مرکز خدمات فولاد ایران- روند نزولی بازار فولاد چین که بعد از تعطیلات سال نو تداوم یافته بود رو به تغییر است. با نزدیک شدن تابستان امید به بهبود بازار افزایش یافته است. پس از فاجعه ژاپن در بازار چین امید‌هایی مشاهده شد، ولی از آنجایی که مساله حمل و نقل و میزان کیفیت مورد قبول ژاپنی‌ها مطرح است این امید‌ها کنار رفت. در هر حال مساله میزان تقاضای داخلی چین هنوز بی‌پاسخ مانده و باید دید چه زمان بهبود می‌یابد.

به‌رغم موجودی فعلی انبار‌ها، تقاضا باید با توجه به برنامه ۵ ساله دوازدهم دولت چین و تقاضای فصلی معمول هر سال افزایش یابد.

معمولا ماه مارس تا ماه مه زمان اوج تقاضا است، چون نیاز ساخت و ساز بالا می‌رود. در نتیجه تجاری که پس از تعطیلات سال نو در فوریه از بازار خارج شده بودند حال مشتاق و فعال‌تر شده‌اند، چون امیدوارند قیمت‌ها با رشد تقاضا بالاتر برود. این امید به بهبود در عملکرد کارخانه‌ها نیز مشهود بوده چون اواسط مارس تولید روزانه آنها نسبت به ماه قبل ۱۸/۲ درصد افزایش یافت و به یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن در روز رسید.

ولی بهبود قیمت‌های هفته قبل در بازار فولاد چین ظاهرا متوقف شده است. روز جمعه قیمت میلگرد در بازار شانگهای ۶۹۶ دلار در هر تن ثبت شد که ۵ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت، ولی ۲ دلار نسبت به پنجشنبه کاهش داشت.

برخی کارخانه‌ها فورا قیمت‌های درب کارخانه آوریل را بالا بردند. در این بین برخی از تحلیلگران این بهبود را موقتی می‌دانند و افزایش تولید را یک مانع برای افزایش قیمت‌ها می‌بینند. تا ۲۵ مارس موجودی ۵ فولاد ساز لیدر چین ۱۸ میلیون تن بوده و روند کاهش موجودی بسیار آرام است، در نتیجه آینده بازار در ابهام است.

رشد تقاضا و افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه در چین

تقاضای سنگ‌آهن کارخانه‌ها در چین از بازار نقدی طی هفته گذشته به منظور تکمیل موجودی افزایش یافت. به دنبال این امر عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن قیمت پیشنهادی این محصول را بالا برده‌اند.

افزایش سطح سفارشات و احتمال بهبود تقاضای چینی‌ها در ماه آوریل دلیل اصلی رشد قیمت سنگ‌آهن است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که موجودی این محصول بخصوص سنگ‌آهن با خلوص بالا، پایین است.

سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد هند روز ۵ شنبه در قیمت ۱۸۲ دلار هر تن خشک معامله شده که رشدی ۱ دلاری را در هر تن خشک نسبت به روز قبل از آن نشان می‌دهد. روز جمعه قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد بالا رفته و به ۱۸۵ دلار هر تن خشک رسید اما حجم معاملات در بازار زیاد بالا نرفته است. گزارش استیل ایندکس نیز نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد طی هفته گذشته افزایش یافته و به ۱۷۳ دلار و ۹۰ سنت هر تن خشک رسیده است.

گزارش‌ها حاکی است، موجودی کارخانه‌ها در چین تنها برای برآوردن نیاز ۲۵ روز کافی است.

قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن پس از زلزله اخیر در ژاپن کاهش یافته بود اما به نظر می‌رسد که اخیرا قیمت این محصول نیز صعودی بوده است. افزایش تقاضای چینی‌ها یکی از دلایل رشد قیمت این محصول است. احتمال رشد تقاضا به منظور بازسازی خرابی‌ها در ژاپن نیز به بالا رفتن قیمت این محصول کمک کرده است. پایین بودن عرضه سنگ‌آهن با کیفیت بالای هند هم یکی از دلایل رشد قیمت سنگ‌آهن است.

آمار منتشره حاکی است حجم معاملات سوآپ سنگ‌آهن در ماه مارس رکورد جدیدی را ثبت کرده و در حدود ۴۲۵۷ پارت ( ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن) طی این ماه معامله شده است.

با افزایش امید به آینده بازار، هفته گذشته قیمت قراضه در بازار داخلی چین تغییراتی جزئی داشت. با این حال هنوز معلوم نیست این هفته قیمت قراضه بالا می‌رود یا نه؟

در شرق چین برخی قیمت خرید قراضه را ۶ دلار بالا برده‌اند و به ۵۶۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

ولی مصرف‌کننده اصلی منطقه قیمت خرید را ثابت نگه داشته است. قیمت فعلی در بازار شرق چین ۵۶۶ تا ۵۷۴ دلار در هر تن با مالیات بر ارزش افزوده است که ۸ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. در شمال چین نیز قیمت بازار به این میزان رشد داشته است.

گرچه قیمت قراضه در بازار داخلی چین صعودی بوده، ولی چون قیمت میلگرد رشد چشمگیری نداشته آینده بازار در ابهام است.