بازار دیجیتال- هفته گذشته نخستین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه با حضور مدیران ارشد ارتباطی کشور و اپراتورها و شرکت‌های فعال در این بخش برگزار شد. در این همایش که چهارشنبه و پنج شنبه گذشته برگزار شد فعالان این بخش به ارائه اطلاعات و آماری پرداختند که گواه بر بازار بکر و درآمدساز در بخش خدمات ارزش افزوده خواهد بود. رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش یادآور شد: امیدواریم با ورود خدمات ۳G به حوزه ارتباطات کشور، تحول بزرگی در حوزه خدمات ارزش افزوده کشور داشته باشیم و این را در سال ۹۰ شاهد خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی از ارائه خدمات نسل سوم در سال ۹۰ خبر داده بود که پیش از این و در جریان ارائه پروانه اپراتور سوم گفته بود سیم‌کارت‌های این اپراتور بهمن ۸۹ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. با این حال اما گویا شبکه اپراتور سوم هم‌اکنون به شکل آزمایشی کار خود را آغاز کرده و قرار است درسال ۹۰ به جذب مشترکان خود بپردازد.

اپراتور سوم، شاید وقتی دیگر!

در همین رابطه مدیر عامل اپراتور سوم تلفن همراه کشور درباره تعداد مشترکان این اپراتور برای سال اول فعالیت گفت: عرضه پنج میلیون سیم‌کارت را برای سال اول پیش‌بینی کرده‌ایم. ذبیح‌ا... فیض‌آبادی، مدیر عامل تامین تله‌کام درباره جزئیات راه‌اندازی آزمایشی شبکه نسل سوم موبایل گفت: راه‌اندازی آزمایشی معمولا برای تست تجهیزات است و در حال حاضر این شبکه در تهران و با پوشش کامل راه‌اندازی شده است. وی با بیان اینکه در حال تست سرویس‌ها برای ورود به فاز عرضه عمومی هستیم، گفت: تست آزمایشی محدود بوده و هدف آن آزمایش پایداری شبکه و سرویس‌ها است که در صورت قطعیت یافتن، عرضه عمومی این سیم‌کارت‌ها در خرداد سال آینده آغاز خواهد شد که در ابتدا و در روز نخست عرضه عمومی سیم‌کارت‌ها تنها واگذاری سرویس مکالمه و سرویس‌های پایه را داریم؛ اما به تدریج سرویس‌های دیگری در راستای شبکه نسل سوم ارائه خواهیم کرد.

فیض‌آبادی گفت: در حال حاضر تمام سرمایه اپراتور سوم متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است و هیچ شریک داخلی و خارجی ندارد. حق لایسنس این پروژه را سازمان تامین اجتماعی با دولت تهاتر کرده، اما تامین تله کام میزان حق لایسنس را به تامین اجتماعی پرداخت کرده و از دید ما این پرداخت صورت گرفته است.

علاقه ۵۰ درصد ایرانسلی‌ها به ارزش افزوده

در ادامه این همایش اما تنها اپراتور ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده اقدام به ارائه توضیحاتی در این بخش کرد. مدیرکل بازاریابی ایرانسل موفق‌ترین تجربه‌های این اپراتور در ارائه خدمات ارزش‌افزوده و محتوا را مبتنی بر ایده‌های بومی عنوان کرد.

احسان مظفری‌پور گفت: ایرانسل پس از ایجاد دسترسی گسترده به خدمات پایه، تلاش کرد افزایش دسترسی به خدمات ارزش افزوده را نیز به عنوان رسالت خود دنبال کند. وی تصریح کرد: تنها ارائه سرویس مهم نیست، بلکه باید دسترسی به خدمات طوری گسترش یابد که دسترسی به آن برای تمام اقشار جامعه، کاربران و بخش‌های مختلف بازار باتوجه به نیازهای ارتباطی‌شان فراهم شود. مظفری‌پور سهم ایرانسل از بازار تلفن همراه کشور را ۴۵ درصد عنوان کرد و گفت: ضریب نفوذ خدمات ارزش افزوده در میان مشترکان ایرانسل بیش از ۵۰ درصد است.

وی افزود: از مجموع ۳۵ خدمت ارزش افزوده ارائه شده از سوی ایرانسل، ۲۰ خدمت نوآورانه بوده و برای نخستین بار در کشور عرضه شده‌اند. مظفری‌پور با اشاره به تمرکز ویژه ایرانسل روی ارائه خدمات ارزش افزوده گفت: ایرانسل در سال ۸۹ با روندی که پشت سر گذاشت توانست در بازار تحول‌آفرین باشد؛ به‌طوری‌که پس از ارائه خدماتی همچون اینترنت همراه، پیام چندرسانه‌ای، پستچی ایرانسل و ویترین، خدمات مبتنی بر مکان را نیز برای نخستین بار در کشور در اختیار مشترکان قرار داده است. وی تاکید کرد: جهت‌گیری ایرانسل به سمت توسعه خدمات مبتنی بر دیتا خواهد بود.

اما در ادامه این همایش رنجان شیوادی مدیر بازاریابی نوکیا در ایران در بخش اکوسیستم و بازار در مورد «اکوسیستم نوکیا» گفت: نوکیا همگام با استراتژی‌های خود پیرامون اکوسیستم صنعت موبایل و با هدف کمک به ارتقای هرچه بیشتر تجربه‌های اینترنت موبایلی، تحلیل‌های منطقه‌ای را با بهره‌گیری از نظرات اصحاب رسانه پیرامون اکوسیستم موبایل در ایران آغاز کرده است. در این راستا نوکیا تمرکز خود را بر ایجاد همکاری هرچه بیشتر میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، برنامه نویسان، اپراتورها و دارندگان محتواهای موبایلی در ایران قرار داده است.

نوکیا قصد دارد با فراهم آوردن بستری مناسب، زمینه را برای همکاری به شیوه ای جدید و اثربخش میان اجزای اصلی تشکیل دهنده اکوسیستم موبایل در ایران فراهم کند و از این طریق بتواند گامی جدید در بهره گیری از تکنولوژی در راستای نیازهای مصرف‌کنندگان بردارد.