شهرک‌های صنعتی خصوصی ایجاد شوند

«شریف حسینی» و عضو کمیسیون صنایع و معادن روند حرکت کنونی شهرک‌های صنعتی را مثبت ارزیابی کرد و آن را مطلوب می‌داند اما برای حرکت ایده‌آل پیشنهادی دارد که به گفته او این پیشنهاد مدنظر دولت نیز قرار دارد. شهرک‌های صنعتی باید چه هدفی را دنبال کنند؟

شهرک‌های صنعتی در کل کشوربا این هدف احداث شد که ما واحدهای صنعتی کوچک را در کنار هم جمع‌آوری کنیم زیرا در کنار هم بودن این شهرک‌ها قیمت تمام شده محصول وکالا را نسبت به دیگر نقاط کمتر خواهد کرد. در واقع شهرک‌های صنعتی این امکان را دارند که هزینه‌های مشترکشان سرشکن شود، این اهداف از همان ابتدا در ایجاد شهرک‌های صنعتی مدنظر بوده است و به اعتقاد من باید همین اهداف تعقیب شود.

روند حرکتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه روند مناسب بوده و حرکت‌های مناسبی در این سال‌ها صورت گرفته است، نگاهی که در سازمان شهرک‌های صنعتی، وزارت صنایع و معادن و دولت حاکم بوده در جهت رونق بیشتر این شهرک‌ها بوده است. اما باید پذیرفت هر چه دولت و مجلس تلاش کنند برای تسهیل امور است، اصل آن است که کار به صاحب آن واگذار شود. به اعتقاد من باید به سمت ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی برویم که بخش خصوصی وارد آن شده باشد. اگر سرمایه‌گذار خصوصی وارد این بخش شود روند حرکتی نسبت به گذشته بسیار سریع‌تر خواهد بود. این وظیفه نمایندگان مجلس و دولت است که زمینه حضور و ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی را فراهم کنند. روند کنونی مطلوب است اما برای حرکت ایده‌آل نیازمند چنین اقدامی‌هستیم.

دولت بهتر است به این مساله چگونه نگاه کند؟

خوشبختانه پس از ابلاغ اصل ۴۴ نگاه دولت و مجلس به این موضع بسیار مثبت است. آنچه که من پیشنهاد کردم اتفاقا مدنظر دولت نیز هست. دولت برنامه ویژه‌ای را در نظر دارد و مجلس هم کمک کرده که این روند شتاب بهتری بگیرد و ادامه پیداکند. در حال حاضر شروع این کار با احداث نیروگاه‌هایی در بخش تولید انرژی در شهرک‌های صنعتی و با مشارکت بخش خصوصی به صورت تمام وقت در حال عملیاتی شدن است. موضوع بعدی که باید به آن اشاره کرد احداث واحدهای مسکونی است. در برنامه‌های اجرایی که شهرک‌های صنعتی مدنظر دارند، قرار شده واحدهای مسکونی در خود شهرک‌های صنعتی ایجاد شود. زیرا این مساله با توجه به قانون ۱۲۰ کیلومتر در تهران و۳۰ کیلومتر در شهرستان‌های بزرگ، از تردد جلوگیری می‌کند. پس طبیعی است که جلوگیری از این تردد باعث اصلاح الگوی مصرف در بحث سوخت و سایرموارد می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم که احداث واحدهای مسکونی در داخل شهرک‌های صنعتی هم در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی کشور قرار خواهدگرفت. به نظر می‌رسد چنانچه این مسیرطی شود، آینده از آن شهرک‌های صنعتی خواهد بود.