گروه بین‌الملل- حکومت افغانستان گفته است که انتظار می‌رود هیاتی از شورای‌عالی صلح، ظرف یک هفته دیگر برای دیدار با مقامات پاکستانی، از اسلام‌آباد دیدن کند. در راس این هیات، برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح و رییس‌جمهوری پیشین افغانستان قرار دارد و انتظار می‌رود این هیات خواستار حمایت جدی مقامات پاکستانی از طرح مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان شود.

حکومت افغانستان باور دارد که کشورهای اسلامی، از جمله پاکستان، می‌توانند نقش مهمی را در موفقیت تلاش برای مذاکر صلح با طالبان ایفا کنند.

وحید عمر، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است: «این هیات به ریاست برهان‌الدین ربانی، رییس‌جمهوری پیشین، با تمامی مقامات عالیرتبه پاکستان گفت‌وگو خواهد کرد و از مقامات پاکستانی در زمینه آوردن صلح در افغانستان، خواستار همکاری خواهند شد.»

عمر افزود: «ما بسیار امیدوار هستیم که این سفر نتایج خوبی داشته باشد.»

فعالیت گروه‌های مسلح وفادار به طالبان و القاعده در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان، از سال‌ها پیش موضوع جنجال‌برانگیز میان دو کشور بوده است.

مقامات این دو کشور، دیگری را به کوتاهی در مبارزه با این گروه‌ها متهم کرده‌اند که باعث سردی در روابط دوجانبه شده است.

در گذشته، تلاش‌هایی صورت گرفته است تا روابط دو کشور از طریق ملاقات نمایندگان مردم دو کشور بهبود یابد و بر کارآیی مبارزه با گروه‌های مسلح در مناطق مرزی دو کشور افزود شود. در کنار این تلاش‌ها، افغانستان شورای‌عالی صلح را برای فراهم کردن زمینه مذاکره و گفت‌وگو با طالبان برای پایان دادن به خشونت‌ها تشکیل داده است. طالبان این شورا را به رسمیت نشناخته‌اند و تلاش‌های آن را غیر قابل قبول دانسته‌اند. با این حال، حکومت افغانستان امیدوار است این شورا بتواند طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند و به خشونت‌ها در این کشور پایان دهد.