دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین آمار رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ رسمی تورم پس از لمس مرز تک‌رقمی در سال ۸۸ مجددا در سال ۸۹ از این مرز فاصله گرفته و به ۴/۱۲ درصد افزایش یافته است. نرخ رسمی تورم در سال ۸۴ معادل ۴/۱۰ درصد بود که با طی یک روند صعودی در سال ۸۵ به ۹/۱۱ درصد، در سال ۸۶ به ۴/۱۸ درصد و در سال ۸۷ به ۴/۲۵ درصد رسید؛ اما در سال ۸۸ به ۸/۱۰ درصد کاهش یافت که می‌توانست آغازی برای نزولی شدن و تک رقمی شدن تورم در اقتصاد ایران باشد؛ اما اعلام نرخ ۱۲/۴ درصد نشانگر توقف روند نزولی است. ۱۲/۴ درصد؛ نرخ تورم اعلامی ۸۹

گروه بازار پول- بانک مرکزی نرخ تورم سال ۸۹ را ۴/۱۲ درصد اعلام کرد. بنا بر این گزارش شاخص دوازده ماهه منتهی به اسفندماه سال ۸۹ نسبت به ماه مشابه سال ۸۸، ۴/۱۲ درصد اعلام شد، این در حالی است که نرخ تورم سال ۸۸ معادل ۸/۱۰ درصد بوده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ (۳۵۹ قلم کالا و خدمت) در اسفند ماه ۱۳۸۹ به شرح ذیل است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفند ماه ۱۳۸۹ نسبت به ماه قبل ۴/۳درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۹/۱۹ درصد رشد داشته است. نرخ تورم در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۸(دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۸۹ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۸۸ ) معادل ۴/۱۲ درصد است. نرخ تورم در بهمن ماه سال گذشته ۶/۱۱ درصد بود. این نرخ در دی ماه پارسال ۸/۱۰، آذرماه ۱/۱۰و آبان ماه ۷/۹درصد است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه پارسال ۴/۱۰ درصد، اردیبهشت‌ماه ۹/۹ درصد، خردادماه ۴/۹ درصد، تیرماه ۱/۹ درصد، مردادماه ۸/۸ درصد، شهریورماه ۹/۸ درصد و مهرماه ۲/۹ درصد گزارش شده بود. هرچند نرخ تورم از اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ تک‌رقمی شد، اما پس از هفت ماه در آذرماه مجددا دو رقمی و از مردادماه روند افزایشی داشت که همچنان ادامه دارد.

برخی از کارشناسان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دلیل رشد صعودی نرخ تورم می‌دانند؛ اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که این رشد قبل از اجرای این قانون آغازشده بود.

این درحالی است که مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی نرخ تورم سال ۱۳۹۰ ایران را با افزایش بین ۱۰ تا ۱۵درصدی پیش‌بینی کرده است.