پاسخ مثبت ایران به درخواست 1+5 برای گفت‌وگو

ساعاتی پس از آنکه گروه ۱+۵ آمادگی خود را برای دور تازه مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کردند، علی اصغر سلطانیه طی یک سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی بر آمادگی متقابل ایران برای گفت‌و‌گوهای هسته‌ای تاکید کرد. به گزارش ایسنا، سلطانیه در سخنرانی روز گذشته خود ضمن تاکید بر این نکته که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد، گفت: همانطور که در مذاکرات ژنو‌٣ توافق شد، جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری در زمینه عناصر مشترک با گروه ‌١+۵، آنگونه که توسط جناب آقای دکتر جلیلی، دبیر محترم شورای‌عالی امنیت ملی طی مذاکرات استانبول به روشنی بیان شد، برای تداوم مذاکرات آمادگی کامل دارد. برای نیل به هر مذاکره موفقی، پذیرش حق مسلم ملت‌ها و ممانعت از چالش با چنین حقی ضرورت اساسی محسوب می‌شود. همانگونه که همگی آگاهید چنین اصلی مبنای گفت‌وگوهای متمدنانه است و به عنوان پیش شرط شناخته نمی‌شود. بر اساس این اصل، جمهوری اسلامی ایران آماده است مذاکرات را هر زمان که گروه ‌١+۵ آمادگی داشته باشد، آغاز کند. به گروه ‌١+۵ توصیه می‌کنم این فرصت منحصر به فرد را غنیمت شمرده و وضعیت چالش را به وضعیت همکاری تغییر داده و بدون تاخیر پای میز مذاکره حاضر شود.

این گزارش حاکی است قدرت‌های جهانی روز چهارشنبه از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد تا به رفع نگرانی‌ها درباره آنچه جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌ ایران خوانده شده است، کمک کند.

به گزارش ایسنا، ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان که عضو گروه موسوم به ۱+۵ هستند روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند که برای مذاکره با ایران با هدف یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای آماده هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز در این بیانیه آمده است: در همچنان باز است. آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ظاهرا این بیانیه را برای تاکید بر اتحاد بین این شش کشور در زمینه برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند. این بیانیه دو روز پس از اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در آغاز نشست شورای حکام منتشر شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهارات دوپهلوی خود مدعی شد که آژانس در سه ماه گذشته اطلاعاتی را به دست آورده که موجب نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

آمانو در حاشیه نشست ۳۵ عضو شورای حکام در کنفرانسی خبری با تاکید بر اینکه «من نمی‌گویم ایران یک برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد» گفت: ما نگرانی‌هایی داریم و می‌خواهیم این موضوع روشن شود. وی مدعی شد که آژانس از اواخر سال گذشته میلادی تاکنون برخی «اطلاعات» را دریافت کرده است که نگرانی بیشتری را باعث شده است و به فعالیت‌هایی قبل و بعد از ۲۰۰۴ مربوط می‌شود.

ایران اتهامات غرب مبنی بر اینکه در پی تسلیحات هسته‌ای است را تکذیب و تاکید می‌کند که هدف از دنبال کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز است. آمانو نگفت که این اطلاعات را از کجا به دست آورده است؛ اما ادعا کرد: ما از منابع مختلفی اطلاعاتی را گردآوری می‌کنیم. طبیعتا متکی بر یک منبع اطلاعاتی نیستیم.

مدیرکل آژانس ادامه داد: ما به تعامل با ایران برای شفاف کردن مسائل مربوط به آنچه وی «ابعاد نظامی احتمالی» خواند، تمایل داریم. وی با متهم کردن ایران به همکاری نداشتن با آژانس ادعا کرد: متاسفانه از زمانی که من مدیرکل آژانس شده‌ام، ایران در توضیحات مربوط به مسائلی که ممکن است ابعاد نظامی داشته باشد با ما تعامل نداشته است. بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.