تجربه شیرین زیارت مشهد مقدس در نوروز 99

 امروز قصد داریم تا سری به این شهر زیبا و مذهبی بزنیم و یک دل سیر، زیارت کنیم. برای مقایسه اطلاعات کامل هتل های مشهد و رزرو آنلاین اینجا را کلیک کنید.

مشهد، نگهبان گوهر هشتم ولایت

بهتر است قبل از هر چیزی، از آب و هوای این شهر شروع کنیم؛ مشهد هم آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و هم گرم و خشک. این تغییر آب و هوایی به شرایط جوی و فصلی مشهد بزرگ بستگی دارد. این شهر با حضور هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، صدها سال است رنگ و بویی عرفانی به خود گرفته و دل بسیاری را هر فصل، دلتنگ زیارت و زدودن غبار از دل در حرم امن حضرت امام رضا (ع) کرده است. برای حس اطمینانی که در میان مسافران مشهد دیده می شود، یک استشهادیه تاریخی از روزگاران حیات مبارک آن حضرت وجود دارد؛ تقریبا همه می دانند که نام امام رضا (ع) با نام ضامن آهو الفت پیدا کرده است.

این نام گذاری بی حکمت با حضرت امام رضا (ع) نیست؛ روزی شکارچی خراسانی، آهویی را به دام انداخت و آهو بسیار بی تابی می کرد. در آن لحظه امام رضا (ع) در حال گذر از آن نقطه بود که متوجه بی تابی آهو شد و از آن جا که حضرت به زبان حیوانات علم داشتند، فهمیدند که آن آهو نوزادی دارد و باید به فرزند خود شیر دهد و به همین خاطر بی تاب است. امام رضا (ع) شفاعت آهو را به شکارچی کرد و از او (به شرط برگشتن آهو) خواستند تا آهو را آزاد کند. چنین شد. آهو رفت و بعد از مدتی برگشت. شکارچی در حیرت بود که این آهوی وحشی چه طور به دامی که از آن گریخته، برگشته است! اصل ماجرا را از حضرت جویا شد و حضرت به او، آن چه را که اتفاق افتاده بود فرمودند. شکارچی بعد از شنیدن این داستان، آهو را رها کرد تا به کانون خانواده اش برگردد. بله! مشهد به خاطر وجود چنین اولیای الهی است که تا این حد دلربا و آرامش بخش است. 

الی گشت1

در لینک زیر می توانید بلیط هواپیما مشهد را با اطمینان و بصورت آنلاین رزرو نمایید:

https://www.eligasht.com/ticket/بلیط-هواپیما-مشهد/

مشهد، قطب مذهبی ایران 

چند سال پیش، بعد از مهم ترین شهرهای اسلامی جهان مانند مکه و مدینه، از طرف سازمان IQNA، به عنوان یکی از پایتخت های جهان اسلام انتخاب شد؛ این انتخاب بی دلیل نبوده است. مشهد، شهری همیشه پویا و در حال پیشرفت بوده است. صنعت کشاورزی و چرم که از دیرباز با ارائه محصولاتی مانند چرم و زعفران درجه یک، در جهان پیشتاز بوده و تا به امروز کسی نتوانسته با این شهر در زمینه های نامبرده رقابت کند.

گرچه مشهد مقدس، تنها به فعالیت در این صنایع اکتفا نکرده و در سال های پیشین با ساخت مراکز خرید تجاری معتبر و به روز، سرآمد شهرهای بزرگ ایران شده است و با شهرهایی مانند تهران در حال رقابتی تنگاتنگ است. منطقه کوهسنگی این شهر نیز با ساختاری متفاوت از یک پارک طبیعی، توانسته الگوی بسیاری از شهرهایی شود که سرمایه ای طبیعی از طبیعت دارند، اما تا به امروز توانسته اند به سامان دهی آن بپردازند. بازار مشهد، از یک وجه سنتی و ویژه برخوردار بوده است و صدها سال است که شاهرگ تجاری جاده ابریشم در ایران به حساب می آید و اکنون مشهد با ساختن بازارهای بروز و متعدد، فضایی بی نظیر را برای تجارت در خود ایجاد کرده است.  

الی گشت2

هنر کهن در شهر مشهد

بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی، مشهد را به عنوان پایتخت موسیقی مقامی می شناسند و معتقدند که این شهر نقش بسزایی را در ساخت و فراهم کردن وجوه مختلف موسیقی ایرانی داشته است. از قطعه ی نوایی و داغ لیلی گرفته تا قطعات سوزان تر در وصف پیامبر و ائمه اطهار در موسیقی این شهر، نشان می دهد که موسیقی خراسان، گنجایش هر موضوعی را دارد و می تواند به طور خلاصه، در مورد هر موضوعی، دستگاهی را از دل دستگاه های مقامی خود به دنیا بیاورد.

اما هنر در مشهد و در منطقه خراسان تنها به موسیقی ختم نمی شود. فرش مشهد یکی از معروف ترین محصولات این شهر کهن است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شناخته شده است. استفاده از رنگ های طبیعی که در طبیعت یافت می شود و استفاده از الیافی سنتی و ریشه دار در فرش های این شهر، خود به خود، فرش این شهر را به یک برند جهانی تبدیل کرده است. یکی از گردشگران خارجی که شیفته فرش مشهد شده بود و هر ساله برای خرید آن به این شهر می آمد می گفت: « نمی دانم چرا هر چه فرش مشهد بیشتر شسته می شود، رنگ آن پر رنگ تر و زیباتر می شود؟! » درست است! این اعجاز تنها به این دلیل است که از رنگ های طبیعی در تار و پود فرش مشهد استفاده می شود و هر چه بیش تر شسته شود، بیش تر نمود پیدا می کند. شهری مانند مشهد را نباید گشت، باید آن را کشف کرد! همچنین برای مشاهده اطلاعات و رزرو آنلاین تور مشهد اینجا را کلیک کنید.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.