الهام بادپا
قیمت طلا در سال گذشته میلادی فراز و فرود زیادی داشته‌است که طی این گزارش نقاط اوج طلا در سال ۲۰۱۰ و دلایل صعود آن مورد بررسی قرار گرفته‌است که در زیر می‌خوانید:

A : 8 ژانویه 2010
در این روز در پی انتشار اطلاعات نه چندان خوشایندی از وضعیت اشتغال آمریکا، بهای این فلز گران‌بها در جهتی مثبت تغییر جهت داد. با توجه به جو روانی حاکم بر بازار انتظار می‌رفت اعداد و ارقام مربوط به دستمزد پرداختنی (که‌قرار بود ۹ ژانویه اعلام شود) نشان‌دهنده افزایش نرخ بیکاری تا ۷ درصد باشد. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام به دلیل رشد نگرانی از اوضاع اشتغال به کمتر از ۴۲ دلار رسید.
B : 11 ژانویه 2010
بنا بر اظهارات وزارت کار آمریکا، اقتصاد این کشور در دسامبر ۲۰۰۹، حدود ۵۲۴۰۰۰ فرصت شغلی از دست داد که بدترین تجربه از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۶/۲ میلیون نفر بیکار شدند که ۹/۱ میلیون مورد آن در ۴ ماه پیش (سپتامبر تا ژانویه ۲۰۰۹) اتفاق افتاد. این رویداد در نوع خود بزرگترین رشد بیکاری از سال ۱۹۴۵ بوده است. نرخ بیکاری نیز به ۲/۷ درصد (بالاترین حد در ۱۶ سال اخیر) و میزان بیکاری با ۶۳۲۰۰۰ مورد افزایش به ۱/۱۱میلیون نفر رسید.
C : 7 مه 2010
به دنبال گسترش نگرانی‌ها از فراگیر شدن بحران بدهی یونان به دیگر کشورهای اروپایی در اوایل صبح آنروز بهای طلا به ۱۲۰۰ دلار نزدیک شد و رکورد ۵ ماهه خود را شکست. اقتصاد آمریکا در ماه آوریل ۲۹۰۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرد که بیشترین موفقیت در چهار سال گذشته به شمار می‌رفت. با این‌حال نرخ بیکاری از ۷/۹ درصد به ۹/۹ درصد رسید. دلیل اصلی افزایش بیکاری این بود، افرادی که قبلا از تلاش خود برای یافتن کار دست کشیده بودند دوباره در جست‌وجو برای پیدا کردن کار بودند.
D : 18 ژوئن 2010
اطلاعات اقتصادی ضعیف منتشر شده از سوی آمریکا باعث کاهش شاخص دلار آمریکا و شاخص‌های سهام و افزایش ارزش یورو شد. به باور معامله‌گران، دلار ضعیف آمریکا عاملی در جهت تقویت تقاضا برای طلا محسوب می‌شود.هم‌چنین تا زمانی که بحران بدهی اتحادیه اروپا ساختار بازار جهانی را تحت‌شعاع خود قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاران نسبت به طلا توجه ویژه دارند.
E : 4 نوامبر 2010
همان‌طور که انتظار می‌رفت جمهوری‌خواهان در انتخابات نمایندگان مجلس آمریکا کنترل کاخ سفید را به دست گرفتند و قیمت آتی طلا با اعلام بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال درخصوص بسته تسهیلاتی ۶۰۰ میلیارد دلاری نزدیک به ۶۰ دلار افزایش یافت.
F : 9 نوامبر 2010
بازار کالاها در این روز درنتیجه رشد شدید قیمت فلزات گرانبها (به‌طوری‌که قیمت آتی طلا رکوردی تازه را به ثبت رساند و قیمت آتی نقره رکورد ۳۰ ساله خود را شکست) شاهد روندی صعودی در بهای کالاها بود. رشد قیمت طلا از اواسط دوره انتخابات و اعلام بیانیه QE۲ در ۴ نوامبر همچنان ادامه یافته داشت.
G : 25 نوامبر 2010
شدت گرفتن درگیری‌های نظامی در کره جنوبی در افزایش قیمت طلا تاثیرگذار بود.
H : 6 دسامبر 2010
چین و اقدامات این کشور در مهار تورم و احتمال افزایش نرخ بهره نوساناتی را در بازار ایجاد کرد.