گروه بازار پول- بیمه مرکزی ایران شاخص‌های ارزیابی عملکرد بازار بیمه کشور در سال 88 را منتشر کرد. این در حالی است که بیمه مرکزی طبق رسم هر ساله قبل از اعلام رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه اقدام به تحلیل عملکرد آنان کرده است که بخش اول آن در ادامه می‌آید.

نرخ رشد حق بیمه صادره نسبت به سال قبل: حق بیمه سال ۱۳۸۸ بازار بیمه کشور در مقایسه با سال گذشته ۲/۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد. در بین شرکت‌های بیمه به جز بیمه امید که با کاهش پرتفوی حق بیمه مواجه بوده است، پرتفوی سایر شرکت‌های بیمه رشد نشان می‌دهد. در این خصوص صرف‌نظر از رشد حق بیمه شرکت بیمه میهن به دلیل سال‌های اولیه فعالیت، شرکت‌های بیمه توسعه، معلم، نوین و پاسارگاد از رشد قابل توجهی در حق بیمه‌های تولیدی برخوردار بوده‌اند که در مورد شرکت‌های بیمه توسعه و نوین عمدتا مربوط به رشته ثالث می‌باشد.
نرخ رشد خسارت پرداختی نسبت به سال قبل: خسارت پرداختی سال 1388 بازار بیمه کشور در مقایسه با سال گذشته 9/19 درصد رشد نشان می‌دهد که در این میان، شرکت‌های بیمه پاسارگاد، نوین و سامان عمدتا به دلیل افزایش خسارت پرداختی در رشته شخص ثالث از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند، لکن خسارت پرداختی در شرکت‌های بیمه امید، حافظ و دی در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است. به جز شرکت‌های بیمه میهن، توسعه، دانا، دی، حافظ و امید، میزان رشد خسارت پرداختی در سایر شرکت‌های بیمه بیش از رشد حق بیمه‌های دریافتی آنان بوده است.
سهم خسارت پرداختی شرکت از کل خسارت بازار : شرکت بیمه ایران با ۵/۵۱ درصد بالاترین سهم خسارت پرداختی شرکت از کل خسارت بازار را به خود اختصاص داده است. همانند سهم از حق بیمه، در سهم از خسارت نیز شرکت‌های بیمه آسیا، دانا، پارسیان و البرز با اختلاف زیاد نسبت به شرکت بیمه ایران در رده‌های بعدی قرار دارند. همان‌طور که ملاحظه می‌گردد غیر از شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، دانا و ملت که سهم از خسارت پرداختی آنها بیشتر از سهم حق بیمه می‌باشد سایر شرکت‌های بیمه سهم بیشتری از حق بیمه تولیدی بازار بیمه در مقایسه با خسارت پرداختی داشته‌اند.
نرخ رشد سهم خسارت شرکت از بازار نسبت به سال قبل: نحوه محاسبه نسبت مذکور نیز مشابه نرخ رشد سهم حق بیمه می‌باشد. این شاخص برای شرکت بیمه توسعه با 2/200 درصد حائز بالاترین درصد بوده و بیمه امید با 5/50- درصد حائز پایین‌ترین نرخ در بین شرکت‌های بیمه می‌باشد. همان‌طور که ملاحظه می‌گردد نرخ رشد شاخص مذکور برای هر شرکت متناسب با نرخ رشد حق بیمه تغییر نموده‌ است؛ لذا شرکت‌هایی که اقدام به صدور حق بیمه ثالث در این سال نموده‌اند، به طور متناسب متحمل خسارت‌های مربوط نیز شده‌اند.
نسبت خسارت (خسارت پرداختی به حق بیمه صادره): نسبت خسارت بازار بیمه کشور در سال ۱۳۸۸ برابر ۴/۶۵ درصد می‌باشد که در این میان، شرکت بیمه ایران با ۶/۷۳ درصد بالاترین و بیمه میهن با ۲/۶ درصد کمترین نسبت به خسارت را دارند. شرکت‌های بیمه از نظر این شاخص با میانگین بازار مقایسه شده و هر کدام نسبت به میانگین بازار از انحراف کمتری برخوردار باشند دارای وضعیت مناسب‌تری هستند و نشان‌دهنده این موضوع است که در ارائه خدمات به بیمه‌گذاران خسارت ‌دیده اهتمام بیشتری داشته‌اند. لذا همان‌طور که ملاحظه می‌گردد بیمه دانا با نسبت خسارت ۶/۶۶ درصد کمترین انحراف نسبت به بازار را دارد و سایر شرکت‌ها بعد از آن قرار دارند.
ضریب خسارت (خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده): شرکت بیمه امید با 8/88 درصد بالاترین ضریب خسارت و شرکت بیمه میهن با 3/27 درصد کمترین ضریب خسارت را در سال 88 به خود اختصاص داده‌اند. علت بالا بودن ضریب خسارت بیمه امید، افزایش ذخیره خسارت معوق سال‌جاری نسبت به سال قبل می‌باشد و علت پایین بودن ضریب خسارت بیمه میهن به تازه تاسیس بودن شرکت برمی‌گردد؛ در این شاخص شرکت‌ها با توجه به انحراف از شاخص بازار مقایسه و رده‌بندی می‌گردند. با توجه به اینکه ضریب خسارت بازار 3/72 درصد می‌باشد، شرکت‌هایی که انحراف کمتری نسبت به شاخص بازار دارند در شرایط بهتری بوده و نشان‌دهنده این موضوع است که ضمن مشارکت در خدمت‌رسانی به بیمه‌گذاران توانسته‌اند با مدیریت مناسب پرتفوی خود، به مثبت شدن حاشیه سود شرکت نیز توجه داشته باشند.