دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: سرپرست استانداری خوزستان بر لزوم مشارکت فعال سازمان‌ها و بانک‌های عامل در راه‌اندازی واحدهای صنعتی نیمه فعال، نیمه‌تمام و راکد استان تاکید کرد.فرج‌الله خبیر با اشاره به دستورالعملی که امسال از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به استان‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: این دستورالعمل استان‌ها را به راه‌اندازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیمه‌تمام، نیمه تعطیل و راکد مکلف کرده است که این موضوع برای خوزستان مهم است که با دقت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه جذب تسهیلاتی که به این منظور اعطا می‌شود، به شکوفایی و رونق اقتصادی استان کمک می‌کند، افزود: فرآیند اجرای این دستورالعمل تشریح شده است. در ابتدا باید یک کمیته بررسی متشکل از ۴ نفر پرونده واحدهایی را که در سامانه بهین‌یاب ثبت شده‌اند، مورد بررسی قرار
دهند.

خبیر با اشاره به اینکه نتایج مربوطه به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ارائه می‌شود، افزود: در این مرحله برای بانک‌ها نیز مدتی یک‌ماهه تعیین شده تا وضعیت ارائه تسهیلات به هر واحد تولیدی و صنعتی را بررسی کنند و چنانچه به هر دلیلی قادر به ارائه تسهیلات نیستند، دلایل خود را به صورت مکتوب به کمیته بررسی ارسال کنند.

وی گفت: راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی تعطیل و همچنین تکمیل واحدهای صنعتی نیمه‌تمام با پیشرفت بیش از 60درصد، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند و در این صورت است که قادر به پاسخگویی به متقاضیان کار در استان هستیم. سرپرست استانداری خوزستان درباره تسهیلاتی که به‌منظور راه‌اندازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ نیمه تمام، نیمه‌فعال و راکد ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: هر استانی که بتواند در این زمینه فعال‌تر عمل کند، سهم بهتری از این تسهیلات را جذب خواهد کرد.

خبیر با تاکید بر فعالیت جدی کمیته بررسی و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای راه‌اندازی واحدهای کوچک و بزرگ نیمه‌تمام، نیمه فعال و راکد و برگزاری جلسات مستمر کارگروه و کمیته بررسی در استان اعلام کرد: باید فرآیند اجرای دستورالعمل دولت درباره راه‌اندازی این واحدها به صورت مستمر پیگیری شود تا بتوانیم از شرایطی که در سطح ملی ایجاد شده است، برای کمک به رونق اقتصاد و تولید استان استفاده کنیم.

خبیر با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان با مشکل مواجه شده‌اند و برای ادامه تولید به نقدینگی احتیاج دارند، افزود: راه‌اندازی این‌گونه واحدها همان کمک به حفظ اشتغال است. همچنین برخی دیگر از واحدها کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند که باید برای افزایش ظرفیت تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی این واحدها کمک کنیم.

وی با اشاره به واحدهای نیمه‌تمام در استان تصریح کرد: قطعا سرمایه‌گذار در راه‌اندازی این‌گونه واحدها سهمی از سرمایه موردنیاز را تامین کرده و به این صورت نبوده که تمام سرمایه لازم را از بانک تامین کند. تورم و تغییر نرخ ارز نیز یکی از مشکلات واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر بود که موجب متضرر شدن افراد زیادی شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دیدگاه بانک‌های استان، حفظ طرف قرارداد و مشتری خود باشد، بسیاری از مسائل حل می‌شود. همچنین در دستورالعمل دولت مبنی بر راه‌اندازی واحدهای نیمه فعال، نیمه‌تمام و راکد به تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع داخلی بانک برای واحدهای صنعتی که به علت محدودیت در تامین نقدینگی امکان فعالیت مجدد ندارند، اشاره شده است و این‌گونه واحدها طبق دستورالعمل باید متعهد شوند که با دریافت تسهیلاتی که دولت برای این دستورالعمل در نظر گرفته تا قبل از پایان سال جاری واحد را تکمیل و ظرفیت خالی خود را فعال کنند. خبیر ادامه داد: واحدهای نیمه تمام با پیشرفت بیش از 60 درصد نیز مشمول این دستورالعمل می‌شوند و شرایط ارائه و نرخ سود تسهیلاتی که برای راه‌اندازی این‌گونه واحدها اعطا می‌شود هم مشخص شده است.

وی افزود: در سامانه بهین‌یاب نیز که به‌منظور تحقق این دستورالعمل راه‌اندازی شده، واحدهای مربوطه که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. وی با تاکید بر نظارت و مشارکت دقیق نماینده بانک در کمیته بررسی پرونده‌های واحدهای نیمه فعال، نیمه تمام و راکد که متقاضی دریافت تسهیلات هستند، اعلام کرد: این کمیته به صورت روزانه جلسات خود را برگزار می‌کند.

خبیر با بیان اینکه مشکلاتی جدی در زمینه توسعه صنایع کوچک و متوسط داریم، بر لزوم جبران این عقب ماندگی تاکید و اظهار کرد: راه‌اندازی واحدهای نیمه‌تمام، افزایش ظرفیت واحدهای نیمه‌فعال، دستیابی به ظرفیت اسمی واحدها و فعالیت مجدد واحدهای راکد باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرند که این موضوع موجب بهبود شرایط استان خواهد شد.