کتایون همایونی- روز جمعه اغلب افزایش هفتگی وال‌استریت ازمیان رفت، زیرا ناآرامی‌های ژئوپلتیکی و افزایش قیمت نفت خطر توقف رشد شاخص‌ها در هفته‌های آتی را به وجود آورد. قیمت نفت خام برنت به بیش از ۱۱۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت خام آمریکا نیز ۵/۲ درصد جهش کرد و به ۴۲/۱۰۴ دلار در هر بشکه یعنی بالاترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. شاخص سی‌بی‌او‌ایی، شاخص سنجش نگرانی وال‌استریت، ۷/۲ درصد جهش کرد و در ۱۱/۱۹ واحد ثابت شد. طی دو هفته گذشته بازارهای سهام متزلزل بوده‌اند، زیرا با رشد قیمت نفت این خطر به وجود آمده است که هزینه‌های حمل و نقل و تولید افزایش یابد و بهبود اقتصادی تضعیف شود.

رندی فردریک، مدیر معاملات مرکز اسکواب می‌گوید:«پس از افزایشی که شاهد آن بودیم، اکنون بازارسهام نسبت به رویدادهای جهان عرب و افزایش قیمت نفت آسیب‌پذیرتر شده است.»

باوجود خبرها مبنی بر این که بازارکار آمریکا درحال بهبود است، افزایش قیمت انرژی موجب کاهش شاخص‌ها شد. روز جمعه وزارت کار آمریکا گزارش داد نرخ بیکاری از ۹ درصد در ماه ژانویه به ۹/۸ درصد در ماه فوریه کاهش یافته است. نرخ بیکاری به مدت سه ماه متوالی کاهش داشته است و درحال حاضر در پایین‌ترین سطح از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون قرار دارد. براساس این گزارش کارفرمایان در ماه فوریه ۱۹۲ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این سریع‌ترین آهنگ ایجاد شغل طی یک سال گذشته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۲/۸۸ واحد یا ۷/۰ درصد سقوط کرد و به ۸۸/۱۲۱۶۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۲/۹ واحد یا ۷/۰ درصد افت کرد و به ۱۵/۱۳۲۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۷/۱۴ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش یافت و در رقم ۶۷/۲۷۸۴ واحد ثابت شد. طی هفته منتهی به ۴ مارس، شاخص داوجونز ۳/۰درصد رشد کرد و شاخص‌های استاندارد اند پورز ۵۰۰ و نسدک کامپوزیت هر کدام ۱/۰ درصد افزایش یافتند.

ارزش سهام هر ۱۰ گروه شرکت تشکیل‌دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ دچار کاهش شد. در این میان ارزش سهام شرکت‌های مالی با افت ۳/۱ درصدی بیشترین کاهش را ثبت کرد. ارزش سهام سیتی‌گروپ ۳ درصد سقوط کرد و ارزش سهام گلدمن ساکس ۱/۲ درصد کاهش یافت، زیرا تحلیل‌گران بانک آمریکا پیش‌بینی‌های درآمدی خود را درمورد این دو بانک کاهش دادند. این تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که با توجه به ناآرامی‌های خاورمیانه سرمایه‌گذاران درمورد سرمایه‌گذاری پول‌هایشان محتاط‌تر خواهند بود و این مساله موجب کاهش درآمدهای تجاری می‌شود.