واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس

دنیای اقتصاد- بیانیه پایانی نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس واکنش اعتراضی رییس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشته است. شورای همکاری خلیج‌فارس مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه شده است. علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران به اعضای این شورا توصیه کرد که واقعیت‌های منطقه را درک و براساس آن تصمیم گیری کنند.

بروجردی در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن اشاره به بیانیه صادر شده از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بحرین تاکید کرد: این بیانیه به این خاطر صادر شد که ایران بحرین را یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی می‌داند.

وی مردم بحرین را جزو خانواده بزرگ امت اسلامی دانست و گفت: مردم این کشور همانند سایر کشورهای اسلامی حق برخورداری از زندگی عادی همراه با آزادی‌های شناخته شده در منشور سازمان ملل و عرف بین‌الملل را دارند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این که برای مقابله با ملتی شاهد لشگرکشی از یک کشور برای سرکوب آن ملت آن هم با استفاده از سلاح‌های سنگین باشیم نه فقط در دیدگاه ایران بلکه در دیدگاه جهانی از منظر مسائل حقوق بشری و مقررات بین‌المللی پذیرفته نیست.

بروجردی گفت: شورای همکاری خلیج‌فارس به خاطر می‌آورد زمانی که صدام کویت را اشغال کرد و همه این کشورها به شدت نگران بودند، ایران بدون هیچ نگاهی به کمک‌های ده‌ها میلیارد دلاری این کشورها به صدام از کویت در برابر این اشغالگری حمایت کرد.

بروجردی تاکید کرد: ایران اشغال کشورها اعم از خاک خود یا همسایگان را محکوم می‌داند و به همین خاطر بود که از کویت در برابر صدام حمایت کرد. امروز نیز همین سیاست از سوی ایران دنبال می‌شود و ایران به دنبال روابط خوب با همسایگان خود از جمله کشورهای عربی خلیج فارس است.

وی ابراز امیدواری کرد که اعضای شورای همکاری خلیج فارس ظرایف کار را درک کنند و براساس واقعیت‌ها نظر دهند و تصمیم‌گیری کنند.

این بیانیه احساسی است

کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات منطقه را کاملا احساسی دانست و گفت: این واکنش از سوی تعداد محدودی از کشورهای عربی منطقه است که البته آنها باید به جای فرافکنی صدای ملت های خود را شنیده و اقدامات متناسب با مطالبات مردم خود را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، وی دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت: کشورها تلاش می‌کنند، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه روند. در حالی که آنها می‌دانند نوع وابستگی‌شان به ایالات متحده آمریکا و نوع رفتار مرعوبانه آنها در مقابل رژیم صهیونیستی عملا حقارت تاریخی را به این ملت‌ها تحمیل کرده و ملت‌های عربی و اسلامی خواهان کسب پرستیژ خود هستند.

وی تاکید کرد: این کشورها باید به جای صدور این بیانیه‌های احساسی، به شکل واقع‌گرایانه در عملکرد خود دقت کرده و در آن تجدیدنظر کنند. وی با تاکید بر اینکه اولویت اول ایران داشتن روابط خوب با همسایگان خود است، تصریح کرد: ایران به هیچ وجه در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت نمی‌کند و اتهام دخالت ایران یک نوع فرافکنی است. جلالی همچنین در خصوص تحولات منطقه و از جمله دخالت عربستان در تحولات بحرین و تاثیرش بر پیچیدگی موضوعات منطقه افزود: عربستان باید این رفتار خود را تصحیح کرده و از ملت بحرین به خاطر حضور زورمدارانه خود در این کشور عذرخواهی کند.

بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس

بر اساس این گزارش، وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست اضطراری روز یکشنبه خود در ریاض مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عضو شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری سی.ان.ان، در بیانیه پایانی این نشست که در ساعات پایانی یکشنبه‌ شب صادر شد، آنچه «دخالت آشکار ایران» در امور داخلی کشورهای عضو به ویژه کویت نامیده شد، محکوم شده است.

آنها با بیان ادعای واهی «فعالیت یک شبکه جاسوسی ایرانی در کویت» مدعی شدند که وجود این شبکه با هدف ضربه زدن به امنیت و ثبات کشور است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران این ادعاها را کذب و بی اساس خوانده و گفته بود: این موضوع هیچ گونه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران یا اعضای سفارت کشورمان در کویت نداشته و انتساب چنین ادعایی به ایران از سوی دستگاه قضایی کویت غیر مسوولانه است.

وی همچنین اظهار کرده بود: به هنگام طرح ادعای کشف این شبکه در سال گذشته نیز وزارت خارجه شدیدا اعتراض کرد و متعاقبا مسوولان کویتی هرگونه ارتباط موضوع را با ایران تکذیب کردند.

به گفته این مقام آگاه طرح مجدد این موضوع پس از گذشت یک سال سوال برانگیز بوده و متضمن اهداف خاصی است.

این در حالی است که وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تازه‌ترین بیانیه خود با وجود آنکه نیروهای خارجی دیگر کشورها در بحرین موجبات کشتار و آزار مردم این سرزمین را فراهم می‌کنند به وجود این نیروها که تحت عنوان نیروهای «سپر الجزیره» در بحرین شناخته می‌شوند، مشروعیت بخشیده و گروه‌های راستگرا را به گفتمان سیاسی دعوت کردند.

در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به کفایت و توانایی دستگاه‌های امنیتی کویت و پشتیبانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) برای انجام تمامی اقدامات در حمایت از امنیت ملی کویت از بازگشت امنیت و ثبات به بحرین استقبال و بیان شده است که پادشاهی بحرین قدرت و درایت لازم را برای تعامل با مسائل داخلی و تحولات و خواسته‌های (مردمی) دارد.

این بیانیه همچنین ایران را به آنچه «دست کشیدن از سیاست‌های خصمانه، پایبندی کامل به اصول حسن همجواری و احترام متقابل» می‌خواند، دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ادعای شورای همکاری خلیج فارس پس از آن صورت می‌گیرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیانیه ای از عربستان سعودی و امارات خواست که به سرکوب خونین معترضین در بحرین پایان دهند و فورا خاک این کشور را ترک کنند.

اما این بیانیه به مذاق مقامات سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خوش نیامد. این شورا در واکنش به بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و در راستای سرپوش گذاشتن بر کشتار مردم بحرین ادعا کرد که این بیانیه آتش فتنه طایفه‌ای در بحرین را شعله ور می‌کند.

این گزارش حاکی است که در روزهای پایانی سال ۱۳۸۹ عربستان سعودی و امارات هر کدام به ترتیب هزار و ۵۰۰ نظامی‌خود را برای سرکوب معترضین به بحرین اعزام کردند. امارات، بحرین‌، عربستان سعودی‌، عمان‌، قطر و کویت شش کشو عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.