گروه خودرو - روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت در حین تشریح نتایج ۹روزه حاصل از اجرای طرح هدفمندی‌یارانه‌ها بر کاهش قیمت خودرو نیز تاکید کرد. سید‌شمس‌الدین حسینی روز گذشته در جمع خبرنگاران در حالی‌، یکی از دستاوردهای هدفمندی‌یارانه‌ها را کاهش قیمت خودرو اعلام کرد که یکشنبه هفته گذشته جواد نجم‌الدین در مصاحبه ای مطبوعاتی از تعدیل قیمت محصولات ایران خودرو خبر داده بود.هرچند این کاهش قیمت برحسب نوع محصول و تیراژ خودروها متفاوت است‌، اما دو شرکت سایپا و پارس‌خودرو هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده اند.

مسوولان شرکت سایپا پس از کاهش قیمت محصولات ایران خودرو بارها اعلام نظر کرده‌اند که به کاهش قیمت فکر نمی‌کنند اما در تثبیت قیمت محصولاتشان تلاش می‌کنند.

اما اینکه چرا با توجه به هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بسیاری از محصولات صنعتی و تولیدی کشور، قیمت خودرو افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز پیدا کرده‌، سوالی است که پاسخ آن را می‌توان در میزان مصرف انرژی این صنعت پیدا کرد.

پیش از این رییس سازمان گسترش عنوان کرده بود که صنعت خودروسازی از جمله صنایع انرژی‌بر محسوب نمی‌شود، بنابراین در ماه‌های باقی مانده از امسال نیز مانند ماه‌های گذشته افزایش قیمتی نخواهیم داشت.پیش از این برخی از فعالان بازار خودرو ، همزمان با افزایش قیمت سوخت در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نگران کاهش تقاضا و قیمت خودرو پس از اجرای طرح مذکور بودند، اما به دلیل متفاوت بودن صنعت خودرو از دیگر صنایع موجود در کشور هدفمندسازی یارانه‌ها دست‌کم در رابطه با صنعت خودرو چندان تاثیر‌گذار نبود، این موضوع در شرایطی است که به‌رغم کاهش قیمت برخی از خودروهای داخلی‌‌، بازار خودرو کشور تحت تاثیر قرار گرفته و منحنی میزان استقبال از خودروهای مختلف تولید داخل را دستخوش تغییر قرار داده است.