زمین‌لرزه 9/8 ریشتری در ژاپن

عکس‌ها: AFP

اقیانوس آرام ناآرام شد

موج‌های ۱۰متری سونامی بعد از زلزله اقیانوس آرام، ناآرام شد

شادی آذری

سونامی در نزدیکی سواحل ژاپن خسارات عظیمی برجای گذاشت

دیروز، جمعه، زلزله‌ای به بزرگی ۹/۸ ریشتر در نزدیکی سواحل شمال‌شرقی ژاپن در اقیانوس آرام به وقوع پیوست و تنها چند ساعت بعد رسانه‌های ژاپن از وقوع سونامی عظیمی خبر دادند که خانه‌های بسیاری را در کام خود فرو برد و کشتی‌ها و قایق‌ها را به خشکی و خودرو‌ها را به دریا کشاند.

این زمین لرزه یکی از بزرگترین زمین‌لرزه‌های سال‌های اخیر در منطقه است و ارتفاع امواج سونامی که در پی آن به وقوع پیوست، تا ده متر گزارش شده است که به سواحل ژاپن، فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام رسید. برخی کشورها که سواحلی در مجاورت اقیانوس آرام دارند، شروع به تخلیه مناطق ساحلی خود کرده است.

روسیه نیز با صدور هشدار سونامی از ساکنان سواحل شرقی خود خواست تا به ارتفاعات پناه ببرند. کل منطقه اقیانوس آرام در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته است و این وضعیت حتی تا آمریکای جنوبی، کانادا، آلاسکا و کل کرانه غربی ایالات متحده رسیده است. تصاویر تلویزیونی حاکی از خسارت به اتومبیل‌ها و ویرانی برخی ساختمان‌های ساحلی از جمله در شهر اوناهاما در استان فوکوشیما است. به گزارش رویترز، پلیس ژاپن تاکنون در حدود ۳۰۰ جسد را در سواحل این کشور یافته‌اند اما پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، شدت این زمین لرزه به حدی بود که تکان های ناشی از آن در توکیو، پایتخت، و بسیاری دیگر از شهرهای ژاپن احساس شد. تا کنون ۵۰ پس لرزه احساس شده است که بسیاری از آنان تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر شدت داشته‌اند. در نتیجه این زمین لرزه، به برخی تاسیسات شهری خساراتی وارد آمده و از جمله یک پالایشگاه نفت در نزدیکی توکیو دستخوش حریق شده است.

در عین حال، از آسیب جدی به تاسیسات حساس مانند نیروگاه های هسته‌ای و خطوط ارتباط خط آهن گزارشی مخابره نشده است. خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش کرده است که فرودگاه ناریتا در توکیو نیز در پی این زمین لرزه برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرد و قطار فوق سریع این کشور نیز لحظاتی متوقف شد. در ساعات بعد، گزارش هایی از پس لرزه‌های متعدد و گاه نسبتا شدید نیز انتشار یافت. نخست‌وزیر ژاپن، نائوتو کان در یک کنفرانس تلویزیونی چنین گفت: «این زلزله خسارات عمده‌ای را در نواحی گسترده‌ای از شمال ژاپن برجای گذاشته است.»

سیستم راه آهن زیرزمینی توکیو متوقف شده است و میلیون‌ها خانه در این شهر برق ندارند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که موج‌های عظیمی ناشی از وقوع زلزله که در اقیانوس آرام ایجاد شده، ممکن است از سطح تعدادی از جزایری که بر سر راهش قرار دارد، مرتفع تر باشد.

مقامات فیلیپین دستور داده‌اند شهرک‌های ساحلی در شمال و شرق این کشور تخلیه شوند. ژاپن از کشورهای زلزله خیز جهان است و زمین لرزه شدید سال ۱۹۲۳ در توکیو ده‌ها هزار کشته برجای گذاشت و بخش بزرگی از این شهر را ویران کرد. با اینهمه، در سال‌های بعد، توجه به ایمنی ساختمان‌ها و تاسیسات شهری در برابر زمین لرزه باعث شده است تا زلزله‌های متعدد و گاه نیرومندی که در این کشور روی می‌دهد خسارات و تلفات عمده به دنبال نداشته باشد. لس آنجلس تایمز نیز خبر از تعطیلی سواحل جنوبی کالیفرنیا داده است و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند امواجی از این سونامی به این سواحل خواهند رسید.