تغییر تعرفه واردات 120 محصول

گروه بازرگانی - معاون توسعه خارجی وزیر بازرگانی با ارائه آخرین آمار عملکرد تجارت خارجی کشور، میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۹ را ۲۶ میلیارد دلار پیش‌بینی کرد و از آخرین تغییرات تعرفه‌ای واردات کشور سخن گفت. وی با اشاره به تغییر تعرفه ۱۲۰ محصول تایید کرد که تعرفه خودرو، برنج و گندم تغییری نکرده و البته امسال، همچنان سیاست مدیریت واردات ادامه خواهد داشت. این مقام مسوول همچنین با اعلام خبر پرداخت جوایز صادراتی از طریق سهام و تخصیص ۳۰ میلیارد تومان بودجه جوایز صادراتی در شرایط تعطیلی دستگاه‌ها، میزان جوایز صادراتی معوقه را در مجموع ۴۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا در مورد عملکرد صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۹ هرچند گفت که هنوز گمرک کشور آمار اسفندماه سال گذشته را اعلام نکرده، اما بیان کرد: در سال گذشته دسترسی به اهداف مدنظر محقق شد و در ۱۱ ماه نخست سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی به مرز ۲۴ میلیارد دلار و با احتساب میعانات گازی به ۲۹ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌کنیم میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۹ بدون احتساب میعانات گازی از مرز ۲۶ میلیارد دلار و با احتساب میعانات گازی از مرز ۳۰ میلیارد دلار عبور کرده باشد.

این در حالی است که طبق آمارهای گمرک، میزان صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب میعانات گازی در سال ۸۸ معادل ۲۱ میلیارد دلار و با احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی معادل ۲۵ میلیارد دلار بود.

معاون وزیر بازرگانی همچنین یادآور شد: طبق آمارهای ۱۱ماه نخست سال گذشته، در مجموع میزان تجارت کشور طی این مدت نسبت به مدت مشابه در سال ۸۸ از نظر ارزشی حدود ۵/۱۳ میلیارد دلار و از نظر وزن نیز حدود ۵/۷ میلیون تن افزایش داشته است.

وی در مورد واردات کشور نیز با اشاره به افزایش این میزان، این افزایش را مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای دانست و افزود: افزایش واردات کشور بیشتر در حوزه کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده و از واردات کشور ۷۰ درصد کالاها واسطه‌ای، ۱۵ درصد سرمایه‌ای و ۱۵ درصد دیگر مصرفی است.

صافدل تاکید کرد: سال گذشته واردات ایران در حوزه کالاهای مصرفی کاهش و در حوزه کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای افزایش داشته است.

مدیریت واردات همچنان ادامه دارد

وی در مورد واردات به سیاست مدیریت واردات هم اشاره کرد و متذکر شد: این سیاست امسال نیز همچنان ادامه دارد و سرفصل‌های جدیدی را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

معاون وزیر بازرگانی ادامه داد: برای واردات کالاها امسال نظرات دستگاه‌های مربوطه در مورد تعرفه‌ها و استانداردها لحاظ می‌شود و این شرایط در جهت ارتقای کیفیت کالاهای وارداتی است.

تغییر تعرفه ۱۲۰ محصول

وی در مورد تغییرات تعرفه‌ای نیز عنوان کرد: تغییرات تعرفه‌ای امسال ما حدود ۱۲۰ مورد بوده که بخش عمده‌ای از این تغییرات تعرفه‌ای طی سال ۸۹ به تدریج اعمال شده بود.

به گفته صافدل از این ۱۲۰ مورد تغییر تعرفه، ۶۰ مورد کاهشی و مربوط به تعرفه کالاهای مواد اولیه و ۶۰ مورد دیگر افزایشی و برای حمایت از محصولات تولیدی داخلی بوده است.

تعرفه خودرو، برنج و گندم تغییری نکرده است

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه کتاب قانون مقررات صادرات و واردات ایران در سال ۹۰ به دو زبان انگلیسی و فارسی چاپ شده، تایید کرد که تعرفه خودرو، برنج، گندم و شکر تغییری نکرده است.

وی در مورد واردات خودرو خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو تغییری نکرده، اما شرایط فنی خاصی که مدنظر دستگاه‌های مربوطه بود، لحاظ شده و مواردی در مورد کیفیت خودروهای وارداتی و محصولات داخلی و خدمات پس از فروش مدنظر قرار گرفته است.

صافدل متذکر شد: سیاست کلی کمیسیون ماده یک این بوده که با نگاه حمایت از تولید داخلی تغییرات انجام شود و این تغییرات به میزان حداقل ممکن باشد.

تخصیص بودجه جوایز صادراتی در شرایط تعطیلی دستگاه‌ها

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد بودجه تخصیصی این سازمان به جوایز صادراتی اظهار کرد: دقیقه ۹۰ و در شرایط تعطیلی همه دستگاه‌ها، این کار انجام شد و ۳۰۰ میلیارد ریال برای جوایز صادراتی تخصیص یافت. وی اضافه کرد: در اولین روزهای سال جاری بخشی از جوایز صادراتی پرداخت خواهد شد و با توجه به دستور رییس‌جمهوری امیدواریم که بخش دیگر این میزان به صورت سهام پرداخت شود.

پرداخت جوایز صادراتی از طریق سهام

صافدل در مورد پرداخت جوایز صادراتی از طریق سهام نیز توضیح داد: پرداخت از طریق سهام طرح جدیدی است که بخشی از جوایز صادراتی به این شکل پرداخت خواهد شد و امیدواریم ضمانت پرداختی هم داشته باشد.

وی در پایان میزان جوایز صادراتی ‌معوقه را در مجموع ۴۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و متذکر شد: کل اعتبار جوایز صادراتی سال ۸۹ به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان بود که طی دو مرحله ۸۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد و ۳۰ میلیارد تومان از سال ۸۹ مانده که امیدواریم پرداخت شود.