مسعودرضا طاهری- سخنگوی بانک ملی در حالی از فروش اقساطی سکه با ۱۷درصد تخفیف در سررسید یکساله خبر داده است. حسین دشتی با بیان این نکته که بانک ملی به منظور تشویق خانوارها به نگهداری یارانه‌‌های خود در حساب‌‌های بانکی، طرح فروش اقساطی سکه را در دستور کار قرار داده است، گفت: این طرح در مورد افرادی اعمال می‌شود که حساب خود را برای دریافت یارانه نزد این بانک افتتاح کرده و اقدام به حفظ موجودی یارانه خود کرده‌اند.

وی که با پایگاه خبری اعتبار گفت‌وگو کرده است، با تاکید بر این نکته که به محض مراجعه سرپرستان خانوار به شعب بانک ملی درخواست آنان دریافت و ثبت می‌شود، افزود:در طرح پیش فروش اقساطی سکه، این بانک از محل وجوه یارانه افراد که به صورت ودیعه نزد بانک ملی می‌ماند به درخواست سرپرست خانوار درصدی را بابت اقساط سکه نزد خود نگه می‌دارد و پس از یک سال از محل وجوه جمع‌آوری شده، نسبت به تحویل سکه به متقاضی اقدام می‌کند.

دشتی با اشاره به این نکته که سکه‌‌های مذکور در سررسید یک ساله به قیمت روز و با اعمال ۱۷ درصد تخفیف به متقاضیان تحویل خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این طرح، مبلغی که از محل یارانه‌‌های سرپرست خانوار در طول یک سال جمع‌آوری شده است، بر قیمت سکه با ۱۷ درصد تخفیف تقسیم و تعداد سکه تقدیمی به متقاضی مشخص خواهد شد و در این زمان، تسویه کامل طلب و بدهی میان بانک و مشتری صورت خواهد گرفت.

وی در عین حال درباره سرپرستانی که در بانک‌‌های دیگر حساب یارانه افتتاح کرده و متقاضی استفاده از تسهیلات این طرح هستند نیز گفت: آنها نیز چنانچه وجوه خود را به این بانک منتقل کنند می‌توانند از مزایای طرح فروش اقساطی سکه بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش، صاحبان وجوه یارانه‌‌های نقدی که دارای حساب ویژه در بانک ملی هستند باید یک سال یارانه‌‌های خود را در این حساب‌های حفظ کنند و در سررسید قرارداد خرید سکه ، به نرخ روز با ۱۷ درصد تخفیف سکه به آنها تحویل می‌شود.

در روز هفتم دی ماه ۸۸ قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی (تصویر امام) ۲۶۳ هزار تومان بود. در این روز قیمت دلار ۱۰۰۶ تومان و قیمت هر اونس طلا در بازار‌‌های جهانی برای تحویل فوری ۱۱۰۴ دلار بوده است.

پس از گذشت کاملا یک سال روز گذشته ۷ دی ۸۹ قیمت سکه بهار آزادی ۳۵۵ هزار تومان بود. قیمت دلار آمریکا ۱۰۸۰ تومان و هر اونس طلا در مرز ۱۴۰۰ دلار بود.

بنا براین سکه بهار آزادی در ۳۶۵ روز گذشته در حدود ۳۵ درصد (۹۸/۳۴) سود را نصیب دارندگان خود کرده

است.

با توجه به پیش‌بینی‌‌های افزایشی برای قیمت طلا در بازار‌‌های جهانی و تداوم بحران‌های مالی در اروپا، توقف نرخ بهره در آمریکا، پیش‌بینی افزایش نرخ رشد اقتصادی برای کشور‌‌های نوظهور و افزایش قیمت طلا و رشد تورم تقریبا ناگزیر است.

مشوق‌های دیگر برای جذب یارانه‌ها

مدیر روابط عمومی بانک ملی در عین حال به مشوق‌های دیگر بانک ملی برای افزایش ماندگاری وجوه یارانه‌ها در حساب‌های بانکی اشاره کرد و گفت:

افتتاح حساب کوتاه‌مدت با نرخ‌های سود ویژه برای سرپرستان خانوار، اعطای امتیازات خاص به حساب‌های قرض‌الحسنه ناشی از این وجوه و برگزاری قرعه‌کشی ویژه این حساب‌ها از دیگر تسهیلاتی است که این بانک تدارک دیده است.

دشتی از تسهیلات فروش اقساطی کالاهای بادوام به عنوان دیگر مشوق بانک ملی برای حساب‌های یارانه‌ای نام برد و اظهار داشت: ۱۰ هزار فقره تسهیلات فروش اقساطی کالاهای بادوام هر یک به مبلغ ۲۰ میلیون ریال و ۲۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه هریک به مبلغ ۱۰ میلیون ریال برای سرپرستان خانواری که اقدام به حفظ موجودی یارانه خود در این بانک کنند درنظر گرفته شده است که به قید قرعه به آنان اعطا خواهد شد.