دنیای اقتصاد، اصفهان: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی اصفهان (اگروت ۲۰۱۶) که از ۱۱ تا ۱۴بهمن در اصفهان برپا بود، در حالی پایان یافت که علاوه‌بر ۱۲۴ مشارکت‌کننده داخلی مطرح از استان‌های مختلف، شرکت‌هایی نیز از کشورهای ترکیه، بحرین، هلند و عراق به صورت مستقیم در آن حضور یافتند. حرف مشترک همه این مشارکت‌کنندگان، فرصت طلایی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها و شروع فصل همکاری‌های جدید اقتصادی بود.

مدیر فروش یک شرکت صنعتی از ترکیه در این نمایشگاه گفت: این شرکت تا سال ۲۰۱۱ سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن محصولات گلخانه به ایران صادر می‌کرد که متاسفانه این صادرات متوقف شد. منیژه توکیل تصریح کرد: با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها قصد داریم بازار خود را در ایران گسترش دهیم و برنامه ما این است که حداقل ۳۵ درصد بازار ایران را در اختیار بگیریم. این مدیر صنعتی افزود: با توجه به بر هم خوردن رابطه ترکیه و روسیه، بازار خود را در روسیه از دست داده‌ایم و به همین دلیل بیشتر بر بازار ایران تمرکز خواهیم کرد. وی ادامه داد: خوشبختانه سطح کیفی نمایشگاه بسیار بالاتر از انتظار ما بود و ما به دنبال شرکایی هستیم که بتوانند محصولات ما را به دست همه کشاورزان برسانند، چرا که تصور می‌کنیم اکنون بهترین زمان برای همکاری با ایران است.

وی اظهار کرد: این شرکت ۶۰ سال پیش در ترکیه تاسیس شد و در ابتدا تنها ورق‌ها و لوله‌های پی وی سی تولید می‌کرد، اما اکنون در زمینه گلخانه داری فعالیت می‌کند و در استانبول و اطراف آن ۵ کارخانه و ۴۰۰ نفر کارمند دارد. همچنین مدیر منطقه خاورمیانه یک شرکت هلندی از مشارکت‌کنندگان خارجی این نمایشگاه گفت: با رفع تحریم‌ها اکنون بهترین زمان برای شروع همکاری است. اِپون دن برینک، ضمن ارزیابی مثبت سطح کیفی نمایشگاه اصفهان و رضایت از حجم بازدیدکنندگان متخصص اظهار کرد: این شرکت، ۱۳۰ سال پیش تاسیس شده و اکنون بیش از ۳۰ هزار نوع محصول با رویکرد حفاظت از محصولات باغی تولید می‌کند که این محصولات تمام فرآیندهای کاشت گلخانه‌ای، ادوات و اقلام لازم مربوط به گلخانه و گلخانه داری را پوشش می‌دهند. وی ادامه داد: این برند در ابتدا ۸ شعبه در هلند داشت، اما اکنون شعبه‌های آن در کل اروپا، مکزیک، ترکیه و استرالیا فعال است و برنامه این شرکت برای سال آینده راه‌اندازی شعبه در روسیه، ژاپن و پس از آن ایران است. در ادامه مدیرعامل یک شرکت عراقی که در زمینه تولید انواع کودهای شیمیایی، فعالیت می‌کند نیز هدف از شرکت در این نمایشگاه را حضور قوی‌تر در بازار ایران و جذب نمایندگی اعلام کرد و گفت: اکنون ۲ کشور ایران و عراق بهترین گزینه صادرات و واردات برای هم به‌شمار می‌آیند.