دنیای اقتصاد- روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار لندن با تقریبا ۱۸ دلار رشد قیمت تا محدوده ۱۴۰۰ دلار افزایش یافت. به تبع آن در بازار داخلی، قیمت سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۳۵۵ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم با ۳۸۵ هزار تومان بدون تغییر باقی ماند. از سوی دیگر برخی منابع خبری، در گزارشی با مقایسه نرخ مرجع ۱۰۳۵ تومانی بانک مرکزی برای دلار در روز گذشته با نرخ ۱۰۸۲ تومانی برخی صرافی‌ها از اختلاف قیمت ۴۷ تومانی قیمت دلار در بازار ارز داخلی خبر دادند. رشد قیمت طلا فراتر از ۱۴۰۰ دلار

گروه بازار پول- قیمت طلا در بازار لندن روز گذشته تا ۱۴۰۰ دلار بالا رفت. دیروز بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از ۲۱ دلار رشد قیمت از محدوده ۱۴۰۰ دلار بالاتر رفت.

سکه دیروز با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۳۵۵ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم ۳۸۵ هزار تومان بدون تغییر باقی ماند. اگرچه دیروز قیمت سکه طرح قدیم از سوی برخی منابع ۳۸۰ هزار تومان، ۳۸۲ هزار تومان و حتی ۳۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان نیز اعلام شد. دیروز نرخ نیم سکه ۱۷۷ هزار تومان فروخته شد که ۵۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد. ربع سکه نیز روز گذشته بین ۸۹ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان به مشتریان عرضه شد.

در بازار ارز، یورو ضمن افزایش نرخ برابری در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۳۲/۱، در بازار داخلی با افزایش ۶ تومانی قیمت تا ۱۴۱۴ تومان تقویت شد. دلار آمریکا بدون تغییر ۱۰۸۰ تومان باقی ماند.

حراج ۹۹ میلیارد دلار اوراق قرضه ۲ ساله، ۵ ساله و ۷ ساله طی دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه دلیل کاهش ارزش دلار بوده است. ایسنا نیز گزارش داد: طلا برای سومین روز متوالی و با این احتمال که کاهش ارزش دلار، تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین را رونق خواهد داد، صعود کرد.

با گمانه زنی‌ها در مورد اینکه گزارش آمریکا کاهش قیمت مسکن در این کشور را نشان می‌دهد و بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را نزدیک صفر نگه می‌دارد، ارزش دلار به پایین‌ترین ارزش خود در یک هفته گذشته در برابر یورو رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگویی با خبرگزاری‌ها در خصوص دلایل افزایش بهای طلا، افزود:‌ بالا رفتن قیمت دلار و همچنین نوسانات بازارهای جهانی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی بوده است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هرگونه پیش‌بینی در مورد نوسانات بهای جهانی طلا را در روزهای آتی منوط به افزایش یا کاهش بهای دلار دانست.

تشدید دوباره اختلاف قیمت دلار در بازار

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی با مقایسه نرخ مرجع ۱۰۳۵ تومانی بانک مرکزی در روز گذشته با نرخ ۱۰۸۲ تومانی برخی صرافی‌ها از اختلاف قیمت ۴۷ تومان قیمت دلار در بازار ارز داخلی خبر داده است. در این گزارش آمده است:

نرخ دلار در بازار آزاد تهران در حالی دیروز به ۱۰۸۲ تومان افزایش یافت که اختلاف قیمت ۴۷ تومانی بین نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ اعلامی بانک مرکزی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، صرافان بازار قیمت هر دلار با نرخ آزاد را روز سه شنبه ۱۰۸۲ تومان اعلام کردند، این در حالی است که روز گذشته هر دلار در بازار آزاد با نرخ ۱۰۸۰ تومان به فروش می‌رفت.

دیروز برخی از دلالان و البته برخی صرافی‌ها نرخ دلاررا ۱۰۸۳ دلار هم اعلام کردند، در حالی که نرخ دلار اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز سه‌شنبه ۱۰۳۵ تومان بود.

به عبارت دیگر، در حال حاضر اختلاف قیمتی معادل ۴۷ تومان بین نرخ دلار اعلامی بانک مرکزی و دلار ۱۰۸۲ تومانی در بازار آزاد مشاهده می‌شود.

مقایسه قیمت نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ مرجع از سوی خبرگزاری مهر در حالی است که پس از نوسان‌های ارزی مهر ماه کف قیمت دلار بانک مرکزی برای ارز مسافری تا سقف ۲۰۰۰ دلار روز سه شنبه ۱۰۴۵ تومان بود و نرخ دلار نیز بر اساس گزارش دنیای اقتصاد ۱۰۸۰ تومان بوده است. از این رو اختلاف قیمت دلار آزاد و دلار دولتی در روز گذشته ۳۵ تومان بود. در کشور قیمت‌های مختلفی برای دلار اعلام می‌شود. بانک مرکزی روزانه قیمت مرجع بسیاری از ارزها را به ریال اعلام می‌کند. بانک‌های دولتی و خصوصی نیز هریک براساس این قیمت، نرخ خرید و فروش ارزها را در بازار بین بانکی در بخش‌های تجاری و غیرتجاری اعلام می‌کنند.