رشد 63 درصدی واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: طی حکمی از سوی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، سیدمرتضی نیرومند اسکویی به‌عنوان مدیرعامل جدید شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی معرفی شد. در مراسمی که با حضور معاون عمرانی و ‌مدیرکل استان‌ها و امور مجلس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد از زحمات محمدعلی عسگری مدیرعامل پیشین این شرکت قدردانی و مدیرعامل جدید معرفی شد. در آغاز این مراسم، محمدعلی عسگری با ارائه گزارشی از وضعیت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی، ‌گفت:‌ همکاران این شرکت در سال‌های گذشته همواره سعی کرده‌اند تا در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. وی گفت: واگذاری در شهرک‌های صنعتی این استان طی نیمه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 63 درصد افزایش یافته و از این لحاظ این استان با استان‌های اصفهان و شیراز در حال رقابت است.

وی افزود: ۴/ ۱۹هکتار واگذاری شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در نیمه نخست سال ۹۳ به ۵/ ۳۰ هکتار در نیمه نخست سال‌جاری رسیده است. عسگری اظهار کرد: این در حالی است که تعداد شهرک‌های صنعتی در استان‌های اصفهان و شیراز به ترتیب با ۷۳ و ۶۸ شهرک از تعداد شهرک‌های آذربایجان شرقی با ۵۴ شهرک مصوب، بیشتر است. وی گفت: از ۵۴ شهرک صنعتی استان، ۲۰ شهرک در ۳۰ سال گذشته احداث شده است. وی در ادامه به حمایت‌های استاندار از فعالیت‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: با حمایت استانداری در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرک‌های صنعتی اختصاص یافت که در مقایسه با اعتبارات سایر استان‌ها در ردیف نخست قرار داشت.


راه‌اندازی ۶ شهرک صنعتی جدید

مدیرعامل پیشین شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 6 شهرک صنعتی جدید در نیمه نخست سال جاری در مناطق مختلف این استان راه‌اندازی شده است، افزود: شهرک صنعتی شماره 2 میانه، شهرک صنعتی ترکمنچای، شهرک صنعتی چاراویماق، شهرک صنعتی زنوز، شهرک صنعتی هادی شهر و شهرک صنعتی مرند 2 با 600 هکتار اکنون آماده واگذاری است. وی گفت: این شهرک‌های صنعتی به‌دلیل پراکندگی در شهرستان‌های محروم به‌منظور توسعه متوازن استان پذیرای سرمایه‌گذاران خواهند بود. عسگری افزود: از لحاظ تعداد شهرک‌های صنعتی، آذربایجان شرقی بین 6 استان کشور قرار دارد.


معرفی صنعتگران برای دریافت تسهیلات

مدیرعامل پیشین شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اضافه کرد: علاوه‌بر تفاهم‌نامه تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد ریالی شهرک‌های صنعتی کشور با بانک صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز با بانک سینا برای اعطای سرمایه در گردش به صنعتگران این استان، تفاهم‌نامه منعقد کرده است. وی اظهار کرد: ۳/ ۶ درصد از مجموع شهرک‌های صنعتی در آذربایجان شرقی قرار دارند و سرمایه‌گذاران این استان باید به همین نسبت یا بیشتر از تسهیلات دولتی کشور بهره‌مند شوند.


صنعت، محور توسعه استان

عسگری در ادامه یادآور شد: صنعت اصلی‌ترین محور توسعه استان بوده اما این بخش نیازمند حمایت است. وی افزود: آذربایجان شرقی به‌عنوان قطب صنعتی کشور، نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد اما حدود 20 درصد از صنایع موجود در این استان غیرفعال است. وی گفت: تزریق سرمایه در گردش و تسهیل در قوانین با اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به‌عنوان بخشی از اقدامات حمایتی دولت آینده روشنی را برای صنایع این استان رقم می‌زند. وی یادآور شد: 50 هزار نفر در 1800 واحد صنعتی مستقر در این شهرک‌ها اشتغال دارند.


افزایش جهشی در تحقق منابع داخلی

مدیر پیشین شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: تحقق منابع داخلی در شهرک‌های صنعتی این استان طی چهار سال گذشته افزایش جهشی داشته است. عسگری افزود: در سال ۱۳۹۰ تحقق منابع داخلی این شرکت شامل حق بهره‌برداری، حق انشعاب، حق امتیاز و حق اجاره در حدود ۱۴۰ میلیارد ریال بود و این میزان در سال گذشته به ۵۰۰ میلیارد ریال رسید. به گفته وی امسال با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، برنامه‌ریزی برای تحقق منابع داخلی در حدود ۸۵۰ میلیارد ریال است و بودجه ملی هم درصورت تحقق ۴۰ میلیارد ریال خواهد بود.


اتصال پساب ۷۵ درصد صنایع به تصفیه‌خانه

مدیر پیشین شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ادامه داد: 9 تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی فعال است که پساب 75 درصد از واحدهای تولیدی را تصفیه می‌کنند. وی افزود: به‌منظور توجه به مسائل زیست محیطی در هر شهرکی که روزانه 100 مترمکعب پساب تولید شود، آماده احداث تصفیه‌خانه فاضلاب هستیم. وی گفت: استفاده مجدد از پساب واحدهای تولیدی و آب شبکه‌های فاضلاب از دیگر سیاست‌های زیست محیطی این شرکت به شمار می‌رود و این موضوع تاکنون در شهرک صنعتی شهید سیلمی میسر شده است.

مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌ شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه خوشبختانه در دولت تدبیر و امید فضای مساعدی برای سرمایه‌گذاری حاکم شده است، گفت: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سرمایه‌گذارانی که برای ایجاد واحد تولیدی به استان مراجعه می‌کنند به نحو احسن پذیرش شده و زمین مورد نظر آنها را تامین کنیم. سیدمرتضی نیرومند اسکویی از همه مدیران استانی درخواست کرد تا به‌منظور حمایت از صنایع و تامین و ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک های صنعتی همیار شرکت شهرک‌های صنعتی باشند. وی اعلام کرد: موفقیت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی مستلزم تحقق بودجه‌های استانی و همچنین منابع داخلی شرکت است که امید داریم همه مدیران در این خصوص کمک‌رسان ما باشند. وی با اشاره به جلسات مکرر خود با استاندار آذربایجان شرقی و تیم اقتصادی وی افزود: توجه ویژه به دستورهای استاندار در خصوص جلب رضایت صنعتگران و تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار خواهد گرفت.