گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت به رکورد جدیدی طی ۳۰ ماه گذشته یعنی رقم بیش از ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. زیرا نشانه‌های بهبود بازار مشاغل آمریکا خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را مبنی براین که تقاضای جهانی برای نفت افزایش خواهد یافت، تقویت کرد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۴۷/۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۲۲/۱ دلار افزایش در رقم ۹۴/۱۰۷ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۳۱/۱۱۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد اقتصاد این کشور در ماه مارس ۲۱۶ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ۸/۸ درصد کاهش یافته است. این مساله به معامله‌گران نفت اطمینان داد کارگران بیشتری به صرف هزینه خواهند پرداخت.

سرمایه‌گذاران همچنین به دقت تحولات لیبی را بررسی می‌کنند. روز یکشنبه نماینده قذافی به نخست‌وزیر یونان گفت رهبر لیبی به دنبال راهی برای پایان دادن به بحران این کشور است. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران براین باورند که در صورتی که آمریکا برنامه عمده جدیدی برای فراهم کردن پول ارزان ارائه نکند یا اعتراضات خشونت‌بار در خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش نیابد، قیمت نفت دچار کاهش خواهد شد. بهای نفت از ۱۵ فوریه تاکنون حدود ۲۹ درصد جهش داشته است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۱۷/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۳۱/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.