ابزار های دیجیتال مارکتینگ چطور در فرآیند بازاریابی به کمک ما می آیند

 نکته مهم دیگر داشتن آنالیز و ارزیابی مناسب از عملیات انجام شده است که ابزارهای بسیاری برای این کار نیز وجود دارند. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین تصمیم گرفتیم بهترین و مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را برای شما معرفی کنیم.

یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کار، بخش بازاریابی است. بازاریابی در گذشته به اشگال مختلفی صورت می گرفت، اما امروزه یکی از مهمترین روش ها بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی دیجیتال در حقیقت نوعی از بازاریابی است که از ابزار دیجیتال مارکتینگ و بستر اینترنت برای پیشبرد آن استفاده می شود. بنابراین طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود.

مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای بسیار زیادی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این ابزار هر یک کارایی خاص خود را دارند و بر حسب نیاز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. نکته مهم این است که در یک فرآیند دیجیتال مارکتینگ، همزمان به همه ابزارها نیاز نداریم، بنابراین باید در انتخاب ابزار مناسب برای انجام فعالیت ها دقت نظر داشته باشیم. این ابزارها می توانند در زمینه­های سئو، تجزیه و تحلیل عملکرد، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و نیز نمایش در نتایج جستجو بر اساس پرداخت کلیکی به فرآیند دیجیتال مارکتینگ کمک کنند. در اینجا به چند مورد از مهمترین و پرکاربردترین ابزار دیجیتال مارکتینگ اشاره می کنیم.

بازاریابی محتوا مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا بخش مهمی از فرآیند دیجیتال مارکتینگ است که به شما در جذب مخاطب کمک می کند. نکته مهم در بازاریابی محتوا انتخاب CMS مناسب با توجه به پرسونای مخاطب است. بهترین راه برای انجام بازاریابی محتوا به شکلی مطلوب، این است که استراتژی محتوایی onpage و offpage خود را همسو کنید تا ابتکار عمل دیجیتالی خود را به دست بگیرید.

ابزارهای مختلفی برای بازاریابی محتوایی در دسترس است. از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

WordPress

ابزار WordPress بهترین ابزار رایگان برای بازاریابی محتوا است، چرا که دارای قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. بیش از ۱۰ میلیون وبسایت از وردپرس استفاده می کنند.

راتین2

Canva

ابزار Canva یک نرم افزار رایگان گرافیک است. کسب و کارهای کوچک می توانند در ساخت تصاویر جذاب و اثر گذار برای فضای مجازی، تصاویر شاخص برای مقالات و سایر موارد دیجیتال استفاده کنند.

Stencil

دیگر ابزار ادیت تصاویر برای فضای مجازی Stencil است. این ابزار دارا بیش از 1.5 میلیون تصویر رایگان است که کسب و کارها می توانند برای درگیر کردن بیشتر مخاطب (Engagement) از آن استفاده کنند.

Youtube

ابزار بعدی Youtube است. یوتیوب یک پلتفرم رایگان مدیریت محتوای ویدئویی است. یوتیوب دومین موتور جستجوی قدرتمند دنیاست، بنابراین ویدئو مارکتینگ در بستر یوتیوب می توانند بسیار موثر باشد، البته تولید محتوای ویدئویی باید همسو با استراتژی تولید محتوای یوتیوب باشد تا اثربخشی بالایی داشته باشد.

Qoura

Qoura  یک پلتفرم پرسش و پاسخ رایگان است که به شما در انتخاب عنوان مقالات و نوشتن مطلب درباره آن کمک می کند.

راتین3

ابزارهای بهینه سازی در سئو

در فرآیند دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین بخش ها، سئو است. سئو توسط المان های مختلفی بهبود می یابد که توجه به این المان ها می تواند شما را در پیشبرد اهداف و بالا بردن نرخ سرچ ارگانیک یاری دهد. شاید بتوان گفت مهمترین مرحله در سئو، انتخاب کلمات کلیدی صحیح برای در صفحات است که می تواند شما را نسبت به سایرین متمایز کند.

داده های صحیح و هدفمند قدم اول است. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مراحل در این راستا، انتخاب کلمات کلیدی است. ابزارهای متنوعی برای این منظور وجود دارد. از جمله:

Google Keyword Planner

از مهمترین ابزارها در انتخاب کلمات کلیدی Google Keyword Planner است. برای اینکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید نیاز به یک اکانت گوگل ادز دارید که به سادگی قابل ساخت است. کیورد پلنر حجم عظیمی از داده ها را درباره کلمات کلیدی مورد نظر شما در اختیارتان قرار می دهد.

