یورش نیروهای نظامی بحرین به تظاهرات‌کنندگان

عکس: رویترز

بر اثر این حمله دست‌کم دو نفر کشته‌شدند

احسان ابطحی

نیروهای نظامی و پلیس، دیروز - چهارشنبه - به معترضانی که در میدان اصلی شهر منامه تجمع کرده ‌بودند، حمله بردند. این اقدام یک روز پس از آن انجام شد که شاه بحرین سه ماه در این کشور اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد و از ارتش خواست نا‌آرامی‌ها در این کشور استراتژیک را سرکوب کند. به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از شاهدان عینی، نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضانی که در میدان مروارید تجمع کرده‌بودند، سعی کردند تا آنان را متفرق کنند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که بر اثر یورش نیروهای امنیتی به معترضان دست‌کم دو نفر کشته‌شدند.

شاهدان عینی همچنین اضافه کردند که یک آمبولانس نظامی آژیر‌کشان از منطقه دور شد.

یکی از تظاهرات‌کنندگان در همین مورد گفت: «‌هنگامی که آنان شروع به شلیک گلوله کردند، ما به سرعت عقب‌نشینی کردیم.»

در یک پایگاه کمک‌رسانی موقت در نزدیکی یک مسجد هم معترضانی که بر روی یک فرش دراز کشیده‌بودند، مورد درمان قرار گرفتند.

یک شهروند بحرینی دیگر هم گفت که در خارج از خانه‌اش که چند کوچه با میدان مروارید فاصله دارد هنگامی که نیروهای پلیس قصد داشتند تا معترضان را به عقب برانند، مورد اصابت یک گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته‌است. بدن و بازوی این شهروند بحرینی پر از زخم‌های کوچک و خون‌آلود بود. به گفته افرادی که به طور داوطلبانه مجروحان را درمان می‌کردند، بیشتر کسانی که به طور جدی مجروح شده ‌بودند از مسجد به بیمارستان منتقل شده‌بودند.

از سوی دیگر چهار تانک و شمار دیگری زره‌پوش در فاصله ۲۷۵ متری میدان مروارید مستقر شده‌بودند. سربازان مسلح به مسلسل هم در اطراف میدان مروارید حضور داشتند و این در شرایطی بود که هلی‌کوپتر‌های نظامی برفراز این میدان در حال پرواز و گشت‌زنی بود اما در درگیری‌های میدان مروارید دخالت نکرد.

شماری از سربازان هم هنگامی که دود سیاه از میدان بلند شد در اطراف آن حضور داشتند و مشخص بود که نمی‌دانند باید چه کنند. بیش از ۲۰ اتوبوس سفید رنگ هم در اطراف دیده می‌شدند و آشکار بود که برای انتقال پلیس ضد‌شورش به محل از آنان استفاده می‌شد، پلیس‌های ضد‌شورشی که دسترسی به میدان را مسدود کرده ‌بودند.

همزمان زره‌پوش‌های نظامی هم به سوی منطقه اقتصادی جنوب شهر منامه حرکت می‌کردند. نیروهای ارتش مسیر‌هایی را که در اختیار معترضان بود از آنان پس گرفتند. پیشتر و در روز‌های اخیر تظاهر‌کنندگان مسیر‌هایی را در شهر منامه مسدود و بخشی از شهر‌ را به شهر ارواح تبدیل کرده‌بودند.

تحولات دیروز در شرایطی رخ داد که روز سه‌شنبه بر اثر درگیری‌ها در این جزیره کوچک خلیج فارس که پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده است، دست‌کم دو غیر‌نظامی و یک نظامی کشته شدند.

شاه بحرین روز سه‌شنبه به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. این اقدام به دنبال افزایش درگیری‌های مذهبی و نا‌آرامی‌های شدید علیه حکومت این کشور انجام گرفت. شیعیان بحرین که ۶۶ درصد مسلمانان این کشور و اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند بر این باورند که حکومت پادشاهی بحرین، به شدت علیه آنان تبعیض قائل می‌شوند. شیعیان با وجود آنکه اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند هیچ منصب دولتی در اختیار ندارند و حق ندارند سمتی نظامی در اختیار داشته باشند.

پس از آنکه حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین، اعلام حکومت نظامی کرد، نیروهای ارتش این کشور اعلام کردند که «‌قانون‌شکنان را سرکوب خواهند کرد.» قانون‌شکنان عبارتی است که حاکمان بحرین آن را برای معترضان به کار می‌برند، معترضانی که اکثریت آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

در بیانیه‌ای که از سوی نیروی دفاعی بحرین منتشر شد آمده‌است: «‌مکان‌های مشخص ناآرامی‌ها تخلیه شد و راه‌پیمایی‌هایی که نظم عمومی را بر‌هم بزند ممنوع خواهند بود.» در ادامه این بیانیه آمده‌است: «‌‌مظنونان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و دستگیر خواهند شد تا با مجازات مواجه شوند.»

این در حالی بود که روز سه‌شنبه، عربستان سعودی برای سرکوب نا‌آرامی‌های فزاینده در بحرین به این کشور نیروهای نظامی اعزام کرده ‌بود. اما دیروز هیچ نشانه‌ای از آنان در میان زره‌پوش‌هایی که پرچم بحرین بر فراز آنان دیده می‌شد، به چشم نمی‌خورد. با این همه مشخص نبود نیروهای سعودی و واحد‌های پلیس که دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به بحرین اعزام کرده‌اند، چه نقشی برای آرام کردن اعتراضات در بحرین ایفا خواهند کرد.

این در شرایطی است که حضور نیروهای نظامی عربستان به شدت مورد انتقاد رهبران گروه‌های مخالف شیعه قرار گرفته‌است، رهبرانی که حضور نیروهای نظامی در بحرین را «اشغال» این کشور توصیف کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که خشونت‌ها در اطراف شهر منامه و در منطقه شیعه‌نشین «ستره» و دیگر محله‌ها و دهکده‌های حومه پایتخت جریان رخ داده‌است که منجر به کشته‌شدن دو نفر و همچنین زخمی شدن ۲۰۰ نفر شده‌است.

تحولات بحرین در حالی رخ می‌دهد که در فلسطین نیز تظاهراتی برای حمایت از وحدت میان گروه‌های مختلف سیاسی برگزار شده‌است. در لیبی هم نیروهای معمر قذافی دیکتاتور این کشور به شهر بنغازی، که به طور غیر‌رسمی پایتخت مخالفان محسوب می‌شود، حمله کرده‌اند و به شدت این شهر را که دومین شهر بزرگ لیبی به شمار می‌رود زیر آماج حملات قرار داده‌اند.

در همین حال سیف‌الاسلام قذافی طی سخنانی مدعی شد که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، پول پرداخت کرده‌ است. او در این‌باره گفت: «‌از این دلقک (سارکوزی) می‌خواهیم پول لیبی را به مردم این کشور بازگرداند.

این پول به این منظور به سارکوزی داده شده بود که در مواقع ضروری به کمک مردم لیبی بیاید اما او لیبی را سرخورده کرد.» در همین حال قطعنامه‌ای برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده‌است.

بی.‌بی.‌سی هم گزارش کرد که صدها نفر در خیابان‌های دمشق، پایتخت سوریه و همچنین حلب، دومین شهر بزرگ این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار اصلاحات دموکراتیک در کشور و آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.