساله کردهای سوریه را صادر کرد. به گزارش فارس به نقل از الجزیره، بشار اسد در راستای انجام اصلاحات اساسی در سوریه و دادن آزادی‌های بیشتر به شهروندان سوری دستور تشکیل سه کمیته را صادر کرد. اولین کمیته متشکله توسط اسد، کمیته‌ای است که موظف شده تهیه و تدوین قانون مبارزه با تروریسم را به جای قانون حالت فوق‌العاده برعهده بگیرد که از سال ۱۹۶۲ تا کنون بر کشور حاکم است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه روز گذشته با درج این خبر اعلام کرد که بشار اسد کمیته‌ای متشکل از حقوقدانان برجسته سوری تشکیل داده تا ضمن حفظ امنیت و کرامت و حرمت وطن اقدام به تدوین قانون اساسی مبارزه با تروریسم به جای قانون حالت فوق‌العاده نمایند و کمیته موظف است، عملکرد خود را تا ۲۵ آوریل ارائه دهد.

همچنین رییس‌جمهور سوریه دستور داد، کمیته‌ای قضایی جهت بررسی پرونده قربانیان حوادث دو شهر درعا و لاذقیه تشکیل شود و این کمیته برای دستیابی به حقیقت مجاز است، از هر مقام و شخصیت کشوری که صلاح بداند تحقیق و بازجویی کند. اما سومین کمیته‌ای که به دستور اسد تشکیل شد، کمیته‌ای است که موظف شده، به مساله آمارگیری سال ۱۹۶۲ استان الحسکه که در شرق سوریه قرار دارد و اکثر ساکنان آن را کردهایی تشکیل می‌دهند که تاکنون موفق نشده‌اند، شناسنامه و تابعیت سوری بدست آورند، رسیدگی کند.

این کمیته نیز موظف است، نتیجه تحقیقات و ارزیابی و عملکرد خود را تا ۱۵ آوریل به بشار اسد ارائه دهد.