ماموریت جدید برای شورای رقابت

رییس شورا و مرکز ملی رقابت از ورود شورای رقابت در سال ۹۰ به قیمت گذاری کالا و خدمات مخابرات، مترو و بازار پولی کشور خبر داد. جمشید پژویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ورود شورای رقابت در یکسری فعالیت‌های اختلافی مانند واگذاری شرکت مخابرات یا شرکت‌های خودروسازی طی سال گذشته تصریح کرد: تا آنجا که ممکن بود توانستیم به طرق مختلف بخش‌های مختلف را وادار کنیم با ما هماهنگ شوند، ضمن آنکه شورا درباره مخابرات قضاوت صحیحی کرد ولی مهم‌ترین مساله کنترل بازار مخابرات بوده است. وی افزود: در پایان سال گذشته موفق شدیم در آخرین جلسه، دستورالعمل قیمت‌گذاری در مخابرات را در فاز اول به تصویب برسانیم و آن را به مخابرات ابلاغ کنیم. به احتمال قوی در ۳ ماهه اول سال جاری نیز فازهای دو و سه را که قیمت‌گذاری کل کالا و خدمات را ارائه می‌کند، تصویب خواهیم کرد.

پژویان ادامه داد: در مورد سایپا و ایران خودرو هشدارهای ما کاملا مانع حرکت‌هایی شد که انتظار انحصار در آنها می‌رفت و برای سال آینده تهیه دستورالعمل مترو را در دستور کار داریم. رییس مرکز رقابت، کنترل بازار پول و اعتبار با توجه به تکثر بانک‌های خصوصی این موضوع را نیز در دستور کار این مرکز عنوان کرد و گفت: ما آثار رشد قارچ گونه و تکاثری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را بررسی کردیم و به طور قطع وارد این بازار خواهیم شد.

وی درباره اینکه ورود شورا مربوط به نرخ‌های مطرح در بازار پولی است، گفت: ورود شورا مربوط به کل فعالیت‌های آنان از جمله نحوه تشکیل سرمایه، بازار ارتباطات آنان و همه چیز است و هدف این است که از بروز یک شوک در اقتصاد جلوگیری کنیم.

عملکرد یکساله شورای رقابت

وی در خصوص ارزیابی خود از عملکرد یکساله شورای رقابت، اظهارکرد: شاید انتظار داشته باشید من به عنوان رییس شورا و مرکز ملی رقابت پاسخ دهم، ما خیلی پیشرفت داشتیم و موفق بودیم. وی در عین حال افزود: سال گذشته با منابع بسیار محدودی که داشتیم توانستیم برخی مسائل را حل کنیم و چند گام برداریم، اما من مطمئنم دارای ظرفیت بالاتری هستیم، ولی به دلیل عدم هماهنگی و کمبود منابع قادر نیستیم از آن استفاده کنیم. پژویان گفت: واقعیت این است که با توجه به حداقل امکانات توانستیم گام‌های مثبتی برداریم، ولی برنامه و نقشه‌ای که برای سال آینده داریم نقشه گسترده و مهمی است. وی اضافه کرد: متاسفانه گاهی کسانی که باید به ما کمک کنند و منابعی را برایمان فراهم کنند، سد راهمان می‌شوند و منابع شورا را قطع یا به گونه‌ای محدود می‌کنند که فعالیت‌های شورا و مرکز ملی رقابت محدود می‌شود.

بودجه شورا در حد شوخی است

پژویان با ابراز گلایه از بودجه پیش‌بینی شده در لایحه دولت برای سال‌جاری گفت: مقامی که بودجه شورای رقابت را پیش‌بینی کرده نه اطلاع کافی از اصول و روال بودجه داشته و نه اطلاعی از وظایف شورای رقابت. وی خاطرنشان کرد: پارسال اصلا بودجه‌ای برای ما در نظر نگرفته بودند و من در مذاکراتی که با نمایندگان داشتم، توانستم اعتباری جزئی را در یک ردیف متفرقه برای شورا بگیرم.

رییس شورای رقابت افزود: امسال هم بدون توجه به اینکه شورا نیازمند جا و مکان است، آن رقم را رشدی داده‌اند، بدون توجه به اینکه ما نیازمند گسترش فعالیت هستیم تا از عهده اختلالات ده‌ها و صدها بازاری که در کشور داریم برآییم و چه بسا پایه‌ای از جهاد اقتصادی در سال‌جاری مربوط به وظایف همین شورا باشد.

پژویان در پاسخ به این پرسش که اعتبار پیش‌بینی شده برای شورای رقابت در لایحه بودجه سال جاری چه میزان است، اظهار داشت: برای شورا و مرکزی مثل شورای رقابت که حداقل ۱۵۰ نفر متخصص در بالاترین رده‌ها فعالیت می‌کنند و فعالیتشان نیازمند انجام مطالعات میدانی و سریع است، رقم شبیه شوخی است.