رشد تولیدات کارخانه‌ای ژاپن

شادی آذری

تولیدات کارخانه‌ای ژاپن برای نخستین ‌بار ظرف شش ماه گذشته در ماه نوامبر افزایش یافت و این در شرایطی است که تولیدکنندگان ژاپنی انتظار دارند این افزایش طی ماه‌های پیش‌رو نیز همچنان ادامه یابد. آنان بر این باورند که تقاضای زیاد کشورهای آسیایی به اقتصاد کشورشان کمک خواهد کرد تا احیای خود را در اوایل سال آینده میلادی از سر گیرد.

به گزارش رویترز، افزایش‌های تدریجی ارزش یوآن اما سیاستگذاران را در برابر خطراتی که این اقتصاد صادرات محور را تهدید می‌کند، هشیار ساخته است. وزیر دارایی ژاپن هم بارها این هشدار خود را تکرار کرده است که دولت اقداماتی قاطع را برای مقابله با افزایش‌های شدید ارزش یوآن که به رشد اقتصادی این کشور آسیب می‌زند، در پیش خواهد گرفت.بر اساس گزارشی که دیروز، سه‌شنبه، توسط وزارت اقتصاد ژاپن منتشر شد، تولیدات صنعتی این کشور در ماه نوامبر ۰/۱ درصد افزایش یافت که این نخستین رشد طی شش ماه گذشته بوده و این افزایش با میانگین پیش‌بینی‌های بازار نیز منطبق بوده است.

تولیدکنندگانی که وزارت اقتصاد ژاپن از آن‌ها نظرسنجی کرده بود، پیش‌بینی کرده‌اند که رشد تولیدات کارخانه‌ای ژاپن در ماه دسامبر به ۴/۳ و در ماه ژانویه به ۷/۳ درصد برسد.

این داده‌ها پیش‌بینی‌های خوبی را از این اقتصاد شکننده به دست می‌دهد و بر این نظر بانک مرکزی ژاپن صحه می‌گذارد که در اوایل سال میلادی آینده رشد اقتصادی این کشور تا حدی متوسط افزایش خواهد یافت و علت آن تداوم صادرات به اقتصادهای نوظهور آسیایی خواهد بود. این موضوع احتمال اتخاذ سیاست فوری تسهیل پولی توسط بانک مرکزی را نیز کاهش خواهد داد.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی دای-ایچی می‌گوید: «رقم اعلام شده منطبق با انتظارات بوده است و پیش‌بینی برای ماه‌های دسامبر و ژانویه رقم‌های بسیار بزرگی را نشان می‌دهد.» وی افزود: «به دلیل آنکه این داده‌های جدید نشان‌دهنده کاهش خطرات اقتصادی است، اکنون انتظار می‌رود احتمال تسهیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی ژاپن کاهش یابد چون در شرایط کنونی نوسانات شدیدی که بر اثر عوامل خارجی در بازار ایجاد می‌شوند، وجود ندارد.»

بر اساس داده‌هایی که دیروز منتشر شد، شرکت‌های ژاپنی، تولیدات خودرو، ماشین‌آلات و قطعات الکترونیکی خود را که عمدتا به آسیا و خاورمیانه صادر می‌شوند، افزایش داده‌اند. علاوه بر این خودروسازان ژاپنی برای افزایش ذخیره تولید خود، تولیداتشان را افزایش داده‌اند چون پیش‌بینی کرده‌اند که در سال آینده میلادی تقاضای داخلی نیز افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که در ماه سپتامبر در ژاپن، تخصیص یارانه‌های دولتی برای خودروهایی که از آلایندگی کمی برخوردار بودند، منقضی شد.

برآورد اقتصاددانان حاکی از این است که اقتصاد ژاپن در فصل پایانی سال میلادی جاری کمی کوچک می‌شود. اما تحلیلگران انتظار دارند اقتصاد ژاپن در اوایل سال میلادی پیش‌رو تا حد متوسطی رشد کند چون هزینه مصرف‌کنندگان در آن سال ضعیف خواهد بود.

در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته هزینه‌های خانوارهای ژاپنی ۴/۰ درصد کاهش یافت و نرخ بیکاری بدون تغییر در سطح ۱/۵ درصد باقی ماند.