توضیح درباره روابط ایران و آلمان

۲ تبعه آلمانی با خانواده‌های خود در تبریز دیدار کردند

سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان احضار نشده است دنیای اقتصاد- مجید اعزازی‌: رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که دو تبعه آلمانی دوشنبه شب به مناسبت کریسمس و سال نو میلادی با خانواده‌های خود در تبریز دیدار کردند. وی همچنین اعلام کرد که خانواده‌های این دو تبعه پیش از این دیدار‌، دوشنبه بعد از ظهر با علی‌اکبر صالحی‌، سرپرست وزارت خارجه در تهران دیدار کرده بودند.

دو شهروند آلمانی در روز یکشنبه ۱۸ مهر سال‌جاری توسط ماموران امنیتی در تبریز بازداشت شدند و دلیل بازداشت آنان، تماس با اعضای خانواده سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به اعدام اعلام شد. خبرگزاری‌های آلمان اعلام کرده‌اند که دو فرد بازداشت شده در ایران احتمالا‌ یک خبرنگار و یک عکاس روزنامه عامه‌پسند آلمانی «بیلد آم زونتاگ» هستند.

یش از این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه‌قضائیه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز گفته بود: این دو تبعه خارجی که با روادید توریستی در تبریز حضور یافته بودند، بدون مدرک، از نام خبرنگار سوء‌استفاده و با خانواده سکینه آشتیانی ارتباط برقرار کرده بودند. این دو نفر به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

به گفته مهمانپرست‌، وزیر خارجه آلمان در تماس‌های مکرر با دکتر صالحی از وی درخواست کرد تا امکان ملاقات دو تبعه آلمانی با خانواده‌هایشان در ایام سال نو میلادی فراهم شود. با پیگیری‌های متعدد جناب آقای دکتر صالحی و هماهنگی خوبی که با سایر دستگاه‌ها و نهادها صورت گرفت و همچنین برخورد مثبت و سازنده مقامات قضایی خانواده‌های این دو تبعه وارد ایران شدند و بعدازظهر دیروز ملاقاتی با آقای صالحی داشتند.

مهمانپرست همچنین گفت: با توجه به نگاه انسان دوستانه مقامات کشورمان این امکان فراهم شد و خانواده‌های این دو تبعه شب گذشته تهران را به مقصد تبریز ترک کرده و این ملاقات و دیدار صورت گرفت.

وی همچنین با رد احضار سفیر ایران در آلمان گفت‌: فکر می‌کنم نوع انعکاس خبر یا شاید اظهارنظری که سخنگوی وزارت خارجه آلمان یا معاون ایشان داشتند، صحیح نبوده است. در طول روزهای گذشته همکاری و رایزنی بین سفارت ما و مقامات آلمانی در زمینه موضوعات مختلف از جمله امکان دیدار خانواده‌های این دو تبعه آلمانی با آنها در دستور کار بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دیدار دو تبعه آلمانی با خانواده‌هایشان ممکن‌ است به آزادی آنها منجر شود؟ گفت: درخواستی که مقامات آلمانی و خانواده‌های این دو تبعه داشتند این بود که از نگاهی انسانی، امکان ملاقات با این دو تبعه به مناسبت ایام سال نو میلادی و کریسمس فراهم شود که این مطلب با تماس‌های مکرر مقامات وزارت خارجه آلمان به ویژه وزیر خارجه این کشور با دکتر صالحی فراهم شد.

وی با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته وزیر خارجه آلمان با صالحی اظهار کرد: از سوی دیگر سفارت آلمان در تهران نیز این موضوع را پیگیری می‌کرد و دیروز هم در ملاقات خانواده این دو تبعه با آقای صالحی این درخواست مجددا‌ تکرار شد. وی افزود: اینکه وضعیت دو زندانی به کجا ختم خواهد شد، بستگی به مقامات قضایی و رسیدگی به پرونده آنها و سیر طبیعی کارشان دارد، اگر آنها گناهی مرتکب نشده باشند آزاد می‌شوند و اگر جرمی مرتکب شده باشند به جرمشان رسیدگی خواهد شد.

زمان مذاکرات با ۱+۵ هنوز قطعی نشده است

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص زمان دقیق مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول و دستور جلسه آن گفت‌: رایزنی‌ها در رابطه با زمان این مذاکرات ادامه دارد و آنچه محدوده زمانی را مشخص می‌کرد اواخر ژانویه یا اوایل بهمن ماه بود. وی افزود: هنوز زمان این مذاکرات قطعی نشده و رایزنی‌ها در این خصوص در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در رابطه با موضوع این نشست هم توضیح داد: همان‌طور که پیش‌تر توافق شده بود، گفت‌وگو برای همکاری در جهت یافتن زمینه‌های مشترک است.

هشدار به مقامات انگلیس

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه‌، خبرنگاری با اشاره به تصویب قطع رابطه ایران و انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر وزارت خارجه را در این زمینه جویا شد که مهمانپرست چنین پاسخ گفت: بحث قطع رابطه با انگلیس در مجلس‌، نشان دهنده حساسیت مردم و نمایندگان آنها نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه و نسنجیده مقامات کشور انگلستان است.

وی افزود: کاری که سفیر انگلستان در ایران دنبال می‌کند و اقداماتی که انجام داده، خلاف عرف دیپلماتیک در جهت تقویت روابط و پرداختن به موضوعاتی است که خارج از دستور کار مقامات دیپلماتیک باید باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر مقامات کشور انگلستان به این حساسیت‌ها توجهی نداشته باشند و به شکلی اشتباهات گذشته خود را جبران نکنند، عکس‌العمل ملت و نمایندگان ما نسبت به آنها ممکن است رویه متفاوتی نسبت به گذشته باشد؛ در هر صورت وظایف کادر دیپلماتیک کشور انگلستان در کشور ما باید پیدا کردن راه‌های همکاری و جبران خطاهای گذشته باشد.

حیرت جهانی از اجرای قانون یارانه‌ها

تحلیل‌ نهادهای بین‌المللی درباره اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران و این که آیا وزارت خارجه این تحلیل‌ها را رصد می‌کند،؟ سوال دیگری بود که مهمانپرست چنین پاسخ داد: اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در این مدت کوتاه حیرت سازمان‌های مختلف بین‌المللی اقتصادی در خارج از کشور را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه میزان همکاری ملت بزرگ ایران برای اجرای این طرح بسیار اساسی و تاثیرگذار بوده است‌،افزود: وضعیت اقتصادی با توجه به اجرای این طرح می‌تواند فوق‌العاده درخشان باشد و این طرح با کمترین تبعات منفی اجرا شده و علاوه بر این، این طرح در موقعیت زمانی اجرا می‌شود که شاید با وجود بحران‌های مختلف بین‌المللی اقتصادی و مسائلی که در جهان امروز وجود دارد؛ به ویژه فشارها و تحریم‌ها و تهدیداتی که برخی نسبت به ملت بزرگ ما انجام داده‌اند، تصور نمی‌کردند که اجرای چنین طرح مهم و بزرگی در این مقطع زمانی صورت گیرد و این طرح به بهترین شکل با همکاری ملت ما در حال انجام است و تحسین همه ملت‌های بزرگ را نسبت به انجام آن به دنبال داشته است.