فارس - مدیرعامل شرکت بورس در تشریح مهم‌ترین اقدامات این شرکت در سال جهاد اقتصادی، به برآورد خود از رشد ۶ شاخص اصلی بورس شامل ارزش بازار، افزایش ارزش نسبت به تولید ناخالص داخلی، تعداد سهامداران، گردش معاملات، ارزش معاملات و سهام شناور آزاد در این سال پرداخت. حسن قالیباف اصل اظهار داشت: در بورس تعبیری که از مفهوم جهاد اقتصادی وجود دارد، این است که بورس یک برنامه و استراتژی و هدف مشخص داشته که برای رسیدن به آن تلاش بی‌وقفه‌ای انجام می‌شود و این موضوع سرلوحه همه همکاران در شرکت بورس است.

وی با بیان اینکه برنامه های شرکت بورس برای سال۹۰ به هدف کلان تقسیم شده، ادامه داد: ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی، به‏کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرآیندهای به روز و کارآمد، توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری، توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن‌آوری اطلاعات، رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت در تعامل با ذی‌نفعان و خلق ارزش برای سهامداران و توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت از جمله اهداف کلان شرکت بورس برای سال جاری به‎شمار می روند.

وی ادامه داد: رویکردهای اصلی شرکت بورس برای دستیابی به این اهداف در قالب ارائه خدمت جدید به فعالان بازار، توجه به بازارهای جدید و تحصیل مزیت‌های رقابتی جدید تعریف شده که از آن جمله می‌توان به ارائه اطلاعات پردازش شده، تامین دسترسی مستقیم و یکپارچه‌ به بازار، معرفی ابزارهای نوین مالی، تدوین قوانین و مقررات جدید منطبق با استانداردهای جهانی و معرفی شاخص‌های جدید سنجش کارآمدی بازار در حوزه خدمات جدید،‌ حضور موثر در شبکه جهانی بورس‌ها، ایجاد دسترسی آسان برای سرمایه‌گذاران خارجی، استفاده از تکنولوژی روزآمد و توسعه سرمایه‌ انسانی اشاره کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: بر همین اساس و با در نظر گرفتن اینکه سال ۹۰ سال جهاد اقتصادی نامیده شده، مهم‌ترین برنامه و اقدام جهادی شرکت بورس در سال جاری توسعه و گسترش بازار سرمایه و ارتقای آن در جایگاه ملی و افزایش سهم بورس در اقتصاد کشور است. طبق این برنامه و هدف درصدد هستیم با برگزاری سمیناری ویژه و گسترده، مدیران و مسوولان هزار و۵۰۰ شرکت سهامی عام را با بورس و مزیت‌های پذیرش در آن آشنا کنیم.

قالیباف اصل ادامه داد: تجربه برگزاری سمینارهای داخلی و خارجی سال‌های گذشته نشان داده بسیاری از دست‌اندرکاران و مسوولان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بعد از آشنایی با مکانیزم بورس و بازار سهام تمایل بیشتری برای استفاده از مزیت‌های متعدد بازار سرمایه کرده‌اند. بنابراین در جریان این سمینار ضمن تشریح مزیت های بازار سرمایه موضوع انتشار اوراق مشارکت توسط شرکت‌ها برای تامین آسان مالی هم مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این سمینار دیگری در خصوص افزایش سرمایه برای شرکت‌های بورسی برگزار خواهیم کرد چرا که افزایش سرمایه یکی از بهترین روش‌ها برای تامین منابع مالی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت‌ها بوده و می‌تواند یکی از راهکارهای ارتقای جایگاه بورس در اقتصاد کشور باشد. این درحالی است که در سال جاری حداقل ۱۵ شرکت جدید در فهرست شرکت‌های بورس درج خواهند شد و سهام چندین شرکت جدید هم در بورس عرضه می‌شوند.

قالیباف اصل راه‌اندازی بازاری برای معاملات اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی و غیربورسی را دیگر اقدام جهادی شرکت بورس در سال ۹۰ اعلام کرد و گفت: در این رابطه جلسات مشترکی با مسوولان چند شرکت برگزار و توافقاتی هم حاصل شده که اوراق مشارکت آبفای خوزستان در جلسه سال گذشته هیات پذیرش مطرح و با آن موافقت شده و در آینده‌ای نزدیک هم عملیاتی خواهد شد.

وی راه‌اندازی بازاری برای انواع صکوک، معرفی دو محصول جدید اختیار معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF مخفف Exchange Traded Fund)، توسعه معاملات آتی سهام شرکت‌ها و استفاده از سبد سهام در این نوع معاملات، تقویت نظارت بر بازار سرمایه با هدف اعتماد و افزایش سلامت بازار، فراگیر کردن معاملات الکترونیکی و آن‌لاین، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و اخذ مجوزهای لازم برای ساخت ساختمان جدید شرکت بورس را از دیگر اقدامات مد نظر در سال جهاد اقتصادی نام برد.

وی در خاتمه گفت: ارزش بازار ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی با رشد ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته، افزایش ارزش بازار نسبت به تولید ناخالص داخلی از ۲۰ به ۲۸ درصد، رشد ۸ درصدی تعداد سهامداران بازار از ۷/۳ میلیون نفر به ۴ میلیون سهامدار و ۲ میلیون کد فعال، گردش معاملات کل و خرد ۲۰ و ۱۶ درصدی، ارزش معاملات ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بدون سهام عدالت و رشد درصد سهام شناور آزاد از ۱۹ به ۲۲ درصد از مهم‌ترین برنامه‏های کمی شرکت بورس برای سال ۹۰ خواهد بود.