دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: سومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در کرمانشاه برگزار شد. سیدمحمود نوابی، معاون وزیر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، در این همایش که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، این استان را از لحاظ برگزاری همایش‌های روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به‌دلیل برگزارکردن سه همایش در ردیف استان‌های فعال ارزیابی کرد و افزود: درکشور یک استان تاکنون 5 همایش برگزار کرده و استان‌هایی هم هستند که هنوز هیچ همایشی به این منظور برگزار نکرده‌اند.

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز گفت: مصرف‌کننده باید نسبت به کالا و خدمتی که خریداری می‌کند و بابت آن پول می‌پردازد، آگاهی کامل داشته باشد و از طرف دیگر عرضه‌کنندگان نیز باید کالاها و خدمات خود را با مشخصات دقیق، کامل و درست به مصرف‌کنندگان معرفی کنند، به نحوی که مصرف‌کننده مشخصات دقیق کالا و خدمات را آن طور که هستند، بشناسد و با اطمینان خاطر اقدام به خرید و مصرف کند. رحیمی افزود: هدف ما پیشبرد نظام عرضه و تقاضا است که به همت دولت، به‌تدریج در حال شکل گرفتن است. این موضوع که باید در تولید و عرضه هر کالا و ارائه هر خدمت، کیفیت را مد نظر داشته باشیم امری بدیهی است و اصولا کیفی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و توزیعی باید در زمره اهداف اساسی ما باشد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این همایش با اشاره به موضوع قاچاق کالا گفت: قاچاق کالا به اقتصاد و مصرف‌کننده ضربه وارد می‌کند، به‌خصوص قاچاق مواد بهداشتی و غذایی که می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به جامعه بزند. حقیقی گفت: رعایت حقوق مصرف‌کننده حق‌الناس است و باید این حق را به‌طور کامل رعایت کنیم. تولیدکننده و توزیع‌کننده باید در چرخه تولید و توزیع، حق مصرف‌کننده را رعایت کنند. وی تاسیس سیتی‌سنترها و بازارهای چهارگانه در چهار نقطه استان را ضرورتی انکارناپذیر دانست و افزود: بدون تردید ایجاد تمهیداتی در این خصوص، اقدامات ارزنده‌ای در جهت رعایت و تضمین حقوق مصرف‌کنندگان است.

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این همایش به ۸ حقوق مصرف‌کننده که سازمان ملل آن را تعریف کرده است، اشاره و تصریح کرد: حق برخورداری از سلامت و ایمنی یکی از این حقوق است به این معنی که مصرف‌کننده اطمینان داشته باشد که کالایی که مصرف می‌کند به او آسیبی وارد نمی‌کند. کاشفی ادامه داد:‌ حق برخورداری از بازارهای رقابتی و ضدانحصاری و نیز لحاظ‌شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم‌گیری‌ها و حق جبران خسارت نیز از حقوق مصرف‌کنندگان هستند که سازمان ملل آن را برشمرده است. وی بحث آموزش و حق داشتن محیط‌زیست سالم را نیز مطرح و تاکید کرد: ‌یکی از مشکلات کشور ما در سال‌های آینده، بعد از بحران کم‌آبی موضوع محیط زیست خواهد بود از این‌رو باید طوری برنامه‌ریزی کرد که کالاهایی تولید شوند که به محیط‌زیست آسیب وارد نکنند. عبدالرضایاری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه نیز در این همایش اظهار کرد: دولت، بخش خصوصی و مصرف‌کننده سه بخش اصلی توسعه اقتصادی کشور هستند که هریک باید نقش خود را به درستی ایفا کنند تا به توسعه پایدار برسیم. وی ادامه داد: نقش دولت، سیاست‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ها است و بخش خصوصی و تولیدکنندگان نیز باید براساس دستورالعمل‌های دولت گام بردارند و در نهایت تولیدات آنها به دست مصرف‌کننده برسد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه افزود: در این بین دولت باید دستگیر بخش خصوصی و تولید باشد و امور را برای این بخش روان کند. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده کرمانشاه در پایان اظهار کرد: مردم و مصرف‌کنندگان به‌عنوان حلقه سوم معمولا در اکثر موارد وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند. در ادامه جهانبخش شکری، رئیس هیات مدیره مجتمع جهان فولادغرب با اشاره به اینکه اکنون تکنولوژی به جای همکاری با فیزیک نیروی انسانی با فکر و دانش کاربران سر و کار دارد، افزود: ضروری است که در بخش فنی واحدهای تولیدی به‌خصوص واحدهای سالمند تغییرات اساسی داده و تکنولوژی مدرن را جایگزین کنیم. وی گفت: اولین اثر بهره‌وری از ماشین‌آلات مدرن کاهش ضایعات، سرعت در ساخت و تولید محصول و بهره‌وری بهینه است که همگی عوامل تاثیرگذار در توان رقابتی یک واحد صنعتی هستند. رئیس هیات مدیره مجتمع جهان فولادغرب اعلام کرد: سرعت رشد صنایع به‌ویژه صنعت فولاد و توسعه آن در دهه‌های اخیر حاکی از آن است که کشورمان درحال گذر از یک اقتصاد نیمه صنعتی به یک اقتصاد صنعتی و مدرن است. توجه به تولید و بهره‌ور بودن آن می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به رشد و توسعه صنعتی آن را در مسیری صحیح و اصولی هدایت کند.

در این مراسم ۱۶واحد تولیدی و خدماتی شامل روژین تاک، خدمات کامپیوتری آواژنگ، کابل باختر، لوله و اتصالات ساختمانی اورامان غرب، جهان فولاد، آرد بیگلری، صنایع سیمان سامان، پایا بتن زاگرس، بهساز غذای زاگرس، رنگ‌سازان غرب، صنایع سیمان غرب، خوراک دام و طیور پارس غرب، خدمات موبایل خانه موبایل کرمانشاه، نمایندگی یاری شرکت سایپا، نمایندگی صدیقی صفایی شرکت سایپا و نمایندگی جلیلیان ایران‌خودرو تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کننده را دریافت کردند. تعدادی از مدیران و فعالان تشکل‌های خصوصی که حامی حقوق مصرف‌کننده بودند نیز تجلیل شدند.