استقبال ایران از سقوط دیکتاتور مصر

دنیای اقتصاد- استعفای حسنی مبارک، رییس جمهور مصر و نخستین گام از پیروزی مردم مصر واکنش مقامات ایران را در پی داشته است. علی لاریجانی، رییس مجلس این پیروزی را به مردم مصر تبریک گفته است. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تقارن این پیروزی را با ۲۲ بهمن نشان پیروزی ملت‌های منطقه خوانده است. علی اکبر صالحی نیز ابراز امیدواری کرده است که پیروزی‌های مردم مصر تکمیل شود. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رییس مجلس در پیامی پیروزی قیام مردم مصر را که با سقوط دیکتاتوری آن کشور همراه بود، به نمایندگی از نمایندگان مجلس تبریک گفت. لاریجانی در این پیام نوشته است: یکبار دیگر در دوره بیداری مسلمانان خورشید درخشان آزادی طلوع دوباره خود را در سرزمین مصر آغاز کرد. مردم انقلابی و رشید مصر با وحدت، مقاومت و پیروی از قرآن پشت قدرتمندترین شیاطین منطقه و جهان را به خاک رساندند. آنان که سال‌ها حکومت ستمکارانه حاکمان مستبد خود را تحمل کرده بودند با ایمان و اراده‌ای وصف‌نشدنی به قیام برخاستند و آن‌چنان عرصه را بر حاکمان خود تنگ کردند که راهی به جز تسلیم در برابر خواست بر حق مردم بر جای نماند. رییس مجلس افزوده است: موج بیداری مسلمانان مصر که با سقوط دیکتاتور آن کشور همراه شد نشان داد دوره استبداد و دین گریزی و بی‌توجهی به خواسته‌های ملت‌ها سپری شده است و هدف اصلی مردم در برپایی قیام، استقرار دموکراسی واقعی و توجه به مطالبات آنان است. وقایع تونس و مصر در واقع نواختن زنگ خطری برای همه زمامداران و حاکمان مستبدی است که سال‌ها توانسته‌اند با سرکوب مردم و نادیده گرفتن خواسته‌های واقعی آنان تنها در جهت حفظ منافع خود قدم برداشته و هیچ‌گاه نخواسته‌اند به باور واقعی ملت خود اعتنا کنند و به بهای زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی و اعتقادی، تنها به فکر چند روز حکومت و زمامداری خود باشند.

وی همچنین اظهار کرده است: تاریخ بار دیگر صحنه بیداری مردم و مسلمانان را جلوه‌گر شد و فجر پیروزی انقلاب در جایی دیگر و با فریادهای الله‌اکبر طلوع کرد و این همان تحقق وعده الهی است. حالا که پس از قیام مردمی در مصر سرانجام فتح و ظفر با سقوط دیکتاتوری در آن کشور تجلی پیدا کرد و شهد پیروزی آن همگام بر جان و دل مردم مسلمان مصر کام آنان را نیز شیرین ساخت باید دانست که این راه تا استقرار یک حکومت مستقل و براساس خواست مردم می‌بایست ادامه پیدا کند. وی تاکید کرده است: ارتش مصر امتحان سختی را در پیش خواهد داشت، اگر در کنار مردم باشد می‌تواند در به وجود آوردن حکومت انقلابی و مردمی از حمایت مردم مسلمان مصر در برابر دشمنان برخوردار باشد و اگر در برابر آنان ایستاد با ضربات کوبنده برآمده از ایمان الهی مردم در هم شکسته خواهد شد. لاریجانی در پایان نوشته است : اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این پیروزی درخشان و عظیم را به ملت مقاوم و انقلابی مصر، ملت ایران و سایر مردم منطقه و جهان تبریک می‌گویم.

مبارک دیر صدای مردم مصر را شنید

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با تبریک پیروزی اراده مردم مصر گفت: تقارن سقوط مبارک با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان داد ۲۲ بهمن روز پیروزی ملت‌های منطقه و روز شکست آمریکا و صهیونیسم در منطقه است. به گزارش ایسنا، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: مبارک و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی‌اش ۳۰ سال دیر صدای مردم مصر را شنیدند. وی تاکید کرد: آمریکا و اروپا باید در برابر مردم مصر پاسخگوی ۳۰ سال حمایت از دیکتاتوری باشند.

