گروه بورس - هدیه لطفی: بلوک 100 درصدی سهام شرکت هواپیمایی ایران ایرتور سرانجام روز گذشته به فروش رفت.

به گزارش خبرنگار ما، پس از گذشت ۷ روز کاری از عرضه بلوک ایران ایرتور در بازار سوم فرابورس و تداوم رقابت بر خرید سهام مزبور، سرانجام روز گذشته این ماراتن خاتمه یافت و تعاونی کارکنان هواپیماسازی ایران «هسا»، موفق به خرید این سهام شد.
یادآور می‌شود بلوک 100 درصدی سهام هواپیمایی ایران‌ ایرتور در 25 بهمن‌ماه سال‌جاری به قیمت پایه هر سهم یک هزار ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شده بود، که پس از چندین روز رقابت، هر سهم تا قیمت 70 هزار و 880 ریال رشد کرد و سرانجام در نرخ 70 هزار و 880 ریال معامله شد.


هفته‌ای با دو عرضه اولیه
از سوی دیگر بازار فرابورس در طول هفته جاری عرضه اولیه سهام دو شرکت فولاد آلیاژی و روان فن‌آوران را در پیش روی دارد.
بر این اساس، امروز 10 درصد معادل 4 میلیون سهم از سهام شرکت فولاد آلیاژی یزد برای اولین بار و با نماد «فولای» در بازار فربورس عرضه می‌شود.
همچنین عرضه اولیه سهام شرکت مهندسی روان فن‌آور نیز دهم اسفندماه سال جاری در نظر گرفته شده است. بر این اساس در روز سه‌شنبه ۱۰ درصد از سهام شرکت روان فن‌آور در بازار اول فرابورس عرضه می‌شود.
یادآور می‌شود کارگزار عرضه‌کننده سهام مزبور، شرکت آرمون بورس است و همچنین سهمیه خرید هر کارگزاری 15 هزار سهم در نظر گرفته شده است.





بازار بر مدار رشد
بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را طبق روال هفته گذشته، در شرایط مثبت آغاز کرد.
در این روز بیش از ۷ میلیون و ۴۶۸ هزار سهم در میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات فرابورس به رقم ۱۰۴ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال رسید.
شرکت همراه اول با حجم معاملاتی یک میلیون و 405 هزار سهم، حدود 59 درصد از ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد.
از سوی دیگر نماد معاملاتی بیمه دی عنوان پرمعامله‌ترین سهم دیروز را کسب کرد. هر سهم «ودی» در این بازار با ۲۸ صدم درصد افزایش به قیمت دو هزار و ۱۷۹ ریال رسید و در مجموع یک میلیون و ۴۰۷ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل سه میلیارد و ۴۲ میلیون ریال روانه بازار کرد. همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی بالاست، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، کویرتایر، تجارت الکترونیک پارسیان و سبحان‌دارو با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.
این در حالی است که نمادهای مرجان‌کار، عمران و توسعه شاهد و لیزینگ ایرانیان به همراه تمام گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن با کاهش قیمت مواجه شدند.
هر سهم «وایران» در این روز با ۷۹/۳ درصد افت، بیشترین درصد کاهش قیمت را به خود اختصاص داد.
همچنین گواهی‌های تسهیلات مسکن دوره‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن‌ماه نیز هر کدام به ترتیب 84/2 درصد، 75/3 درصد، 46/3 درصد، 23/3 درصد و 61/3 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.
در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته سه گواهی سپرده سعدی، مشارکت توسعه و سپرده بانک کشاورزی معامله شدند.
بر این اساس دیروز 74 هزار و 840 برگه از اوراق بانک کشاورزی به ارزش 74 میلیارد و 840 میلیون ریال و تعداد دو هزار و 66 برگه از اوراق مشارکت توسعه به ارزش
دو میلیارد و ۶۹ میلیون ریال و تعداد ۸۰ برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش ۸۰ میلیون ریال معامله شد.