مرکز خدمات فولاد ایران- برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند میزان تقاضا در خاورمیانه و ژاپن سال آینده به شدت افزایش یابد. اگرچه نرخ رشد در چین در سال ۲۰۱۲ آرام خواهد شد، اما با این وجود میزان تقاضا در این کشور اندکی بالا خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد در ژاپن طی سه ماه آینده ۲۰ درصد کاهش یابد و پس از آن به مدت سه ماه، ماهانه افتی ۱۰ درصدی را تجربه کند. هنوز میزان دقیق تاثیر خرابی نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن بر اقتصاد و محیط زیست این کشور مشخص نیست. عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند بازار فولاد در جهان طی نیمه دوم سال ۲۰۱۱ یا در سال ۲۰۱۲ بهبود یافته و قیمت محصولات صادراتی افزایش یابد. در حال حاضر تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف بالا است. در حالی که متوسط قیمت ورق گرم در بازارهای جهانی ۷۷۰ دلار در هر تن است، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها طی فصل سوم صعودی باشد.

هزینه تولید و بازار اقتصادهای نوظهور

همچنین اوایل ماه مارس قیمت محصولات فولادی در برزیل افزایش یافت. این نگرانی وجود دارد که این قیمت‌گذاری‌ها تنها فعالیت بازار واردات را افزایش دهد. انتظار می‌رود موجودی‌ها در ماه جاری به سطح نرمال دو ماه و نیم برسد. فولاد سازان روس در ماه مارس فروش بیشتری داشتند و همچنان از قیمت‌های عرضه‌کننده‌ها ناراضی بودند. در اوکراین فعالیت بازار نسبت به ژانویه افت داشت. تولید‌کنندگان ورق باز هم قیمت‌ها را افزایش دادند که توجیه آن‌ها محدودیت عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه بود.بازار هند در ماه مارس شرایطی نامساعد داشت. فولادسازان داخلی در تلاش بودند قبل از پایان یافتن سال مالی تا پایان مارس فروش را به حداکثر برسانند. قیمت ورق کمی بالا رفت و بازار مقاطع با بی‌ثباتی قیمت‌ها روبه‌رو بود. خرید‌ها در حجم کم بوده و نگرانی از افت قیمت مطرح بود. در ترکیه تقاضای فولاد همچنان ضعیف بود. مصرف‌کننده‌ها تنها در تناژ پایین خرید کردند و این روند تا زمان ثبات قیمت‌ها ادامه دارد. قیمت معاملات ورق در بازار داخلی در ماه مارس نزولی بود و بازار مقاطع نیز مطلوب نبود.

هزینه تولید و تاثیر آن بر بازار فولاد اروپا

این در حالی است که آنچه بر عملکرد فولاد سازان اروپایی در سال ۲۰۱۱ تاثیر می‌گذارد به توانایی آن‌ها به مقابله با افزایش هزینه مواد اولیه و میزان رشد صنایع مصرف‌کننده آن‌ها بستگی دارد. مساله اصلی پیش روی فولاد سازان مقابله با هزینه تولید است. به علت محدودیت‌های عرضه قیمت انواع مواد معدنی امسال بالاتر از سطح متوسط است که کک در این بین به دلیل سیل استرالیا پیشتاز است.تقاضای فولاد صنایع مختلف نیز مورد توجه است. تقاضای بخش خودروسازی در اروپا امسال ۵ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد و در کل تقاضای فولاد اروپا رو به افزایش است، ولی بخش ساخت و ساز رشدی ۱ تا ۲ درصدی در مصرف فولاد خواهد داشت. طبق آمار موسسه فیچ مصرف فولاد دنیا امسال ۶ تا ۱۰ درصد بالا می‌رود.