Google Trends

ابزار دیگر Google Trends است. گوگل ترندز ابزاری است که به شما امکان بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی و روند این جستجو ها را در طول زمان می دهد. همچنین به وسیله این ابزار می توانید میزان جستجوی کلمات مختلف را با هم مقایسه کنید که این امکان، نقش مهمی در تعیین استراتژی محتوایی مورد نظر شما خواهد داشت.

KWfinder

ابزار مهم دیگر KWfinder است. این ابزار قدرتمند نیز اطلاعات بسیار مفیدی درباره­ی کلمات کلیدی در اختیار کاربران قرار می دهد. نکته مهم در این ابزار این است که به شما در یافتن کلمات long tail که رقابت کمتری در آنها وجود دارد و در عین حال میزان جستجوی بالایی دارد کمک می کند. برای استفاده از این ابزار باید اکانت آن را خریداری کنید، اما می توانید با ثبت نام در آن 10 روز به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

Ahref

یکی دیگر از ابزارهای مهم و جامع در سئو ahref است. این ابزار در زمینه های مختلف بهبود سئو و تحلیل وضعیت خود و رقبا برای شما کارایی دارد. Ahref شش ابزار مختلف دارد که هر یک از این ابزار به شما در کاربردهای تحلیل رقبا (Competitive Analysis) ، جستجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) ، جستجوی بکلینک ها (Backlink Reasearch) ، بررسی محتوا (Content Research) ، بررسی رتبه سایت ها (Rank Tracking) و نظارت بر وبسایت (Web Monitoring) کمک می کند. یکی از مهمترین کاربردهای ahref تحلیل رقبا با استفاده از ابزارهای آن است. لازم به ذکر است برای بهره گیری از امکانات Ahref نیاز به تهیه اکانت دارید. این ابزار بدون شک پاسخگوی بسیاری از نیاز های شما در فرآیند سئو خواهد بود.

ابزار تجزیه و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ

تحلیل دقیق و تصمیم گیری بر اساس اطلاعات صحیح، نکته کلیدی در حرکت در مسیر درست است. در دیجیتال مارکتینگ هم توجه به این امر ضروری است. بنابراین استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگی که به شما در تحلیل داده ها کمک کنند لازم است.

مهمترین ابزار تحلیلی در دیجیتال مارکتینگ گوگل آنالیتیکس است. این ابزار قدرتمند که به صورت رایگان توسط گوگل ارائه می شود، اطلاعات مفیدی درباره ترافیک ورودی به سایت در اختیار شما قرار می دهد.

راتین5

بسیاری از افراد تنها برای بررسی بازدید ها از آنالیتیکس استفاده می کنند، اما آنالیتیکس امکاناتی بسیار گسترده تر از نمایش بازدید دارد. تعداد کسانی که سایت شما را دیده اند، اینکه از چه مسیری وارد سایت شما شده اند، میزان باقی ماندن آنها در صفحات چقدر است، در چه ساعاتی از روز بیشتر از سایت شما دیدن شده، چه صفحات بازدید بیشتری گرفته اند، نرخ پرش (Bounce Rate) و … از جمله اطلاعاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد.

ابزارهای مدیریت شبکه اجتماعی

شبکه های اجتماعی بخش مهم دیگر از دیجیتال مارکتینگ است. تعداد زیادی ابزار دیجیتال مارکتینگ برای مدیریت شبکه های اجتماعی وجود دارد که چند مورد از آنها را معرفی می کنیم.

Buffer

یکی از این ابزار ها Buffer است. این وبسایت و اپلیکیشن در ایران بیشتر در مدیریت شبکه اجتماعی اینستاگرام به کار می رود، اما قابلیت مدیریت فیس بوک، لینکداین، توییتر، پینترست و گوگل پلاس را نیز به شما می دهد. شما به کمک این سایت می توانید پست های شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید و پست های زمان بندی شده در هر شبکه قرار دهید. نکته جالب توجه این است در این سایت می توانید یک پست را در شبکه های اجتماعی مختلف، در زمان های متفاوت زمان بندی کنید که این موضوع باعث می شود برای کاربران مشترکتان در یک زمان، یک مطلب خاص تکرار نشود.

