مصر نمی‌تواند سکولار باشد

طرفداران اخوان‌المسلمین / عکس: رویترز

سایه ماندگار - ارتش مصر در تلاش برای تخلیه میدان تحریر از معترضانی است که به سی‌سال حکومت حسنی مبارک، رییس‌جمهوری پیشین مصر پایان دادند. در همین حال، دبیر‌کل اخوان‌المسلمین، بزرگترین گروه مخالف دولت مبارک در گفت‌و‌گویی ضمن تاکید بر پایبندی این گروه به پیمان صلح با رژیم صهیونیستی، گفت که مصر نمی‌تواند یک کشور سکولار باشد. به گزارش بی.بی.‌سی این در حالی است که چند هزار مصری برای ممانعت از تخلیه میدان تحریر در مرکز قاهره توسط ارتش، وارد این میدان شده‌اند. به نظر می‌رسد ارتش در مورد نحوه پاسخگویی به ورود معترضان جدید به میدان تحریر، مردد است. برخی گزارش‌ها حاکی از درگیری میان گروهی از معترضان با نیروهای دولتی است.

این در حالی است که سربازان مصری تلاش می‌کنند تا چادرهای معترضان را از این میدان برچینند. این افراد بیش از دو هفته است که در این میدان هستند. چند صد تظاهرات‌کننده که به درخواست‌های ارتش توجه نکرده‌اند، گفته‌اند که به حضور خود در میدان تحریر ادامه خواهند داد.

آنها اعلام کرده‌اند تا زمانی که جدول زمانی معینی برای اصلاحات اعلام نشود، به تجمعات خود ادامه می‌دهند. حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق مصر روز جمعه و پس از نزدیک به ۳۰ سال از سمت خود کناره‌گیری کرد و زمام امور را به شورای‌عالی نیروهای مسلح سپرد. این در شرایطی است که رهبری نظامی مصر همچنین بر پایبندی به همه پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور تاکید کرده است. سخنگوی ارتش مصر در همین‌باره گفت که این کشور به تمام معاهده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، از جمله پیمان صلح با اسرائیل پایبند خواهد بود.

در همین حال و به گزارش ایسنا، محمود حسین، دبیر‌کل اخوان‌المسلمین و موسس این حزب مخالف دولت حسنی مبارک، در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی فرانکفورتر آلگماینه‌ آلمان گفت که این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه سپتامبر آینده شرکت نخواهد کرد.

دبیر‌کل اخوان‌المسلمین تاکید کرد که ارتش از احترام بسیار زیادی بین مصری‌ها و همچنین اخوان‌المسلمین برخوردار است، چرا که نقش بسیار چشمگیر و ویژه‌ای در حوادث اخیر بر عهده داشت.

او اضافه کرد که اخوان‌المسلمین ارتش را بخشی از رژیم قدیمی نمی‌داند. محمود حسین در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد که مصر نمی‌تواند کشوری سکولار باشد.

دبیر‌کل اخوان المسلمین درباره پیمان صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی هم گفت که این حزب به پیمان صلح با اسرائیل متعهد است حتی اگر این توافقات از سوی دولت‌های پیشین مصر انجام گرفته باشد. این در حالی است که فعالیت اخوان المسلمین در زمان ریاست‌جمهوری مبارک ممنوع بود.