صالحی: پیروزی ملت بزرگ مصر را تبریک می‌گوییم

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه نیز در واکنش به خبر استعفای حسنی مبارک، رییس جمهور مصر گفت: این پیروزی را به ملت بزرگ مصر تبریک گفته و خود را در شادمانی آنها شریک می‌دانیم.

بر اساس این گزارش صالحی گفت: مردم عزیز کشورمان روز (جمعه) با حضور میلیونی خود ضمن تجلیل از انقلاب شکوهمند اسلامی در سراسر ایران، همراهی و حمایت یکپارچه خود را از حرکت شجاعانه و عدالت‌خواهانه مردم تاریخ ساز مصر اعلام داشتند. وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که موج مردمی غرورآفرین در کشور مصر با ایستادگی و عزم و اراده استوار پیروزی‌های خود را تکمیل کرده و با موفقیت و سربلندی به همه خواسته‌های به حق خود دست یابد. صالحی همچنین افزود: انتظار می‌رود ارتش مصر که سابقه درخشانی در مبارزه با ظلم و تعدی رژیم صهیونیستی داشته است، در این مقطع حساس نقش تاریخی خود را با همراهی، حمایت و اجابت خواسته‌های ملت بزرگ مصر برای تحقق همه اهداف پیش رو ایفا کند.

ایرانیان در شادی مصری‌ها شریک هستند

در همین رابطه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تاکید کرد که مردم ایران در شادی مصری‌ها شریک هستند. به گزارش ایسنا، مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با العالم افزود: تحقق اراده مردم مصر به مثابه پیروزی بزرگی برای این ملت است. وی تصریح کرد: شادی مردم مصر را شادی ملت ایران می‌دانیم.

بروجردی: تـحـولات آتـی مـصر قـطعا بـه نـفـع اسـرائیل نیست

در همین حال، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: بسیار بعید است که آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند مسیر تحولات مصر را در جهت منافع خود شکل دهند. بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تحولات مصر در عین حال که دارای اهمیت ویژه است از پیچیدگی خاصی نیز برخوردار است، در مورد تحولات این کشور پس از سقوط مبارک اظهار داشت: آنچه که تاکنون در مصر اتفاق افتاده، جدای از نبود رهبری واحد، یک انقلاب مردمی با رنگ و بوی اسلامی است و به نظر می‌رسد که مجموع تحولات در جهتی سیر می‌کند که به‌‌رغم طراحی گسترده آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد. وی با یادآوری این نکته که تحولات آینده انقلاب مصر به راحتی قابل پیش‌بینی نیست، گفت: به‌‌رغم این مساله بعید است که آمریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند مسیر تحولات را در جهت منافع خود شکل دهند. ملت مصر، ملت بزرگی است که دارای پیشینه طولانی مبارزاتی است و بعید است که فرصت طلایی به دست آمده برای جبران تحقیرهای چند دهه ساله را از دست بدهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مردم مصر در مسیری قدم گذاشته‌اند که زمینه برای به دست آوردن گوهر گرانبهای استقلال، حاکمیت مردم، ارزش‌های اسلامی و منافع ملی برای آنها فراهم شده است در مورد تاثیر تحولات مصر بر امنیت رژیم صهیونیستی گفت: تحولات منطقه یکی پس از دیگری به ضرر این رژیم شکل می‌گیرد. از زمانی که در سال ۲۰۰۰ این رژیم در برابر مقاومت لبنان شکست خورد و جنوب این کشور آزاد شد منحنی قدرت و امنیت این رژیم سیر نزولی خود را آغاز کرده و به آن ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که در آینده نیز شرایط برای این رژیم بدتر خواهد شد. وی در پایان تاکید کرد: تحولات آتی مصر قطعا به نفع اسرائیل نخواهد بود.