نوین هاب

ابزار کاربردی دیگر در مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب است. سایت نوین هاب توسط متخصصان کشورمان طراحی شده و امکانات خوبی در مدیریت شبکه های اجتماعی، پست های زمان بندی شده، مدیریت کامنت ها و … برای شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر، آپارات، یوتیوب، لینکدین و … در اختیار کاربران قرار می دهد.

گوگل ادز ابزار تبلیغات کلیکی (CPC)

در کنار همه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، گوگل ادز از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. گوگل ادز مهمترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات کلیکی (CPC) است. این ابزار به شما کمک می کند محصول یا خدمت خود را در موتور جستجوی گوگل و سایت های وابسته به آن بازاریابی کنید. گوگل ادز همچنین این امکان را فراهم می کند که تبلیغ خود را به شکلی هدفمند در گوگل نمایش دهید. این ابزار قدرتمند، هزینه را بر اساس هر کلیک و یا دیده شدن (برای ویدئو ها) محاسبه می کند.

راتین6

گوگل ادز به چه میزان در دیجیتال مارکتینگ موثر است؟

بسته به رقابت موجود در کلمات کلیدی مورد نظر شما و ارتباط آن کلمه کلیدی با کسب و کار شما، تبلیغات گوگل می تواند اثربخشی متفاوتی داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده، اگر در انتخاب کلمات کلیدی، Max CPC ، مخاطب هدف و غیره دقت لازم را داشته باشید، نتیجه بسیار خوبی از گوگل ادز خواهید گرفت، به شکلی که اثر آن را به شکلی بسیار ملموس تر از سایر المان های دیجیتال مارکتینگ حس کنید.

آیا گوگل ادز تاثیری در سئو دارد؟

تبلیغات کلیکی گوگل بر اساس هزینه پرداختی شما صورت می گیرد. این نوع تبلیغات تاثیر مستقیمی در سئوی سایت شما ندارد، اما با توجه به جذب کاربر و ترافیک برای شما، در اعتبار و رتبه سایت شما در موتور جستجوی گوگل و نیز در برندینگ اثرگذار است.

ابزار دیجیتال مارکتینگ برای مدیریت پروژه

با گسترده تر شدن فعالیت ها و افزایش تعداد پروژه ها، مدیریت امور می تواند به کاری طاقت فرسا تبدیل شود. برای مدیریت پروژه ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما در مدیریت تسک ها کمک می کند. در این بخش به معرفی دو اپلیکیشن پرکاربرد در این زمینه می پردازیم.

ترلو

ترلو یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریت پروژه ها است. این نرم افزار به شما کمک می کند به امور خود نظم ببخشید و نیز بتوانید در کارهای تیمی هماهنگی ها و تقسیم وظایف را به خوبی انجام دهید. نکته مهم در ترلو این است که به کمک این اپلیکیشن می توانید مدیریت پروژه های مختلف را انجام دهید.

محیط این اپلیکیشن از سه بخش لیست، برد و کارت تشکیل شده است. در ترلو قابلیت هایی نظیر ایجاد کامنت برای هر کارت، امکان انجام نظرسنجی، تخصیص هر کارت به یک فرد، قابلیت قرار دادن لینک و عکس، امکان ایجاد تقویم کاری و … وجود دارد.

تسکولو

تسکولو دیگر نرم افزار مدیریت پروژه است. این نرم افزار توسط مهندسان کشورمان طراحی شده و  می تواند به شما در مدیریت پروژه ها و همکاری تیم ها به صورت آنلاین کمک کند. تسکولو امکان اولویت بندی کارها را برای شما فراهم کرده و کمک می کند یک تیم به بهترین شکل با هم در تعامل باشد.

کلام آخر

همانطور که در بالا بیان شد، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شامل بخش های مختلفی است. ابزارها نقش بسیار مهمی در انجام امور هر در بخش ایفا می کنند. بنابراین شناسایی این ابزارها و نحوه عملکرد آنها به شما در حصول نتیجه مطلوب کمک زیادی می کند. ما در این مقاله سعی کردیم چند نمونه ابزار دیجیتال مارکتینگ پر کاربرد را به طور مختصر معرفی کنیم. امیدواریم استفاده از این ابزار ها مسیر شما را در جهت رسیدن به اهداف پیش رو تسهیل کند. از توجه شما سپاسگزاریم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.