عرضه تنها 20 محصول پلیمری در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: عدم بررسی لیست وزارت صنایع و معادن توسط بورس کالا سبب شد تا رینگ پتروشیمی‌ در روز سه‌شنبه روند آرام‌تری را نسبت به هفته گذشته طی کند. هفته گذشته بررسی لیست وزارت صنایع در خصوص اعلام شرکت‌های تولیدکننده و میزان کالاهای مصرفی آنها سبب شد تا جو رینگ پتروشیمی‌متشنج شده و کارگزاران بسیاری به این موضوع معترض باشند.

به گفته فعالان اقتصادی، لیست ناقص وزارت صنایع و معادن و برخوردهای سلیقه ای با این لیست سبب شد تا در هفته گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ موفق به خرید محصولات خود نشوند.

به اعتقاد بسیاری از آگاهان بازار رسیدگی به لیست وزارت صنایع باید برعهده بازرگانی پتروشیمی‌قرار گیرد؛ چرا که در نهایت آنها می‌دانند که نیاز شرکت‌های تولیدی تا چه اندازه است و در هنگام تحویل محصولات می‌توانند متوجه میزان خرید این شرکت‌ها شوند.

با این حال ناظر تالار در این باره می‌گوید: بورس کالا در حال حاضر به لیست وزارت صنایع و معادن تا مدت محدودی رسیدگی خواهد کرد.

در این روز تنها ۲۰ کالای پلیمری و شیمیایی در رینگ پتروشیمی‌عرضه شد. بسیاری از فعالان بازار کاهش تعداد کالاهای عرضه شده در بورس کالا را بی‌ارتباط با عدم رقابت طی هفته‌های گذشته در رینگ پتروشیمی‌ نمی‌دانند و معقتدند از آنجایی که مجتمع‌های پتروشیمی‌ در هفته‌های اخیر ملزم به عرضه محصولات خود با نرخ فوب مردادماه شده‌اند، ترجیح می‌دهند از عرضه کالاهای خود در رینگ پتروشیمی‌خودداری کرده و از احتمال ضرردهی مجتمع‌های پتروشیمی ‌جلوگیری کنند.

با این حال در این روز اکثر محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته تغییر نرخی نداشته و با فوب مردادماه عرضه و با ۵ درصد بالای فوب توسط کارگزاران خریداری شدند.

در این روز با کاهش محدودیت‌ها از سوی بورس کالا، تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی‌رشد کرد و به این ترتیب خریداران توانستند محصولات موردنیاز شرکت‌های تولیدی خود را خریداری کنند.

البته در این روز بازرگانی پتروشیمی‌در اطلاعیه خود اعلام کرد که از این پس علاوه بر مبلغ فروش محصولات در بورس کالا معادل سه درصد مالیات و عوارض به قیمت فروش تعلق خواهد گرفت. البته پیش‌تر سه درصد مالیات و عوارض به قیمت پایه محصولات تعلق می‌گرفت و نه به قیمت فروش. به گفته فعالان بازار، با تغییر این رویه این نرخ اندکی رشد خواهد کرد.

برخی از آگاهان بازار می‌گویند: در این شرایط که بازرگانی پتروشیمی نمی‌تواند محصولات مجتمع‌ها را با قیمت‌های جهانی به فروش برساند، ترتیبی اتخاذ کرده تا بتواند از هر فرصتی برای کاهش ضررهای خود استفاده کند.

البته در اطلاعیه بازرگانی پتروشیمی‌مواردی در خصوص جریمه خریداران حداکثر پس از ۲۰ روز از تاریخ حواله محصولات عنوان شده است که پیش‌تر نیز وجود داشت. برخی از فعالان بازار در این باره می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی‌ در بسیاری از موارد که قادر به تحویل محصولات به خریداران نیست، جریمه‌ای به آنها پرداخت نمی‌کند، اما اگر خریداری تنها یک روز برای تحویل کالای خریداری شده تاخیر داشته باشد، باید جریمه بپردازد و این موضوع به دور از انصاف است.

کاهش ۲۷۱ تومانی نرخ پلی اتیلن سبک ۲۱۰۰

در این روز بیشترین کاهش نرخ را در این روز پلی اتیلن سبک ۲۱۰۰ پتروشیمی‌لاله تجربه کرد. این کالا نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا ۲۷۱ تومان افت قیمت داشت و با میانگین نرخ یک هزار و ۳۵۸ تومان خریداری شد. دومین کاهش نرخ متعلق به استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ بود، این کالا نیز نسبت به آخرین عرضه در رینگ پتروشیمی‌۱۰۰ تومان افت قیمت داشت و با میانگین نرخ دو هزار و ۱۲ تومان معامله شد.

سومین کاهش نرخ نیز در این روز متعلق به پلی اتیلن سبک ۲۱۰۲ پتروشیمی ‌لاله بود. این کالا نیز نسبت به آخرین عرضه در رینگ پتروشیمی‌۷۵ تومان افت قیمت را تجربه کرد و با میانگین نرخ یک هزار و ۳۶۰ تومان معامله شد.

در این روز همچنین پی وی سی ۶۵۵۸ بندرامام با میانگین نرخ ۹۸۴ تومان و حجم ۳۵۰۰ تن معامله شد. علاوه بر آن پتروشیمی‌آبادان نیز اقدام به عرضه پی وی سی S۷۲ در غیاب عرضه ۷۰۵۴ بندر امام کرد. این کالا با میانگین نرخ یک هزار و ۱۹۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. البته بازرگانی پتروشیمی‌نیز در این روز اقدام به عرضه پی وی سی S۷۰ وارداتی کره جنوبی کرد، تا بازار نابسامان پی وی سی را اندکی آرام کند. این کالا با میانگین نرخ یک هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.