احداث ذوب مرکزی در شهرک  های صنعتی

شرکت های تولیدی با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها باید برای کاهش هزینه های سوخت مصرفی خود به راهکارهای خلاقانه روی آورند تا بتوانند تاثیر افزایش بهای حامل های انرژی بر فعالیت خود را به حداقل برسانند. محمد احمدزاده، مدیرعامل شرکت بل صنعت دلتا که از پیشکسوتان صنعت ریخته گری استان تهران است و سابقه ۳۰ ساله فعالیت در صنعت ریخته گری دارد و مدت ۱۵ سال است در شهرک صنعتی عباس آباد کارخانه دارد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ کوره ذوب فلزات در عباس آباد، طرحی را برای تامین مواد مذاب این واحدها و سایر شهرک ها و مناطق صنعتی تقدیم وزارت صنایع و معادن کرده است.

به گفته احمدزاده صنعت ریخته گری به واسطه نیاز به سوخت زیاد یکی از صنایع آسیب پذیر در برابر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها شناسایی و معرفی شده است.

بهای سنگین سوخت های فسیلی با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها راهی جز تبدیل کوره های سنتی به القایی پیش روی فعالان صنعت ذوب پیش روی آن ها باقی نمی گذارد که تحقق این هدف هم مستلزم قبول هزینه هایی سنگین است.

این در حالی است که بخش اعظم کوره های سنتی ظرفیتی کمتر از یک تن دارند حال آن که ایجاد کوره القایی زیر یک تن هم مقرون به صرفه نیست.

به اعتقاد احمدزاده در چنین شرایطی منطقی ترین راهکار، ایجاد واحدهای ذوب مرکزی در هر شهرک و منطقه صنعتی برای تامین مواد مذاب همه واحدهای ریخته گری کوچک و متوسط در آن شهرک است.

صاحبان ریخته گری ها در حالی باید برای ساخت هر کوره القایی کوچک حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که اساسا ظرفیت این کوره ها با نیاز آنان همخوانی ندارد اگرچه بیشتر واحدهای ریخته گری اصولا از عهده تامین این هزینه برنمی آیند.

این بدان معناست که برای القایی کردن کوره های موجود در شهرک صنعتی عباس آباد باید حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شود که بار مالی سنگینی برای شرکت ها و دولت به همراه خواهد داشت.

در طرح ارائه شده از سوی احمدزاده ساخت یک واحد ذوب مرکزی در شهرک صنعتی عباس آباد با ۳ کوره القایی ۲۰ تنی، یک کوره قوس الکتریکی و ۴ کوره نگاهدارنده ذوب پیش بینی شده که امکان تامین مواد مذاب مورد نیاز همه واحدهای ریخته گری فعال در این شهرک را خواهد داشت.

این مجموعه از توان تولید حداقل ۶۰۰ تن مواد مذاب در روز برخوردار بوده و این امکان را فراهم می آورد که مواد مذاب با کوره های نگاهدارنده به واحدهای متقاضی دریافت مواد مذاب تحویل شود.

ایجاد یک واحد آزمایشگاهی مدرن، پست برق و دیگر امکانات پیشرفته مورد نیاز در کنار واحد ذوب از دیگر مزایای اجرای این طرح است که امکان تامین آن ها برای ریخته گری های کوچک به دلیل بار مالی قابل توجه وجود ندارد.

تحقق این هدف مستلزم ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است که مزایای آن چنین حجم سرمایه گذاری را توجیه پذیر میسازد.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده ماده مذاب، کاهش مصرف انرژی و آلایندگی از مزایای طرح است که به گفته احمدزاده در صورت تامین منابع مالی در کمتر از یکسال قابل اجراست.