جزئیات افزایش حقوق دولتی معادن اعلام شد

گروه بورس -علیرضا باغانی: در حالی که خبرهای اولیه مبنی‌بر افزایش حقوق دولتی و بهره مالکانه، شرکت‌های معدنی بورس تهران و سهام وابسته را روز گذشته به صف فروش فرو برد، یک مقام مسوول در بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس این خبر را تکذیب کرد. مرتضی علی‌اکبری، مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در آخرین روزهای سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حقوق دولتی معادن را به ازای هر تن بهره‌برداری ۱۰ تومان افزایش داد.وی گفت: در پی این افزایش شرکت‌های معدنی در سال ۹۰ به ازای هر تن بهره‌برداری ماده معدنی ۴۰تومان به دولت به عنوان حقوق دولتی پرداخت می‌کنند، در شرایطی که میزان حقوق دولتی معادن در سال ۸۹ به ازای هر تن ۳۰ تومان بود.

تاثیر افزایش حقوق معدنی بر دوقلوها

مدیرمالی بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس افزایش ۱۰ تومانی حقوق دولتی معادن را بر شرکت‌های معدنی به‌ویژه سنگ‌آهنی‌ها بی‌تاثیر دانست و تاکید کرد: افزایش ناچیز حقوق دولتی معادن در سال ۹۰ بر روی حاشیه سود شرکت‌های معدنی بورس تهران به طور تقریبی بی‌تاثیر است تا جایی که بر پیش‌بینی سود بزرگ‌ترین تولید کننده سنگ‌آهن کشور یعنی شرکت چادرملو، ۱۰ تا ۱۳ ریال تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین تاثیر این افزایش بر روی سودآوری شرکت گل‌گهر دیگر شرکت سنگ‌آهنی حاضر در بورس نیز بسیار ناچیز است.

وی تشکیل صف فروش مجموعا ۵ میلیون سهمی برای سنگ‌آهنی‌ها را ناشی از انتشار شایعه افزایش حقوق دولتی و دریافت بهره مالکانه از شرکت‌های معدنی ذکر کرد و افزود: این اتفاق در بازار روز سه‌شنبه در شرایطی رخ داد که دریافت بهره مالکانه، از شرکت‌های معدنی در کار نیست و تنها حقوق دولتی به میزان ناچیزی افزایش یافته است.

بهره مالکانه‌ای در کار نیست

وی بهره مالکانه را مربوط به حق پروانه شرکت‌های معدنی دانست و گفت:‌ دولت در حال حاضر بابت در اختیار دادن معادن به شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و حتی ملی مس بهره مالکانه‌ای دریافت نمی‌کند و تنها از این شرکت‌ها بابت بهره‌برداری، حقوق دولتی دریافت می‌شود.

وی با تکذیب شایعات مطرح‌شده درخصوص دریافت بهره مالکانه از شرکت‌های معدنی گفت: چنین موضوعی در دستور کار دولت نیست، اما متاسفانه هر سال موضوع بهره مالکانه در بازار مطرح می‌شود که پس از اثرگذاری منفی و نامطلوب بر شرکت‌های معدنی، این شایعات کم‌رنگ می‌شود.

مدیرمالی «ومعادن» تاکید کرد: شرکت‌های معدنی برای اجاره بهره‌برداری از معادن از دولت مجوز دارند و اساسا در شرایط فعلی شرکت‌های دیگری وجود ندارند که بتوانند به میزان شرکت‌های فعلی برای بهره‌برداری از معادن سرمایه‌گذاری کرده و اقدام کنند، بر این اساس هر ساله قرارداد بهره‌برداری از معادن تمدید می‌شود و تعاملات در این زمینه وجود دارد، بر این اساس هیچ نگرانی از بابت افزایش حقوق دولتی یا احتمال افزایش بهره مالکانه وجود ندارد.

این مقام مسوول درباره آخرین وضعیت معادن و فلزات نیز گفت: خالص ارزش دارایی‌های این شرکت بورسی به هزار و ۴۲۰ تومان رسیده است و تمامی زیرمجموعه‌های «ومعادن» به ویژه شرکت‌های سنگ‌آهنی در شرایط مطلوبی قرار دارند.

صف‌های گسترده فروش در پی یک شایعه

اما شایعه دریافت بهره مالکانه و تاثیرگذاری منفی دریافت حقوق دولتی از معادن صبح روز گذشته شرکت‌های معدنی بورس تهران به ویژه سنگ‌آهنی‌ها و شرکت های وابسته را با صف فروش و معاملات توام با نوسان منفی مواجه کرد.

بنابراین گزارش، سنگ‌آهن گل‌گهر روز گذشته پس از تجربه ۵/۱ میلیون معامله با صف فروش ۳/۳ میلیون سهم در قیمت یک هزار و ۲۰۰ تومان روبه‌رو شد.

این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومانی با ارزش بازار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی روز گذشته ۲۸ واحد بر شاخص کل بورس اثر منفی گذاشت.

از سویی دیگر، چادرملو پنجمین شرکت بزرگ بورس نیز در روز سه‌شنبه پس از تجربه حدود ۲ میلیون معامله در قیمت ۸۰۱ تومان با صف فروش ۵/۲ میلیون سهمی مواجه شد.

این شرکت نیز با ارزش بازار ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از شرکت‌های تاثیرگذار بر شاخص بورس است و دیروز دماسنج بازار را ۲۷ واحد پایین کشید.

افزون‌بر این، سرمایه‌گذاری امید سهامدار عمده گل‌گهر و چادرملو نیز در روز شنبه از تاثیرگذاری این شایعات بی‌نصیب نبود، به طوری که پس از ۵/۲ میلیون معامله حدود یک میلیون صف فروش شد. این شرکت نیز با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی و ارزش بازار ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی یکی از شرکت‌های بزرگ بورس محسوب می‌شود.

در همین حال، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز روز سه‌شنبه پس از ۵/۱ میلیون معامله با صف فروش ۶/۲ میلیون سهمی در قیمت ۹۳۹ تومان مواجه شد. این شرکت دارای سرمایه ۱۸۹ میلیارد تومانی است.

در مجموع از آنجا که سهم این شرکت‌ها از ارزش بورس مجموعا ۵/۱۰ درصد بورس تهران است، وضعیت آنها در بازار سرمایه و تحولات این شرکت‌ها مورد توجه بخش عمده‌ای از فعالان بازار سرمایه است.