گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: با فعال کردن طرح‌های راکد در منطقه، صادرات محصولات تولیدی این منطقه از ۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۴۰ میلیون دلار در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۴ رسیده است.

رضا مسرور با تشریح اقدامات انجام شده در منطقه آزاد انزلی برای افزایش صادرات گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا یک واحد تولیدی به‌تنهایی اقدام به صادرات نمی‌کند، بلکه از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات این کار انجام می‌گیرد، بر این اساس اولین شرکت مدیریت صادرات کشور در این منطقه راه‌اندازی شد و دومین شرکت مدیریت صادرات هم در مرحله اخذ مجوز است. وی با اشاره به اهمیت تطابق استانداردها در صادرات کالا گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ما کالاهایی را تولید می‌کنند که به‌دلیل عدم تطابق استانداردها قابلیت صادرات به روسیه را ندارد به همین دلیل قرار است رئیس اداره استاندارد روسیه به این منطقه سفر داشته باشد تا با تطابق استانداردها بتوانیم صادرات بیشتری به این کشور داشته باشیم. مسرور در ادامه به صدور ۱۱۲۵ مجوز فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه اشاره کرد و گفت: این مجوزها با رشد ۶۴ درصدی در مقایسه با سال قبل همراه بوده، همچنین تعداد شرکت‌های ثبت شده در ۱۱ ماه امسال ۳۰۲ شرکت بوده که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال قبل دارد. مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به تفاوت‌های منطقه آزاد انزلی با مناطق آزاد دیگر گفت: اولین تفاوت منطقه آزاد انزلی با دیگر مناطق آزاد این است که در این منطقه فروش دارایی نداریم و آمار فروش از این لحاظ بسیار کمتر از مناطق دیگر است، زیرا زمین چندانی در این منطقه وجود ندارد و دومین فرق نیز این است که منطقه آزاد انزلی در مسیر کالاهای لوکس که خود یکی از مهم‌ترین عوامل درآمدزایی مناطق آزاد هستند قرار ندارد و باید از دیگر ظرفیت‌ها برای درآمدزایی استفاده کرد که در همین رابطه با فعال‌کردن ظرفیت‌های دیگر ما توانستیم یک جهش درآمدی را طی دو سال گذشته ایجاد کنیم.

وی در خصوص مذاکرات با هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: در رفت‌وآمد هیات‌های تجاری مختلفی که از سراسر جهان به این مناطق می‌آمدند در برخی موارد تفاهم‌های خوبی صورت گرفت به عنوان مثال در طرح مجتمع تجاری و بندری کاسپین سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری از طرف یکی از کشورهای خارجی صورت گرفته که امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ سال آینده قرار‌داد آن به صورت رسمی عقد شود. وی سیاست‌های منطقه آزاد را مبنی بر ایجاد زیرساخت، درآمد‌زایی و افزایش صادرات منطقه آزاد برشمرد و اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح‌های عمرانی از محل درآمدهایی که از طریق جهش چند برابری درآمدهای صادراتی طی دو سال گذشته حاصل شده است ۸۰ درصد هزینه‌ها روی فعالیت‌های عمرانی متمرکز شده و کمتر از ۲۰ درصد آن به هزینه‌های جاری تعلق یافته است. مسرور در ادامه با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها در مناطق آزاد گفت: مجتمع بندری کاسپین با ظرفیت ۱۵ میلیون تن و ۲۲ پست اسکله‌ رتبه دوم بزرگ‌ترین طرح مناطق آزاد کشور بعد از پل خلیج‌فارس را دارد. این طرح به‌دلیل نبود منابع مالی دو سال متوقف بود اما از اوایل سال ۹۲ بار دیگر کار را شروع کردیم. همچنین بخش خصوصی نیز با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی ساخت ۴ پست در این بندر را به عهده گرفته‌اند که امیدواریم تا پایان سال ۹۵ بهره برداری از چند پست این بندر را شاهد باشیم.