دنیای‌اقتصاد- اصفهان- علی راعی: رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در نجف اشرف گفت: بستر توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در بخش‌های مختلف شهر نجف اشرف فراهم است. سعید اوحدی در بیست و دومین جلسه ستاد راهبردی توسعه روابط اقتصادی استان اصفهان و عراق در اتاق بازرگانی اصفهان گفت: ایران نخستین کشوری است که در نجف اشرف کنسولگری راه‌اندازی کرده و از ابتدای تابستان سال جاری برای علاقه‌مندان ویزا صادر می‌کند.وی افزود: نجف اشرف در هفته بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر زوار دارد و زمینه توسعه اقتصادی خوبی برای این شهر تصور می‌شود.

وی افزود: نجف در سال ۲۰۱۲ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود و شهرداری این شهر نیازمند کمک شرکت‌های پیمانکاری برای ساخت طرح‌های بزرگ است. وی حجم کنونی بازار عراق را ۲۰ میلیارد دلار در سال برآورد کرد و گفت: در سال ۲۰۰۴، ۸۰ درصد بازار در اختیار ایران بود و ۲۰ درصد در اختیار ترکیه، این در حالی است که امروز ایران جایگاه خود را به ترکیه داده است.

وی از استقبال کالاهای ایرانی در شهر نجف خبر داد و گفت: نجف با داشتن فرودگاه بین‌المللی زمینه مناسبی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف را دارد.

وی تاکید کرد: برای حضور در بازار عراق در حال حاضر باید اقدام جدی صورت گیرد، در غیر اینصورت زمان از دست می‌رود.

وی ساخت هتل در این شهر را مقرون به صرفه دانست و گفت: حضور۱۰ هزار نفر گردشگر مذهبی در هفته موقعیت مناسبی برای صنعت گردشگری این شهر است که هتل‌داران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: امکان خرید زمین در نجف وجود ندارد، ولی می‌توان زمین را برای سالیان طولانی تا ۹۹ سال اجاره کرد.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه دائمی در نجف را به شرکت‌های اقتصادی استان اصفهان پیشنهاد داد.

در ادامه این جلسه مهرزاد خلیلیان، دبیر ستاد راهبردی توسعه روابط اقتصادی استان اصفهان و عراق نیز گفت: هماهنگی و هدفمند بودن در بازار عراق مهم‌ترین عامل ماندگاری در این بازار است و هماهنگی سرمایه‌گذاران ایرانی در عراق عامل مهم افزایش سطح مبادلات اقتصادی بین دو کشور می‌شود.

وی از ارائه اطلاعات اقتصادی از عراق به سرمایه‌گذاران از طریق وب سایت اینترنتی و نشریه اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: در صورت همکاری مراکز تجاری و سرکنسولگری‌های ایران در عراق با اتاق بازرگانی اصفهان، اطلاعات اقتصادی مهم طرح‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی سرمایه‌گذاری در بخش هتل شهرهای مذهبی عراق را قابل توجه دانست و گفت: با توجه به رونق گردشگری در شهرهای مذهبی عراق زمینه حضور سرمایه‌گذاران این بخش فراهم است. وی در ادامه برگزاری نمایشگاه توانمندی شرکت‌های استان اصفهان در عراق را در دست بررسی دانست و گفت: بیش از ۱۶ نمایشگاه سالانه در عراق از سوی ایران برگزار می‌شود که نیازمند بررسی بیشتر برای برپایی نمایشگاه توانمندی استان اصفهان در عراق هستیم. مسعود صفاری‌پور، مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: بازار عراق زمینه مناسبی برای حضور دائم شرکت‌های اصفهانی است.

وی کمبود هتل استاندارد در شهرهای کربلا و نجف را یکی از نیازهای اصلی این شهرها دانست و گفت: حضور سرمایه‌گذاران در بخش ساخت هتل می‌تواند جایگاه اقتصادی مهمی برای استان اصفهان ایجاد کند. وی امکان تامین نیازهای زوار شهرهای کربلا و نجف از طریق شرکت‌های ایرانی را قابل توجه برشمرد.

پرویز اخوان، مشاور سرمایه‌گذاری استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: کاهش سهم صادرات کالا و خدمات ایران به عراق نسبت به پنج سال گذشته، نیازمند تجزیه و تحلیل اقتصادی است. وی اضافه کرد: کنسولگری‌های ایران در شهرهای عراق می‌تواند با نگرش اقتصادی زمینه حضور شرکت‌های ایرانی در بازار عراق را فراهم سازد. وی گفت: ارائه اطلاعات اقتصادی از سوی سرکنسولگری‌های ایران در عراق می‌تواند زمینه حضور پررنگ‌تر شرکت‌های ایرانی در بازار عراق را فراهم سازد.