دنیای اقتصاد- طرح استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو با ۴۵ امضا در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام وصول شد. استیضاح وزیر نیرو در شرایطی اعلام وصول شده است که کمتر از یک ماه پیش، حمید بهبهانی با استیضاح مجلس کرسی وزارت راه را از دست داد. نمایندگان استیضاح کننده وزیر نیرو، دلایل استیضاح را در ۶ محور اعلام کرده‌اند که عمده آن به فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی در وزارت نیرو، عدم رعایت عدالت در مناطق مختلف کشور و بی‌توجهی به طرح آبرسانی روستایی برمی‌گردد. وزیر نیرو ۱۰ روز فرصت دارد برای پاسخگویی به محورهای استیضاح در مجلس حاضر شود. دیروز در مجلس اعلام وصول شد

استیضاح وزیر نیرو با ۴۵ امضا

کمتر از یک ماه پیش حمید بهبهانی با استیضاح غیابی در مجلس از وزارت راه برکنار شد

دنیای‌اقتصاد- برای سومین بار در عمر یک سال و نیمه دولت دهم، طرح استیضاح یکی از وزرای کابینه در مجلس اعلام وصول شد و این بار مجید نامجو، وزیر نیرو در معرض از دست دادن جایگاه خود قرار گرفت.

طرح استیضاح وزیر نیرو که با امضای ۴۵ نماینده در جلسه دیروز مجلس اعلام وصول شد، در حالی مطرح می‌شود که هنوز یک ماه از استیضاح و عزل غیابی حمید بهبهانی، وزیر سابق راه و ترابری نمی گذرد.با این حال، مجید نامجو هنوز ۱۰ روز وقت دارد تا با مذاکره با استیضاح‌کنندگان و تلاش برای انصراف آنان، مانع تکرار سرنوشت بهبهانی برای خود شود. کاری که چند ماه قبل، حمید رضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش انجام داد و موفق شد در فاصله ده‌روزه از زمان اعلام وصول استیضاح در مجلس تا برگزاری جلسه استیضاح، نمایندگان مجلس را برای پس گرفتن امضایشان مجاب کند. البته انجام این کار برای نامجو اندکی دشوار می‌نماید؛ چرا که طرح استیضاح وزیر نیرو با ۴۵ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است و رساندن شمار این امضاها به زیر ۱۰ امضا چندان آسان نخواهد بود.براساس اصل ۸۹ قانون اساسی، «نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیات وزیران یا هر یک از وزیران را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیات وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رای اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیات وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رای عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رای اعتماد نداد هیات وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیات وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود عضویت پیدا کنند.»

۶ محور استیضاح

طرح استیضاح وزیر نیرو را امیدوار رضایی میرقائد، عضو هیات رییسه مجلس در پایان جلسه علنی دیروز قرائت کرد. البته از صبح دیروز نمایندگان استیضاح‌کننده به دنبال اعلام وصول هرچه سریع‌تر این طرح در هیات رییسه بودند که علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی فرد، رییس و نایب رییس مجلس این کار را تا آخرین لحظات جلسه علنی به تاخیر انداختند.

محورهای ذکر شده در طرح استیضاح وزیر نیرو که از سوی امیدوار رضایی قرائت شد، به این شرح است:

۱- فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه مهم ۲- عدم رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف ۳- عدم اجرای تعهدات داده شده در گزارش برنامه خود در زمان رای اعتماد ۴- طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو ۵- فقدان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های آبرسانی و تامین برق شهری و روستایی ۶- طولانی شدن اجرای سدها و آبرسانی و مشکلات متعدد مردم و تضاد درون وزارتخانه.

در هنگام اعلام وصول این طرح استیضاح از سوی رضایی تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده پیرامون او جمع شده بودند و پس از قرائت طرح استیضاح وزیر نیرو هم صلوات فرستادند.