دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری هر شهرستان استان تهیه می‌شود. جعفرصادق اسکندری اظهار کرد: با توجه به سیاست استان در زمینه معطوف کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی به حوزه صنعت، معدن و خدمات تجاری، سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری شهرستان‌ها در دو فاز مطالعاتی و تبیین تهیه می‌شود. اسکندری اظهار کرد: در فاز نخست ضمن بررسی اسناد بالادستی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سند ملی توسعه استان و مطالعات آمایش سرزمین، به تدوین وضع موجود صنعت، معدن و تجارت، اهداف و راهبردها و برنامه‌های توسعه‌ای به همراه اولویت‌های سرمایه‌گذاری هر شهرستان پرداخته می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: در فاز دوم نیز اسناد تدوین شده در جلسات تخصصی با حضور مسوولان سیاسی، اقتصادی و دانشگاهی شهرستان، با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، مورد بحث و بررسی نهایی قرار گرفته و برای اجرا ابلاغ می‌شود.وی اظهار کرد: در فاز نخست سند توسعه شهرستان‌های استان به پایان رسیده و در فاز دوم سند توسعه صنعتی، معدنی و تجاری شهرستان‌های خوی، میاندوآب و بوکان تبیین شده است. وی در ادامه افزود: سال گذشته ۸۶ طرح صنعتی و معدنی در استان به بهره‌برداری رسیده و به این طریق ۲۱۶۸ میلیارد ریال سرمایه به چرخه تولید وارد شده و ۱۲۵۷ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سال ۹۴ تعداد ۷۲ واحد راکد با اجرای طرح پایش و فعال‌سازی با سرمایه ۱۵۹۱ میلیارد ریال و ۲۱۰۱ فرصت شغلی وارد فاز تولید و فعالیت شده‌اند.اسکندری در ادامه از پیگیری تشکیل و راه‌اندازی ۱۷ انجمن تخصصی در بخش صنعت و معدن استان خبر داد و گفت: این انجمن‌ها شامل نساجی و پوشاک، مبلمان و صنایع چوب، سلولزی و کاغذ، محصولات شیمیایی، محصولاتی از لاستیک و پلاستیک، کانی غیرفلزی و مصالح ساختمانی هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اعلام کرد: به این منظور انجمن تخصصی جامعه کنترل کیفیت با ۷۰ عضو فعال شده و مجوز تاسیس انجمن تخصصی عایق‌های رطوبتی استان نیز از وزارت متبوع اخذ و در شرف تاسیس است. اسکندری افزود: تاسیس انجمن تخصصی صنایع همگن تولیدکنندگان فرش دستباف استان و صنایع همگن آسانسور و پله برقی و فعال‌سازی انجمن‌های تخصصی صنایع همگن، طراحی و مهندسی و صنایع غذایی استان نیز در حال پیگیری است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: برای توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی، ضمن شناسایی و اولویت‌بندی ۲۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری در نسخه‌های انگلیسی، ترکی استانبولی و فرانسه، از ۵۲ شرکت سرمایه‌گذار معتبر همچون بنیاد برکت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دعوت به عمل آمده است.