ترانزیت نفتی روی خط صعود

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ۵۲ میلیون تن انواع کالا و افزایش چشمگیر ترانزیت و صادرات نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی ۱۰ ماه سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با اعلام خبر پهلوگیری ۳۳۰۰ فروند انواع شناور در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری گفت: در ۱۰ ماه اخیر، ۲۵۲۵ فروند شناور بالای یکهزار تن و ۷۷۵ فروند شناور زیر یکهزار تن در اسکله‌های ۴۰ گانه این بندر پهلو گرفتند. ایدنی ادامه داد: در این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در بندر شهید رجایی به‌عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید.

تخلیه و بارگیری 52 میلیون تن کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۱۰ ماه سال جاری اظهار کرد: در این مدت، در مجموع ۵۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۴۴ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۳۲ میلیون و ۸۶۹هزار و ۵۲۷ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۹میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۱۷تن آن مربوط به مواد نفتی بوده است.


صادرات ۵ میلیون تن کالای نفتی

وی افزود: از ابتدای سال جاری، 4 میلیون و 948 هزار و 368 تن مواد نفتی از طریق بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد که 18درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.


رشد 44 درصدی ترانزیت نفتی

این مقام مسوول گفت: بیش از ۶۸۵ هزار و ۷۴۵ تن انواع فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد افزایش داشته است. ایدنی همچنین از واردات یک میلیون و ۸۵۲هزار و ۵۶تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس (بخش نفتی بندر شهید رجایی) به داخل کشور و کاپوتاژ ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۴۷۳ تن از این‌گونه کالاها طی سال جاری خبر داد.


صدور ۱۹ میلیون تن کالای غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را 19 میلیون و 304 هزار و 308 تن اعلام کرد. وی گفت: مواد پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد معدنی و صنعتی، فلزات، سنگ‌آهن و صنایع دستی از کالاهای غیرنفتی صادراتی است.


کاهش 28 درصدی واردات غیرنفتی

به گفته ایدنی، ۷ میلیون و۷۳۲ هزار و ۵۵۳ تن از چنین کالاهایی در مدت یاد شده، وارد بندر شهید رجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.


ترانشیپ غیرنفتی به مرز یک میلیون تن رسید

وی از کاپوتاژ 186 هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال‌جاری، ترانشیپ 935 هزار و 854 تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.


ترانزیت 6/ 3 میلیون تن کالای غیرنفتی

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در این مدت، ۳ میلیون و۶۳۶ هزار و ۸۵۰ تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد. براساس این گزارش، نفت کوره، مازوت، مس، گوگرد، مواد معدنی، آهن آلات، روغن خوراکی، ریل، گندم و گندله آهن از مواد نفتی و غیرنفتی است که در مسیر انتقال از آسیای میانه به اروپای شرقی و جنوب شرق آسیا از طریق ایران ترانزیت می‌شود.