قرار و مدارهای خودرویی سال 90

گروه خودرو- آغازین روزهای سال ۱۳۹۰ را در شرایطی پشت‌سر می‌گذاریم که قرار است طی سال جاری یکی دو اتفاق مهم در صنعت خودرو ایران رخ داده و یک محصول داخلی دیگر نیز به جمع خودروهای کشور اضافه شود. فراخوان مجلس شورای اسلامی از مشتریان داخلی و نصب ایربگ در تمام خودروهای تولید داخل، دو اتفاق مهم و البته احتمالی امسال صنعت خودرو به شمار می‌روند و از آن سو نیز قرار است «رانا» به عنوان دیگر خودرو داخلی و به اصطلاح ملی کشور، تولید انبوه و روانه بازار شود.

فراخوان مجلس از مشتریان خودرو

اواخر سال گذشته رییس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، خبر از ارسال اولین گزارش روند ارتقای کیفیت خودروها به این کمیسیون داد و عنوان کرد که برای تطبیق این گزارش با واقعیت، مجلس فراخوانی عمومی از مشتریان به عمل خواهد آورد. به گفته سید حسین‌هاشمی، این فراخوان احتمالا در تیرماه و همزمان با سالگرد تصویب قانون ارتقای کیفیت خودرو در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد. فراخوان مذکور در شرایطی قرار است انجام شود که با وجود همه پیشرفت‌های موجود در خودروسازی، مشتریان هنوز رضایت چندانی از کیفیت محصولات نداشته و برخی کارشناسان نیز این موضوع را تایید می‌کنند.

شاید از همین رو بود که مجلس شورای اسلامی سال گذشته در قبال افزایش تعرفه واردات خودرو، قانونی را تحت عنوان «ارتقای کیفیت» به تصویب رساند و قرار شد طبق آن، روند ارتقای کیفی خودروها با سرعت بیشتری افزایش یابد.

در همین راستا، خودروسازان اواخر سال گذشته و با کلی تاخیر، اولین گزارش روند ارتقای کیفیت محصولات خود را به مجلس ارسال کردند، تا اهالی بهارستان در مورد آن قضاوت کنند. باید منتظر ماند و دید مجلسی‌ها پس از انجام فراخوان موردنظر و مقایسه آن با گزارش ارسالی خودروسازها، چه نظری در مورد کیفیت خودروها خواهند داد؟

سال ۹۰، سال نصب ایربگ

اما اتفاق مهم دیگری که قرار است امسال در صنعت خودرو کشور به طور جامع‌تر و کامل‌تری رخ بدهد، نصب ایربگ (کیسه هوا) در تمام خودروهای داخلی است.

بنابر مصوبه شورای عالی استاندارد، از ابتدای اجرای برنامه پنجم، همه خودروهای تولید داخل باید به کیسه هوا مجهز شوند و از آنجاکه امسال سال ابتدایی اجرای برنامه پنجم است، خودروسازان باید تمام محصولات خود را به این سیستم ایمنی تجهیز کنند.

این موضوع در شرایطی است که به گفته خودروسازان، مشکلات زیادی در تامین ایربگ‌های موردنیاز پیش روی آنهاست و با شرایط فعلی، امکان نصب این سیستم روی تمام خودروها پایین خواهد بود. آنها عنوان می‌کنند که با توجه به برخی مسائل حاشیه‌ای مانند فسخ قرارداد‌های مربوط به تولید ایربگ در داخل، به عملی شدن مصوبه شورای عالی استاندارد، امید چندانی نیست. حال در این شرایط، برخی مسوولان نیز تاکید کرده اند که امسال خودروهای بدون ایربگ را شماره‌گذاری نخواهند کرد. نکته مبهم دیگری که در این مورد وجود دارد، مشخص نبودن تعداد ایربگ‌ها است، به نحوی که معلوم نیست نصب یک ایربگ در خودروهای داخلی الزامی است، یا دو ایربگ؟

اجباری شدن نصب ایربگ در خودروهای تولید داخل، مدت‌هاست از سوی برخی نهادها به خصوص پلیس دنبال می‌شود، چراکه آنها معتقدند با به‌کارگیری این سیستم ایمنی، از تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده‌ای کاسته خواهد شد. این نظر را البته خودروسازان چندان قبول نداشته و معتقدند باید برای کاهش تلفات انسانی تصادفات، اقدامات زیربنایی دیگری انجام داد. به اعتقاد خودروسازان، ایربگ باید به عنوان یک آپشن و به دلخواه مشتریان روی خودروها نصب نشود، نه اجباری و دستوری.

رانده شده می‌آید

هرچند ایران خودرویی‌ها به فاصله کمی از رونمایی «رانا» (دومین محصول ملی این شرکت)، اعلام کردند که این پروژه اقتصادی نیست و حتی به دنبال گزینه‌های جایگزین آن رفتند، اما از آنجاکه کاری در این مورد از پیش نبردند، باز هم دست به دامان «رانا» شده و وعده تولید آن را طی سال جاری دادند.

رانا که نتیجه پروژه‌ای ۹ میلیاردی است، دومین محصول داخلی ایران خودرو به شمار می‌رود و قرار است طبق وعده مسوولان شرکت، شهریور ماه به تولید انبوه رسیده و روانه بازار شود.

این خودرو که ظاهرا به روز بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است، با قیمت پایه ۵/۱۱ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد. رانا البته قرار بود ۱۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما به هر حال بروز برخی حاشیه‌ها اجازه تحقق این هدف را نداد.

پروژه طراحی این خودرو به چند سال پیش بر می‌گردد و ایران خودرویی‌ها با استفاده از پلت فرم پژو ۲۰۶، تولد «رانا» را جشن گرفتند. این خودرو اگر با همین قیمت وعده داده شده (۵/۱۱ میلیون تومان) روانه بازار شود، می‌تواند در کنار تیبای سایپا، محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان بازار خودرو کشور را پوشش دهد.