گروه بازارپول- بیمه مرکزی ایران طی زمستان امسال مجوزتاسیس سه شرکت بیمه خصوصی را صادرکرده است و درحال بررسی درخواست‌های جدید دیگراست. این درحالی است که محمد عباسی مدیرعامل بیمه معلم از این تصمیم بیمه مرکزی انتقاد کرد و دراین رابطه به خبرگزاری موج گفت: بازار بیمه به اندازه کافی آشفته هست، اما باز هم بی‌محابا مجوز تاسیس شرکت بیمه‌ای اعطا می‌شود ومشخص نیست، براساس چه محاسباتی مجوز تاسیس این شرکت‌ها صادر می‌شود.

درعین حال علی فتحعلی مدیرعامل سابق بیمه دی که اینک درصدد راه‌اندازی بیمه تازه‌تاسیس آرمان است، گفت: افزایش بیمه‌های خصوصی منجربه ارائه سرویس‌دهی مناسب به بیمه‌گذاران می‌شود.

فتحعلی با اشاره به رشد بانک‌های خصوصی و بیمه‌های خصوصی در چند سال اخیر، گفت: تنها راهی که به موفقیت بیمه‌های خصوصی همانند بانک‌های خصوصی می‌انجامد، سرویس‌دهی بهتر به بیمه گذار است. وی افزود: شرکت‌های خصوصی باید سیستم مکانیزه و خدمات‌ ای تی خود را تقویت کنند و بیمه‌گذاران را راضی نگه دارند.

مدیر‌عامل پیشین شرکت بیمه دی به اصلی ترین شعار در بازاریابی (حق با مشتری است)، اشاره کرد و گفت: اگر حق با مشتری است پس این مشتری است که تصمیم می‌گیرد، متاسفانه هنوز مشتری تصمیم نگرفته که کارهای خود را به شرکت‌های خصوصی بدهد، شاید به این دلیل باشد که سرویس مورد انتظار بیمه‌گذار در اختیار وی قرار نگرفته است.

به گفته وی، شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی باید در جهت رفع ضعف‌های خود بکوشند نه این که به سهم شرکت‌های بیمه‌ای دولتی بنگرند. فتحعلی تصریح کرد: بیمه‌های خصوصی باید با تقویت شرکت، سرمایه خود را افزایش دهند و از نیروهای جوان بیشتری نیز بهره بگیرند.

فتحعلی به مقوله بازاریابی اشاره کرد و با بیان اینکه بازاریابی یعنی، تشخیص نیازها، توانمندی برآورد نیازها، مطلوبیت برای مصرف کننده و سود برای تولیدکننده، گفت: اگر بیمه‌گذار از شرکت بیمه‌ای راضی باشد، از منظر رضایت وی برای شرکت سود حاصل می‌شود. وی در مورد افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی با بیان اینکه «کشور آلمان ۵۳۷ شرکت بیمه‌ای، ترکیه ۷۶ شرکت و مالزی ۶۷ شرکت بیمه‌ای دارند»، گفت: موافق افزایش تعداد شرکت بیمه‌ای خصوصی هستم، هر کسی که می‌تواند به خوبی در بازار بیمه سرویس ارائه دهد، می‌تواند در بازار بیمه حضور پیدا کند.

هشداربه بیمه مرکزی

اما مدیرعامل شرکت بیمه معلم با طرح این سوال که آیا شرکت‌های بیمه‌ای در شرایط فعلی می‌توانند راه‌های قابل قبولی را در توسعه صنعت بیمه، خدمت‌رسانی به بیمه‌گذار و کسب درآمد برای سهامداران طی کنند، گفت: نباید بی‌محابا تعداد شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی را افزایش داد. وی ادامه داد: اگر بی محابا شرکت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا کنند، وضعیت دوران پس از جنگ حاکم می‌شود. به گفته وی در دوران پس از جنگ اجازه دادند کارخانه تولید قالی ماشینی فعال شود؛ اینها تا جایی فعال شدند که دیگر بازار را از دست دادند.

عباسی تصریح کرد: کسانی که وارد صنعت بیمه می‌شوند، انتظار کسب سودی حداقل و ناشی از عملیات خود را دارند، اما براساس گزارشات بیمه مرکزی این اتفاق برای شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی فعلی نمی‌افتد. وی متذکر شد: هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای سود عملیاتی ندارد و تمام سودهای این شرکت غیر عملیاتی است.

مدیر‌عامل این شرکت بیمه‌ای خصوصی به اظهارات محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در اینکه به راحتی مجوز تاسیس بانک نمی‌دهیم، اشاره کرد و افزود: اگر به هر کسی که درخواست تاسیس شرکت بیمه‌ای دارد، مجوز اعطا شود، قطعا بازار بیمه از این هم آشفته‌تر می‌شود.وی گفت: رقابت‌های ناسالم، نقض قوانین و مقررات و عدم نظارت کافی به اندازه کافی بازار بیمه را آشفته کرده است.

به گفته وی، نباید خود را از منظر وجود شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی با کشورهای دیگر قیاس کنیم، ما باید شرایط و رشد اقتصادی کشور خود را در نظر بگیریم.

مدیر‌عامل این شرکت بیمه خصوصی با بیان اینکه باید بازار بیمه را از شرایط رانت خارج کرد، تصریح کرد: شرکتی که به اتکای ذخایر خود نرخ بیمه‌نامه‌ای را کمتر از نرخ سال گذشته تعیین می‌کند با چنین حرکتی شرکت‌های دیگر را از رقابت با خود حذف می‌کند. شرکت‌ها به دلیل متضرر شدن نمی‌توانند زیر قیمت آن بیمه نامه را ارائه دهند. بیمه مرکزی و دستگاه‌های ناظر باید به این وضع رسیدگی کنند، اما متاسفانه نظارت به درستی انجام نمی‌شود. وی اضافه کرد: چرا یک شرکت بیمه دولتی با ۱۱۰۰ میلیارد ذخیره را به جنگ شرکتی که ۲۰ میلیارد ذخیره دارد، می‌فرستند. در کدام مسابقه این گونه عمل می‌شود، آیا این به معنای رقابت است؟!

سرپرست پژوهشکده بیمه درخصوص اعطای مجوز به بیمه‌های جدید گفت: آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای جدید در پژوهشکده بیمه مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفت. نادر مظلومی افزود: گروه تحقیقاتی در خصوص موضوع ظرفیت بازار بیمه‌ای کشور به صورت عام در حال بررسی کارشناسی است.