سنا - پذیره‌نویسی سهام بانک در شرف تاسیس ایران زمین امروز از طریق شعب بانک ملت و بازار سوم فرابورس ایران آغاز می‌شود. نماینده هیات موسس بانک ایران زمین روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ۸۶۵ میلیون سهم این بانک از طریق شعب بانک ملت و ۱۰۰ میلیون سهم دیگر از طریق بازار سوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد.

«محمدرضا امین حسن خانی» اظهار داشت: بانک ایران زمین با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان در راستای توسعه بخش خصوصی در شرف تاسیس است.

وی افزود: موسسان این بانک پزشکان، سهامداران سرمایه‌گذاری ایران و تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین هستند که ۱۰۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از کل سرمایه را تعهد کرده‌اند.

«حسن خانی» گفت: به محض آغاز به کار این بانک فقط فعالیت‌های پولی تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین قطع و سپرده‌گذاران این تعاونی که حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند در بانک ایران زمین حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این بانک بعد از برگزاری مجمع هیات موسس و انتخا ب هیات‌مدیره در کمترین زمان و با حداقل ۱۵۰ شعبه در سراسر کشور شروع به‌کار خواهد کرد و به منظور رعایت حداقل سرمایه مورد نظر بانک مرکزی، در اولین فرصت و حداکثر تا شهریور ۹۰ اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد.

وی که مدیرعامل پیشنهادی هیات‌مدیره نیز هست، در برابر این سوال که «بعد از اتمام پذیره‌نویسی و حضور در فرابورس، آیا برنامه‌ای هم برای پذیرش در بورس اوراق بهادار وجود دارد یا خیر؟»، پاسخ داد: بله. یکی از ویژگی‌های بانک ایران زمین مشارکت در بازار سرمایه کشور است؛ بنابراین بعد از حضور در فرابورس، طی سه سال آینده وارد بورس اوراق بهادار خواهیم شد.

متعهد پذیره‌نویسی چه می‌گوید؟

در ادامه این نشست «محمد آرام بنیار» مدیرعامل تامین سرمایه امین که متعهد پذیره‌نویسی سهام این بانک است، اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌ها و بازاریابی‌های صورت گرفته، این پذیره‌نویسی که حداکثر ۱۵ روزه خواهد بود، در یک روز به پایان می‌رسد.

به گفته وی دسترسی به منابع مالی قابل توجه با توجه به گستره مشتریان تعاونی اعتبار مولی موالوحدین، دسترسی به امکانات بانکداری الکترونیکی و استفاده از شعب این تعاونی برای شروع به کار از جمله تفاوت‌های بانک ایران زمین با دیگر بانک‌های در شرف تاسیس است.

«آرام» با بیان اینکه بانک‌ها از نظر فعالیت به چند دسته بانکداری خرد، شرکتی، خصوصی یا اختصاصی، بازرگانی و هلدینگ و بانکداری صنعتی تقسیم بندی می‌شوند، ادامه داد: حوزه فعالیت بانک ایران زمین در حالی هلدینگ خواهد بود که نقطه قوت آن انجام ترکیبی از فعالیت‌ها است که استراتژی آن به زودی توسط هیات‌مدیره نهایی و ارائه می‌شود.

«علی رحمانی»، مشاور این بانک گفت: جهت‌گیری بانک ایران زمین، فعالیت به صورت هلدینگ است تا زنجیره کاملی از محصولات بازار‌های پول و سرمایه را عرضه کند؛ بنابراین این اعتقاد که این بانک می‌تواند از امکانات دو بازار پول و سرمایه استفاده کند، نقطه تمایز با سایر بانک‌ها خواهد بود.

وی در مورد پیش‌بینی سودآوری بانک ایران زمین افزود: طبق برآوردهای اولیه پیش‌بینی سود ۱۱ و ۱۷ تومانی برای سال‌های دوم و سوم پیشنهاد شده است. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه هم در ابتدا ۸ و سپس ۱۲ درصد خواهد بود.