نقش تعاونی‌های مرزنشین در پساتحریم

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به ۳۷ میلیون دلار صادرات تعاونی‏های مرزنشین در ۶ ماه نخست امسال بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت صادراتی این تعاونی‏ها در پساتحریم تاکید کرد. هوشمند صفایی با بیان اینکه ۲۳ تعاونی مرزنشین فعال در استان وجود دارد، اظهارکرد: سال گذشته این تعاونی‏ها ۹۲ میلیون دلار صادرات داشته‏اند که درصدد هستیم این میزان در سال آینده افزایش یابد.

وی افزود: با این هدف جلساتی بین تعاونی‏های مرزنشین، اتحادیه‏های کشاورزان و اتحادیه‏ آبزی‏پروران برگزار کردیم و با توجه به اینکه تعاونی‏های مرزنشین از امتیاز انجام واردات معادل صادرات بدون پرداخت حق گمرک برخوردار هستند، باید از فرصت به وجودآمده نهایت استفاده را کرد. صفایی با توجه به موقعیت کنونی و رفع تحریم‏ها خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‏کنیم که تعاونی‏های مرزنشین، اتحادیه‏های آبزی‏پروری و اتحادیه‏های کشاورزی نقش فعال‌تری در صادرات ایفا کنند و با توجه به بازشدن ال‏سی و تلاش ما در پرداخت تسهیلات، صادرات بیشتری در سال‏های آینده خواهیم داشت.

وی مهم‌ترین مشکل تعاونی‏های مرزنشین را کمبود نقدینگی دانست و اعلام کرد: از اواخر بهمن‏ تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده اعتباری از وزارتخانه به معاونت تعاون استان‏ها تخصیص داده می‏شود که با توجه به نرخ بیکاری و جمعیت استان، سهم خوزستان از این اعتبارات حدود ۷تا ۱۰ میلیارد تومان برآورد می‏شود. این موضوع می‏تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند. صفایی با اشاره به اینکه تفاهم‏نامه تشکیل تعاونی‏های توسعه عمران روستایی نیز به‏تازگی ابلاغ شده است، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و گسترش حواشی مقرر شد در روستاهایی با جمعیت بالای ۲۵ خانوار، تعاونی‏های توسعه و عمران روستایی تشکیل شود. وی درخصوص محل اعتبارات تشکیل تعاونی‏های توسعه و عمران روستایی گفت: صندوق کارآفرینی امید این اعتبارات را تامین می‏کند و تاکنون ۵ جلسه با مدیرکل امور روستایی و رئیس صندوق کارآفرینی امید برگزار شده است تا در هر شهرستان دو تعاونی برای روستاهایی با بیش از ۲۵ خانوار تشکیل شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه نرخ سود وام‏ها به تعاونی‏های فوق، صفر تا ۳ درصد از طریق صندوق کارآفرینی امید است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ دو شهرستان شادگان و دشت آزادگان را برای تشکیل تعاونی‏های توسعه و عمران شهرستان هدف‌گذاری کرده‏ایم و همچنین به‏محض ابلاغ اعتبارات اقدام به تشکیل تعاون عمران روستایی برای کل روستاهای بالای ۲۵ خانوار استان خواهیم کرد.