مسعود رضا طاهری- بازار ارز و سکه دیروز هم شاهد افت ۵۰۰۰ تومانی قیمت سکه و کاهش ۱۰ تومانی نرخ دلار آمریکا بود.

روز گذشته در ادامه روند کاهشی نرخ‌ها در بازار ارز و سکه قیمت هر قطعه سکه با ۵۰۰۰ تومان کاهش به ۳۸۵ هزار تومان رسید. قیمت ۳۸۳ هزار تومان هم برای این سکه در بازار گزارش شده است. سکه طرح قدیم هم با افت ۱۰ هزار تومانی روز گذشته با یک سقوط آزاد تا ۴۴۰ هزارتومان پایین آمد. قیمت این سکه تا ۴۶۰ هزار تومان نیز اوج گرفته بود. دیروز نیم سکه و ربع‌سکه با ۱۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب به نرخ ۱۹۳ هزار تومان و ۱۰۲ هزار تومان فروخته شدند.

در بازار ارز دلار آمریکا با ۱۰ تومان کاهش بیشترنسبت به روز قبل از آن به نرخ ۱۱۰۵ تومان رسید. نرخ دلار آمریکا از سوی برخی مراکز ۱۰۹۵ تومان هم اعلام شده است. دلار آمریکا در روز‌های اخیر تا نرخ ۱۱۴۵ تومان هم افزایش یافته بود. دیروز یورو هم ۱۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۱۵۳۰ تومان رسید.یورو نیز تا ۱۵۶۳ تومان گران شده بود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری دیروز به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی روی رقم ۸/۱۴۳۲ دلار بسته مانده بود. با این حال مداخله بانک مرکزی در بازار طلا با حراج شمش و سکه از یک‌سو و افت ارزش دلار در بازار‌های جهانی در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله یورو و همچنین تاکید کارشناسان بر لزوم کنترل قیمت‌های کاذب در این بازار‌ها ، قیمت انواع ارز و سکه رو به کاهش نهاد. تمایل بانک مرکزی اروپا به افزایش نرخ بهره و بهبود شاخص بازار‌های بورس در آمریکا به دنبال ایجاد ۱۹۲ هزار شغل جدید در ماه آوریل و همچنین افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و افزایش بهای نفت تا ۱۰۳ دلار در روزهای اخیر مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت طلا بوده است.