مرکز خدمات فولاد ایران- کره جنوبی جایگزین چین شده و دومین وارد‌کننده قراضه در سطح جهان است. سال گذشته واردات قراضه آهنی به چین نسبت به سال ۲۰۰۹ معادل ۸/۷ میلیون تن یا به عبارتی ۵۷ درصد کاهش داشته و به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید. در حالی که واردات به کره حدود ۴ درصد افزایش یافته و به ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

در سال ۲۰۱۰ صادرات قراضه ژاپن ۳۱ درصد افت داشته به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که از این رقم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به چین صادر شد و افتی ۵/۴۵ درصدی داشت.

به لطف خرید تجار ترک، اروپا به تدریج به یک عرضه‌کننده مطرح تبدیل شده است و در ۵ سال گذشته صادرات قراضه از اروپا ۹ میلیون تن رشد داشته و ترکیه خریدار اصلی آن، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال گذشته وارد کرد که ۴۴ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد داشته است. صادرات قراضه اروپا به هند حدود ۶ درصد بالا رفته به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید و صادرات به مصر با رشد ۱/۱۹ درصدی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن ثبت شد.

سال ۲۰۱۰ داد و ستد‌ها در بازار قراضه جهان تغییرات زیادی داشت. هند نیز واردات را تا ۳۰ درصد کاهش داد، ولی واردات تایوان افزایش یافت.

ترکیه همچنان بزرگ‌ترین وارد‌کننده قراضه در سطح جهان است. آمریکا نیز به‌رغم کاهش در حجم صادرات باز هم بزرگ‌ترین صادر‌کننده قراضه جهان است.

بازار آرام قراضه در ترکیه

همچنین بازار قراضه در ترکیه آرام است. واردات قراضه در این کشور طی دو هفته گذشته پایین بوده، زیرا که کارخانه‌ها محصولات مورد نیاز خود را اوایل ماه مارس خریداری کرده بودند. کارخانه‌ها برای فروش محصولات تمام شده خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند به همین دلیل خرید خود را به تعویق انداخته اند. هنوز مشخص نیست که تقاضای محصولات تمام شده چه زمانی افزایش خواهد یافت. ناآرامی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که مقاصد اصلی صادرات ترکیه هستند دلیل اصلی رکود بازار این کشور است. به همین دلیل هنوز نمی‌توان در مورد زمان به ثبات رسیدن بازار ترکیه داوری کرد.

این در حالی است که عرضه‌کنندگان نیز تمایلی برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند. تنها با کاهش موجودی انبارها تقاضای قراضه در بازار افزایش خواهد یافت.

برخی از تجار در ترکیه بر این باورند که آمریکایی‌ها حاضر به فروش قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ ( ۲۰ - ۸۰) به آنها در قیمت ۴۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خواهند بود که ۵ دلار هر تن کمتر از هفته قبل است. این در حالی است که عرضه‌کنندگان قراضه در آمریکا در شرایط مطلوبی به سر می‌برند. زلزله اخیر در ژاپن نیز به طور موقت عرضه قراضه از خاوردور را کاهش خواهد داد.

اگر چه بنادر ژاپن آسیب چندانی ندیده‌اند، اما تقاضای خرید قراضه از این کشور کاهش یافته است. ژاپنی‌ها ۴۶ درصد بازار قراضه چین و ۴۲ درصد بازار کره جنوبی را در اختیار دارند. با کاهش صادرات قراضه ژاپن، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای قراضه صادراتی آمریکا

افزایش یابد.

ترکیه تنها مشتری قراضه اروپا است به همین دلیل وابستگی تجار قراضه در این قاره به بازرگانان ترک افزایش یافته و کاهش تقاضای قراضه در ترکیه شرایط را برای آنها دشوار کرده است. در حال حاضر کارخانه‌ها در ترکیه خواستار خرید قراضه از اروپا در قیمتی ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن کمتر از قیمت این محصول در اواسط ماه مارس هستند. در این میان برخی از کارخانه‌ها نیز خواستار فروش قراضه در قیمت ۴۵۵ دلار در هر تن سی‌اند‌اف هستند که ۵ دلار هر تن کمتر از هفته قبل است.

حجم معاملات قراضه در بازار کاهش یافته و معاملات در تناژ پایین صورت می‌گیرد. صادرکنندگان قراضه در روسیه موفق به فروش قراضه کلاس آ۳ در قیمت ۴۶۰ تا ۴۶۲ دلار در هر تن سی‌اند‌اف شده‌اند. در حال حاضر قیمت پیشنهادی این محصول در روسیه، اوکراین و رومانی ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار در هر تن سی‌اند‌اف است.

برآورد شده است کارخانه‌ها در ترکیه برای ثابت نگاه داشتن تولید خود در ماه آوریل باید ۷۰۰ هزار تن قراضه را بیشتر از تقاضای معمول خود خریداری کنند. با توجه به پایین بودن موجودی، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای خرید قراضه در ترکیه اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل افزایش یابد. از آنجایی که قیمت محصولات تمام شده بالا نرفته است، احتمالا تجار قیمت قراضه خود را ثبات نگاه خواهند داشت.

احتمال کاهش صادرات قراضه روسیه به اروپا

از سویی دیگر تجار قراضه روسیه و خریداران جنوب اروپا نسبت به احتمال محدودیت صادرات قراضه از روسیه ابراز مخالفت کرده‌اند. ظاهرا دولت روسیه قصد دارد تعداد نقاط گمرکی صادرات قراضه را از ۳۰ مورد به ۱۰ مورد کاهش دهد و به ۵ مسیر جاده‌ای، ۲ خط آهن و ۳ مرز دریایی برساند.

چندین مقام دولتی از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند و احتمال ممنوعیت صادرات قراضه روسیه از بندر بلشوی سن پترزبورگ روسیه که مسیر اصلی صادرات به اروپا است مورد توجه است. سال گذشته یک میلیون تن قراضه آهنی از این بندر صادر شد.

تجار قراضه روسیه، وزیر حمل و نقل و انجمن

ضد انحصار طلبی مخالف این لایحه هستند. برخی کارخانه‌های اسپانیایی نیز به کمیسیون اروپایی در این راستا شکایت کرده‌اند تا نسبت به منع صادرات قراضه از بنادر سن پترزبورگ توسط دولت روسیه اقدامی کند. مقامات کمیسیون اروپایی نگرانند منع صادرات از سن پترزبورگ عملا صادرات قراضه از شمال غرب روسیه را متوقف کند و چنین حرکتی مغایر با تعهدات روسیه در سازمان تجارت جهانی است. چه بسا دولت روسیه همچنان نقاط خروج زیادی برای صادرات به اروپا را در مسیرهای جاده‌ای بلاروس یا خطوط ریلی باز بگذارد، ولی مطمئنا حجم صادرات به اروپا افت چشمگیری خواهد داشت.