گروه بورس - در حالی اولین صندوق شاخصی از سوی بانک کارآفرین راه‌اندازی شد که درخواست تاسیس دومین صندوق شاخصی به «سازمان» ارائه و مجوز تاسیس آن اخذ شده است. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن بیان مطلب فوق به «مهر» گفت: دومین صندوق شاخصی که متولی آن تامین سرمایه نوین است در آینده‌ای نزدیک پذیره‌نویسی خود را آغاز می‌کند.قاسم محسنی گفت: این صندوق‌ها دارای یک امید‌نامه هستند که به تصویب رسیده است.وی با بیان اینکه انتخاب سبد سهام این صندوق‌ها باید توسط مدیر سهام پیشنهاد و نزد سازمان ثبت شود، افزود: بر این اساس، هر صندوق شاخصی که می‌خواهد تشکیل شود باید اولا شاخصی را انتخاب کند که دنباله‌روی خواهد کرد و همچنین در امیدنامه نیز آن را افشا کند.

محسنی با تاکید بر اینکه صندوق باید به طور دقیق رویه خود را برای انتخاب سهام مشخص کند، اظهار داشت: این رویه باید نزد سازمان بورس ثبت شود.

همچنین سیدعلی حسینی، دیگر معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن اشاره به مزایا و ویژگی‌های صندوق‌های شاخصی خاطرنشان کرد: برخورداری از مدیریت غیرفعال مشارکت‌کنندگان و افزایش اعتماد عمومی، بازدهی معقول و برخورداری از ثبات سودآوری، حذف ریسک مدیریت صندوق، هزینه اندک، سادگی و شفافیت، قابلیت پذیرش و معامله در بورس یا فرابورس و امکان برخورداری از ماهیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری، از جمله مزیت‌های صندوق‌های شاخصی هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: در حالی افزایش صندوق‌های شاخصی به توسعه پایدار بازار سرمایه و ثبات مالی اقتصاد منجر می‌شود که از ویژگی‌های مهم توسعه این ابزار جدید این است که انتقال و تجهیز منابع در مسیر مطمئن‌تر و هموارتری قرار خواهد گرفت.

ایجاد فرصت‌های جدید

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چشم‌انداز آینده این ابزار اشاره کرد و گفت: فارغ از جلب‌توجه به بازار سرمایه و سرخوردگی و عدم بازدهی مناسب دیگر بازارها، با توسعه صندوق‌ها و دیگر ابزارها می‌توان فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد. از طرف دیگر با بسط این ابزارها است که نگرانی از فاصله قیمت‌ها از ارزش ذاتی برطرف شده و می‌توان سپرده‌های بیشتری را جذب کرد.

حسینی افزود: این درحالی است که باید از طریق ایجاد ابزارهای نوین، عرضه شرکت‌های جدید و افزایش درصد سهام شناور آزاد به نیازهای موجود، پاسخ در خور شایسته‌ای داده شود.

انتظارهای سازمان

وی در خاتمه گفت: این همه درحالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار هم انتظار دارد که بعد از یک سال و نیم تلاش که اولین صندوق شاخصی راه‌اندازی شده، دیگر نهادها و شرکت‌ها هم اقدام به راه‌اندازی این ابزار کنند. علاوه بر این پاسخگویی درست به فعالان از سوی نهادها و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در خصوص تولد دیگر شخصیت جدید بازار سرمایه که در آینده نقش مهمی خواهد داشت از دیگر انتظارهای سازمان بورس است.