گروه بازارپول- شانزدهمین جلسه اتاق فکر صنعت بیمه با عنوان «بررسی آیین‌نامه شماره 40 شورای عالی بیمه» در پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، اصلاح آیین‌نامه شماره ۴۰ شورای عالی بیمه با ابلاغ رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پژوهشکده بیمه برای انجام مطالعات لازم واگذار شد.
جلسه شانزدهم اتاق فکر با هدف بررسی و کسب نظرات و پیشنهادات لازم از طرف دست‌اندرکاران صنعت بیمه در جهت اصلاح آیین‌نامه شماره 40 برگزار شد.
فرشباف ماهریان در شانزدهمین جلسه اتاق فکر صنعت بیمه بر ضرورت تداوم اتاق فکر تاکید کرد و گفت:‌ احساس نیاز شدید به بعضی از مباحث کلیدی از جمله توسعه بازار می‌تواند یکی از بهترین مباحث اتاق فکر باشد.
وی با اشاره به آیین‌نامه شماره 40 گفت: صرف بازنگری آیین‌نامه اصولی نیست و باید دلیل اصلاح آیین‌نامه را پیدا کنیم؛ چراکه با اصلاح آیین‌نامه می‌خواهیم فضای کسب و کار بیمه گسترش پیدا کند و در ادامه توسعه بازار، بازار رقابتی و به نوعی از سهام سهامداران محافظت کنیم.
وی با تاکید بر اصلاح آیین‌نامه شماره ۴۰ تصریح کرد: اهداف کلی ما از اصلاح آیین‌نامه توسعه بازار صنعت بیمه است که در مرحله اول به دنبال افزایش ضریب نفوذ بیمه هستیم که از سیاست‌های اجرایی بیمه مرکزی و صنعت بیمه است.
در این جلسه نادر مظلومی، سرپرست پژوهشکده بیمه گفت: شورای عالی بیمه با توجه به قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی مصوب ششم شهریور 1380 مجلس شورای اسلامی و در اجرای بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه‌گری ضوابط تاسیس موسسات بیمه غیردولتی را تصویب و در قالب آیین شماره 40 ابلاغ کرد.
وی اضافه کرد: هرچند که این آیین‌نامه طی سال‌های بعد و با توجه به مقتضیات مختلف پیش‌آمده مشمول تغییرات و اصلاحات متعددی بوده است، اما کماکان دارای نواقص و نقاط مبهم و مسکوتی است که هرازگاهی به دنبال سرازیرشدن درخواست‌های تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف خود را نشان می‌دهد.
سرپرست پژوهشکده بیمه با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات در آیین‌نامه شماره 40 اظهار داشت: تغییر فضای کسب و کار در سالیان اخیر و بازنگری و تفاسیر جدید صورت گرفته از اصل 44 قانون اساسی اجازه ورود بخش خصوصی را در بازار بیمه کشور فراهم کرد.
او خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی بیمه نیز به عنوان بالاترین مرجع قانون‌گذاری و نظارتی در این زمینه با تصویب آیین‌نامه شماره ۴۰ روند عملیاتی تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی را فراهم کرد.
مظلومی گفت: امروز پس از گذشت 8 سال از تصویب اولیه این آیین‌نامه و پس از چهار بار اصلاحات ماده‌ای این آیین‌نامه و به دنبال بروز مشکلاتی که به دلیل مبهم‌ بودن برخی از مواد این آیین‌نامه بروز کرده است، ضرورت بازنگری دقیق و اصلاح این آیین‌نامه آشکارا احساس می‌شود.
وی افزود: شورای عالی بیمه به دنبال اتخاذ این تصمیم طی ابلاغ رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پژوهشکده بیمه را به عنوان مجری این امر انتخاب کرد.
این عضو شورای عالی بیمه با اشاره به اهداف پروژه گفت: اهداف پروژه، آسیب‌شناسی آیین‌نامه شماره 40، بازبینی و در صورت نیاز اصلاح مفاد آیین‌نامه، تطابق اصولی آیین‌نامه شماره 40 با قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، ارائه پیشنهادات در زمینه اصلاح نظام راهبردی شرکت‌های بیمه مرتبط با آیین‌نامه شماره 40 است که امیدواریم مسائل و مشکلات فعلی را برطرف کند.
مظلومی با تاکید بر قوانین و مقررات موجود در آیین‌نامه تصریح کرد: از قوانین و مقررات موجود در آیین‌نامه می‌توان به آیین‌نامه تاسیس بیمه‌های غیردولتی، قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ... دیگر قوانین مرتبط با موضوع حاکمیت شرکتی در ایران اشاره کرد. وی در پایان به تشریح فرآیند انجام کار پرداخت و خاطرنشان کرد: اصلاح آیین‌نامه در سه فاز انجام می‌شود که پس از بررسی‌های لازم در مراحل اول و دوم مطالعاتی در مرحله سوم جلسات پنل خبرگان صنعت بیمه برگزار می‌شود که تاکنون ۱۱ جلسه برگزار شده است. در این جلسه تعدادی از حضار از جمله محمد آسوده، دکتر مسعود حجاریان، غلامعلی ثبات، آیت کریمی، نصرت‌اله نوربخش، معصوم ضمیری، عباس حاج فتحعلی‌ها، محمد وطن‌پور، مهرداد خواجه نوری، جواد سهامیان خلیلی فرد به ایراد نظرات خود پرداختند.