ده روز از رفع مسدودیت حساب یارانه‌ها و آزاد‌سازی قیمت‌ها می‌گذرد و طی این مدت، مردم با توجه خاصی اخبار بانک‌ها و میزان یارانه‌ها و قیمت‌ جدید حامل‌های انرژی را دنبال می‌کنند. در روزهای نخست هنگام مراجعه به بانک‌ها یا دستگاه‌های خود‌پرداز، جمعیت زیادی به چشم هر بازدید‌کننده‌ای می‌آمد که در نگاه اول این تصور در ذهن مطرح می‌شد که آیا تمامی این جمعیت به خاطر برداشت یارانه‌هایشان در این صف‌ها ایستاده‌اند؟ آیا این ازدحام جمعیت و شلوغی بانک‌ها تنها و تنها به خاطر یارانه‌‌هاست؟ اما صحبت‌های مقامات اقتصادی کشور و دست‌اندرکاران اجرای این قانون از جمله حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی باعث شد تا این ذهنیت از افکار بسیاری از مردم دور شود.

قضاوی در گفت‌وگو‌هایی که با فارس داشت، تاکید کرد که به صورت طبیعی اواخر هر ماه به منظور پرداخت حقوق کارکنان بانک‌ها شلوغ شده و تقاضا برای وجه نقد و استفاده از دستگاه‌های خود‌پرداز افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع از آنجا حائز اهمیت می‌شود که بزرگترین طرح اقتصادی یعنی قانون هدفمند‌ی یارانه‌ها درست در روزهای پایانی آذرماه به صورت جدی وارد مرحله عملی شد و آغاز برداشت یارانه‌ها از حساب‌ها نیز در کنار واریز و برداشت حقوق کارکنان و حقوق بگیران دولتی و خصوصی بر شلوغی بانک‌ها و افزایش تقاضا از دستگاه‌های خود‌پرداز تاثیر بسزایی داشت. باید یادآور شد که این مورد به طور حتم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسوولان بانک مرکزی لحاظ شده بود؛ تصمیم‌گیرندگان بانکی در جلسات متعدد با مدیران بانک‌های عامل به آنها تاکید کرده بودند که باید بلافاصله بعد از اعلام خبر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی رییس‌جمهور توان و آمادگی کافی و لازم را برای خدمت‌رسانی به مردم داشته باشند.

از جمله آمادگی‌ بانک‌ها، داشتن اسکناس کافی در شعب و تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به وجه نقد و همچنین افزایش ساعات کاری بانک‌ها است. آمادگی بانک‌ها زمانی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت که مسوولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها طی برگزاری جلسه ویژه‌ای یک بار دیگر تمامی نکات لازم را بازبینی و توانایی‌های خود را سنجیدند و شبی که رییس‌جمهور به صورت زنده با مردم سخن می‌گفت با استناد به گفته‌های همین افراد، تا صبح در بانک‌ها ماندند.

شاید این جلسات ویژه بود که موجب شد بانک‌ها مشکل چندانی در زمینه خدمت رسانی به مردم در این روزهای حساس نداشته باشند. شریفی یکی از مدیران بخش آی تی بانک مرکزی به فارس گفته بود: خودپرداز‌ها در سخت‌ترین شرایط بهترین خدمات را به مردم ارائه کردند.

یارانه‌ها برای پرداخت قبوض برق

م.ع درباره برداشت یا عدم برداشت یارانه‌های خود از حساب به خبرنگار فارس گفت: هنوز اقدامی برای برداشت یارانه‌هایم انجام نداده‌ام. وی با تاکید بر اینکه احتیاج زیادی به پول دارد، می‌گوید: به دلیل بیماری مادرم مجبورم از دستگاه‌های حرارتی_ برودتی در منزل استفاده کنم و به دلیل مصرف برق زیاد این دستگاه پیش از اجرای هدفمندی مجبور به پرداخت قبوض برق با مبالغ سنگین بودم. وی اضافه می‌کند: الان هم باید دو برابر قبوض قبلی را برای برق منزلم پرداخت کنم به همین دلیل ترجیح می‌دهم با یارانه‌هایی که به حسابم واریز شده حداقل نصف قبوضم را بپردازم.

ر.ف یکی از افرادی است که برای استفاده از دستگاه خود‌پرداز منتظر ایستاده است در مورد وضعیت عابر بانک‌ها در هفته گذشته می‌گوید: هفته قبل چند بار مجبور شدم از عابربانک استفاده کنم، ولی نسبت به روزهای قبل شلوغ‌تر بودند. وی ادامه داد: البته با وجود شلوغی توانستم کار خود را انجام دهم. این سرپرست خانوار اضافه می‌کند: در برنامه تلویزیونی رییس‌جمهور شنیدم که گفتند بهتر است مردم یارانه‌ها را یک باره از حساب خارج نکنند، من هم این کار را انجام دادم. وی ادامه داد: الان تمام مردم به پول احتیاج دارند، ولی مبالغ یارانه‌ها برای جبران هزینه‌های هدفمندی است به همین خاطر با خانواده‌ام تصمیم‌ گرفتیم که یارانه‌ها را برای پرداخت قبوض کنار بگذاریم.