گروه بین‌الملل- دیروز سه‌شنبه بورس‌های ژاپن و چین با کاهش روبرو شدند زیرا این نگرانی که سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تر در چین رشد اقتصادی جهان را کند خواهد کرد، بر آمار اقتصادی ژاپن که نشان‌دهنده بهبود تقاضا بود، سایه افکند. آمار اقتصادی ژاپن نشان داد تولیدات کارخانه‌ای در ماه نوامبر برای نخستین‌بار طی شش ماه گذشته افزایش یافته است و یک نظرسنجی از تولیدکنندگان مشخص کرد آنان برای برآوردن تقاضا از طرف کشورهای آسیایی، تولیدات خود را در ماه‌های آتی افزایش می‌دهند.

روز سه‌شنبه شاخص ام‌اس‌سی‌آی بورس‌های آسیایی خارج از ژاپن ۱/۰ درصد رشد کرد. این شاخص از ابتدای سال ۲۰۱۰ تاکنون حدود ۱۳ درصد جهش کرده است. اما شاخص شانگهای کامپوزیت یک درصد کاهش یافت. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶/۰ درصد افت کرد.

با توجه به تعطیلی بازارهای استرالیا، بیشترین افزایش در بورس‌های آسیا در کره جنوبی رخ داد. شاخص کاسپی این کشور ۶/۰ درصد رشد کرد. ارزش سهام شرکت سامسونگ الکترونیکس نیز ۷/۱ درصد جهش کرد.

روز دوشنبه نیز شاخص‌ها در وال‌استریت تغییر چندانی نداشتند زیرا سرمایه‌گذاران به نتایج خوب خرید تعطیلات توجه کردند و به افزایش نرخ بهره چین اهمیت ندادند.

بسیاری از معامله‌گران به دلیل بارش برف در خانه‌هایشان ماندند، اما عدم فروش سهام نشان‌دهنده افزایش اعتماد به اقتصاد آمریکا بود.

براساس نظرسنجی مسترکارت، فروش خرده‌فروشی از ۵ نوامبر تا ۲۴ دسامبر نسبت به همین دوره در سال گذشته ۵/۵ درصد رشد داشته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۶/۱۸ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۳/۱۱۵۵۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۰ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۵۴/۱۲۵۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۱ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۷/۲۶۶۷ واحد رسید. معاملات روز دوشنبه بسیار اندک بود زیرا برف و سرما شمال‌شرق آمریکا را در بر گرفته بود و در رفت و آمد مردم اختلال ایجاد کرده بود. احتمالا طی این هفته که بین تعطیلی کری سمس و تعطیلات سال نو واقع شده است، حجم معاملات همچنان اندک خواهد بود.

چین طی آخر هفته به منظور کند کردن آهنگ رشد اقتصادی این کشور و مهار تورم نرخ بهره را افزایش داد. در ماه نوامبر تورم چین به بالاترین سطح طی دو سال گذشته رسید. هرگونه کندی رشد در چین بر ارزش سهام شرکت‌ها در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش بسیاری از بازارهای سهام می‌شود.